Tânărul de 33 de ani care şi-a făcut cea mai mare agenţie de turism de pe internet

Autor: Liviu Iancu Postat la 25 iulie 2013 23636 afişări

La 33 de ani, Daniel Truică conduce vola.ro. Dacă ar vinde acum partea lui, crede că i-ar reveni cam 7-8 milioane de euro. Dar nu vrea să vândă, pentru că afacerea nu şi-a atins potenţialul şi pentru că vrea să fie pe val când piramida din turism se va răsturna, iar turismul tradiţional va fi fost depăşit de viteza din online.

Tânărul de 33 de ani care şi-a făcut cea mai mare agenţie de turism de pe internet

La momentul respectiv a fost prima agenţie complet online, pentru că n-au avut o agenţie tradiţională din care să se lanseze. Au pornit cu o investiţie de 100.000 euro, pe care Truică îi avea din vechiul business. La început au fost trei acţionari, el şi cei doi polonezi. Au început să lucreze la platformă în 2006 şi a durat cam un an să o lanseze, iar acela a fost unul dintre cei mai grei ani pentru el. „După ce am lansat-o, eram atât de obosit încât pur şi simplu nu mă mai interesa ce se întâmplă, voiam să mă duc să mă culc vreo două săptămâni.

Primul an a fost, probabil, şi unul dintre cei mai frumoşi, pentru că aveam trei agenţi de ticketing. Am fost practic depăşiţi de situaţie din start, din prima săptămână. În orice plan am fi făcut înainte, n-am anticipat că puteam să creştem aşa de repede. Îmi amintesc că nu aveam call center, aveam nişte telefoane puse prin birou„. Cam din a doua zi după ce a pornit campaniile de marketing, au început să sune telefoanele şi multor clienţi care sunau agenţii le respingeau apelurile, pentru că nu aveau timp să le răspundă.

La un moment dat, una dintre angajate i-a pus o foaie pe birou. Era un fax pe care un client a scris de mână „Răspundeţi, dracului, la telefon!„. Cererea a fost atât de mare la început încât i-a luat prin surprindere. Şi-au dat seama că afacerea are potenţial şi au început să angajeze repede oameni. 

Din această experienţă, Daniel Truică a învăţat o lecţie în ceea ce priveşte comerţul electronic: firmele de comerţ online ar trebui să pornească de la zero. În turism, explicaţia ar fi aceea că de obicei agenţiile tradiţionale, dacă îşi dezvoltă o divizie de online, nu pun accentul pe acest sector şi ajung să-şi subfinanţeze partea de vânzare online. În plus, într-o agenţie nu există oameni pricepuţi în a vinde online mai ales că vorbim despre o vânzare fundamental diferită.

„Aproape că nu mai poţi să aplici nimic din ce ştiai„, completează Truică. Din această cauză, rezultatul este dezamăgitor pentru orice agenţie. Acesta este şi motivul pentru care şeful Vola.ro susţine că nu se simte ameninţat de niciuna dintre agenţiile tradiţionale care încearcă să intre pe online, „mai ales că nu există nicio agenţie tradiţională care să înţeleagă un lucru fundamental, faptul că o agenţie online nu este de fapt o agenţie de turism„.

Şeful Vola.ro estimează că în următorii ani cota de piaţă a agenţiilor tradiţionale va scădea drastic. „Vor fi agenţii de nişă. Calculele mi-au fost complicate puţin de recesiune, pentru că asta s-a simţit. Iniţial aş fi spus cinci ani. Deci mai puţin de zece. În 2020 o să se observe că li s-a redus volumul foarte mult şi că au rămas nişte agenţii de nişă, cum ar fi, de exemplu, o agenţie tradiţională pentru seniori. Şi nu mă refer la faptul că nu vor fi profitabile, dar volumul major o să se mute către online„.

Truică spune că nu a fost tentat să renunţe la afacere, chiar dacă a avut foarte mult de muncă şi cel mai greu a fost să se adapteze creşterii accelerate. „Asta te poate doborî. Când creşti accelerat, pericolul este să îţi scadă calitatea serviciilor. Şi nu observi imediat, pentru că tu continui să creşti. Dar toţi clienţii pe care nu îi deserveşti cum trebuie acum n-or să se mai întoarcă în viitor şi la un moment dat o să ajungi la scădere.

Cam asta a fost cea mai mare provocare, cum să facem faţă acestei creşteri accelerate, pornind de la trei telefoane şi trei agenţi de ticketing, mutarea într-un spaţiu mai mare, procedurile pe care le-am făcut, call center-ul şi înregistrarea apelurilor„. 

DEŞI NU CREDE CĂ FIRMA ŞI-A ATINS POTENŢIALUL MAXIM PENTRU A FI VÂNDUTĂ, Truică spune că acţionarii sunt dispuşi să cedeze o parte din acţiuni. „Nu vreau să ies încă din businessul ăsta şi oricum majoritatea investitorilor cu care am vorbit vor o participaţie minoritară, iar noi să rămânem aici. Am avut mai multe discuţii pentru vânzarea unui pachet majoritar, dar nu am găsit chimia potrivită cu investitorul respectiv.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/turism/tanarul-de-33-de-ani-care-si-a-facut-cea-mai-mare-agentie-de-turism-de-pe-internet-11156291
11156291
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.