Reportaj: Cipru, insula care da lectii despre cum se face turism

Autor: Razvan Muresan Postat la 19 aprilie 2010 760 afişări

Un petic de pamant in Marea Mediterana, undeva jos pe harta Europei, cu un litoral pe care il parcurgi in cateva ore si vechi probleme politice nerezolvate. Dincolo de ele, Ciprul se prezinta ochiului de vizitator cu o infrastructura de turism infloritoare si cu o economie solida.

Pe langa ocupatia turca, Ciprul se confrunta cam in fiecare an cu problema apei potabile. Fiind mereu sub influenta maselor de aer fierbinte din nordul Africii, ploile sunt destul de rare, iar singura solutie gasita de autoritati este cea a constructiei unor bazine de apa uriase, care sa capteze apa provenita din precipitatii. Pana in prezent, rezervoarele pot inmagazina 300 de milioane de metri cubi de apa, insa planul guvernului de la Nicosia este de a creste constant acest volum in urmatorii ani. Desalinizarea apei de mare poate fi si ea o solutie, insa costurile acestui proces sunt semnificative. Asa se face ca anul trecut, dupa ce ploile au lipsit saptamani la rand, s-a recurs la varianta importului de apa potabila din Grecia.

Ghidul nostru, Heleni, spune ca, fie ca aleg Pafos sau Limassol, pe coasta de sud-vest, sau Larnaca, Paralimni si Agia Napa, pe cea de sud-est, britanicii, rusii si germanii iau cu asalt insula in perioada iulie-septembrie, desi nici in restul anului nu lipsesc. Multi prefera sa nu aiba cazare fixa, ci sa colinde litoralul de la un capat la altul, pe parcursul sejurului. De inteles, daca ne gandim ca nu dureaza mai mult de doua-trei ore sa ajungi de la un capat al Ciprului la celalalt. Tara este brazdata de la est la vest de autostrazi, iar inchirierea unei masini trece cu greu de 40-50 de euro pe zi. Preturile sunt la fel de convenabile si daca te gandesti la mancare. Un pranz care sa te faca sa te ridici cu greu de pe scaun costa cam 20-25 de euro, in timp ce o bere la una dintre miile de terase iti scoate din buzunar cel mult doi-trei euro.

Cat despre obiective turistice, le intalnesti la tot pasul. Aproape fiecare pietricica, stanca sau statuie are o istorie, iar ghidul reuseste sa atribuie semnificatii mitologice fiecarui loc. Persani, romani si greci, inainte de Hristos, dar si englezi, francezi, venetieni sau otomani au trecut prin insula in ultimii doua mii de ani, confirmand importanta strategica a locurilor, aflate la intersectia a trei continente: sud-estul Europei, nordul Africii si vestul Asiei. Fosta colonie britanica a creat un atasament al englezilor pentru Cipru, iar un turist din doi vine aici din Marea Britanie.

Veniturile din acest sector in 2009 sunt estimate in jurul valorii de 1,5 miliarde de euro, in scadere cu 16,6% fata de 2008, si constau in proportie de peste 90% din sejururile europenilor. Circa 13% din PIB provine din activitati de turism, iar daca socotim si banii pe care turistii ii platesc pentru transport, cumparaturi si alte servicii, se ajunge la un procent si mai ridicat. In aceste conditii, nici nu e de mirare ca tendinta de urbanizare a insulei este tot mai accentuata, turismul ramanand un pilon extrem de important pe piata muncii, inspre care se orienteaza tot mai multi localnici.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
reportaj,
Cipru,
turism,
Mediterana,
Blue Air,
britanici
/analize/turism/reportaj-cipru-insula-care-da-lectii-despre-cum-se-face-turism-5914277
5914277
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.