Pariurile pentru Piatra-Neamt

Postat la 01 aprilie 2008 155 afişări

Pana mai ieri doar un oras de provincie inecat de somaj si saracie, Piatra-Neamt a inceput sa se dezvolte rapid, sustinut de trei motoare financiare: investitiile in turism, inflorirea afacerilor locale si banii trimisi acasa de cei plecati la munca peste hotare. Singurul punct slab ramane, pentru turisti si investitori deopotriva, accesul - mai exact, cele cateva zeci de kilometri de sosea dinainte de intrarea in oras.

Una din cele sase firme controlate acum de Stoica este clinica medicala Dasimed din Piatra-Neamt, deschisa in 2002. Cei aproape 250.000 de euro investiti de la bun inceput au fost destinati acestei afaceri, in care aria de expertiza revine sotiei lui Stoica, medic de profesie. O alta zona de activitate este Dasino Advertising, companie ce a redus costurile Dasimpex cu 15-30% cheltuielile pentru publicitate. Intre celelalte linii de afaceri se numara televiziunea online EvoTV, investitiile in domeniul imobiliar (prin firma Inteso Imobiliare) si serviciile de turism. Singura pe care Stoica nu pare dispus s-o vanda este consultanta pentru afaceri, practic prima idee pusa in aplicare dupa vanzarea Dasimpex catre GED Capital in vara anului trecut. Oregano, cum se numeste compania, urmeaza sa fie nucleul de management pentru celelalte activitati din portofoliul lui Stoica.

Tot din Piatra-Neamt si-a pornit afacerile si omul de afaceri Stefan Vuza, proprietarul grupului Serviciile Comerciale Romane (SCR), care are la 37 de ani opt fabrici si alte noua companii. „Am inceput cu comert si turism (prima slujba a lui Vuza a fost cabanier la Dochia, pe varful Ceahlaului, n. red.) si desi orasul era mic, se potrivea de minune pentru ce aveam nevoie la acea vreme”, declara Vuza. In patru ani de la start, in 1993, sediul central al companiei a fost mutat la Cluj, un oras ce a permis afacerii mai mult spatiu de manevra. „Nu mai era suficient nici Clujul si a trebuit sa ne mutam la Bucuresti”, spune Vuza. Pentru o locuinta a semnat un contract cu Eurisko sa-i gaseasca o vila care sa-i fie pe plac ca spatiu si ca amplasare. Adica aproape de zona Aviatorilor din Capitala, unde Vuza are deja un loc pentru birourile in care si-a adus oamenii de la Cluj, dupa ce grupul sau a preluat din iulie 70% din pachetul de actiuni al Institutului National de Aviatie, o tranzactie evaluata la 5,5 mil. euro.

Conteaza foarte mult, explica Vuza, ca dimensiunea afacerii sa se potriveasca orasului in care are sediul central: „poate peste inca zece ani o sa cautam sediu in Hong Kong sau cine mai stie unde”. Conform estimarilor lui Vuza, volumul afacerilor pe care le controleaza il depaseste de trei ori pe cel al grupului Altex, controlat de Dan Ostahie, care si-a mutat sediul central la Bucuresti de cativa ani. Anul trecut, firmele din grupul SCR au avut vanzari totale de 1,3 miliarde de lei, adica 375 de milioane de euro, si un profit de circa 33 milioane de euro, potrivit lui Vuza. In total, omul de afaceri coordoneaza activitatea a 7.000 de angajati, cu ajutorul Agentiei de Investitii, Servicii si Afaceri (AISA), firma de management care se ocupa de administrarea afacerilor grupului. Infiintata in 1998, AISA are 120 de manageri, iar sediul se afla in continuare la Piatra-Neamt.

Cu sediul central si productia in continuare in orasul de origine, producatorul de inghetata Kubo Ice Cream si-a vazut vanzarile din 2007 mergand catre dublul anului 2006, previziunile pe 2007 apropiindu-se de 15 milioane de euro. Daca acum vanzarile pe plan local nu reprezinta mai mult de 5% din cifra de afaceri a firmei, in anii de inceput nemtenii erau clientii exclusivi ai firmei, isi aminteste Florin Rosescu. Afacerea a pornit la inceputul anilor ’90, Rosescu fiind de formatie inginer tehnolog chimist, angajat inainte de Revolutie pe fosta platforma de la Savinesti. „O parte din colegii din combinat imi sunt colaboratori apropiati si azi”, spune Rosescu.

Plecata de la zero, initial doar cu productie de cravate, afacerea Dinasty, care s-a specializat in colectii de imbracaminte masculina pentru ocazii, s-a extins si ea. Vanzarile de la magazinele din Piatra-Neamt au ajuns acum la doar 10% din cifra de afaceri, conform lui Gabriel Muraru, ce detine afacerea impreuna cu sotia sa. Dinasty, cu peste 300 de angajati (productie si magazine), a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 6 milioane de euro. Firma nemteana are in acest moment o retea de 30 de magazine - opt sub brandul Dinasty si 22 sub numele Alb si Negru, in parteneriat cu casa de moda Agnes Toma. Gabriel Muraru marturiseste insa ca avea nevoie de putina adrenalina, motiv pentru care a deschis o cafenea, Gatsby, chiar in interiorul cladirii Teatrului din Piatra-Neamt. Desi estimase initial o investitie intre 200.000 si 250.000 de euro, cheltuielile totale s-au apropiat de fapt de 350.000 de euro, „dar n-am vrut sa fac niciun rabat, pentru ca acesta este locul de referinta nu numai pentru viitoarea noastra retea de cafenele, ci un loc special in oras”, explica Muraru. Deocamdata, Gatsby a intrat pe lista de vizite a turistilor: „Recent a fost un grup de turisti asiatici, care au facut poze chiar si la bai!”.

Investitia medie intr-o cafenea se plaseaza in jurul a 70.000 de euro, bani recuperati in maxim doi ani. Pentru Gatsby insa costurile de amenajare au sarit mult peste medie, pentru ca aproape tot ce se afla in cafenea - de la echipamente, piese de mobilier si pana la prajituri - a fost importat din Italia. Muraru isi aminteste amuzat ca dupa deschiderea cafenelei vanzarile de cafea au fost atat de mari, incat o delegatie intreaga din partea firmei Davidoff, unul dintre furnizori, a sosit la Piatra-Neamt pentru a vedea cu ochii lor cafeneaua de provincie. Cat priveste sansele de amortizare, „in conditiile in care numarul de turisti va creste foarte mult, vor avea de castigat cei ce vor sti sa le ofere ceva si in afara partiilor de schi”, spera el. Iar dupa ce prima partie de schi a fost data in folosinta, nu mai e nevoie decat sa ninga. Singura piedica in calea turistilor, fie straini sau romani, este insa acum drumul de acces spre Piatra-Neamt. Daca din 360 km, cat e distanta de la Bucuresti la Piatra-Neamt, 300 pot fi parcursi cu masina in trei ore si jumatate, pentru ultima parte a drumului, de numai 60 km, e nevoie de circa o ora. Accesul e greoi si planuri pentru fluidizarea traficului, pe un drum cu doua benzi ce traverseaza aproape exclusiv localitati, nu exista inca. Iar cel mai apropiat aeroport e la Bacau, de unde cei ce coboara au de facut pe sosea tot o ora pana la Piatra. Pe aceiasi 60 de kilometri.


Turism sub Pietricica

Despre orasul lor

Made in Neamt

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Piatra-Neamt,
turism,
afaceri,
dezvoltare
/analize/turism/pariurile-pentru-piatra-neamt-2507308
2507308
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.