Povestea primului importator de masini din Romania. De ce isi vinde afacerea?

Autor: Alecu Postat la 05 mai 2011 456 afişări

In 1993 un cetatean austriac, crescut in Italia si de origine israeliana a fost primul strain care a investit in industria auto locala. In 2011 Herbert Stein devine primul importator de masini care isi vinde businessul.

Herbert Stein s-a lansat in businessul romanesc in urma cu 18 ani, cand singurul om de afaceri care mai importa masini in Romania era Ion Tiriac. In 1993, cand Stein a lansat AutoItalia, singurii importatori oficiali prezenti in Romania erau cei detinuti de Ion Tiriac - Romcar, pentru marca Ford, si Autorom, pentru Mercedes-Benz -, lista completata si de Renault. AutoItalia a inceput vanzand masini Fiat, dar portofoliul companiei a crescut pe parcurs, fiind completat de marcile premium ale concernului Fiat - Alfa Romeo, Lancia si mai tarziu Maserati. Pe langa acestea, s-au integrat si branduri precum SsangYong, Honda Motorcycles, dar si Infiniti, brandul premium al grupului Nissan. Probabil cel mai mare insucces al AutoItalia a fost "ratarea" brandului Ferrari, mult dorit in portofoliul AutoItalia, dar care din mai 2007 este reprezentat in Romania de compania Forza Rossa, controlata de Ion Bazac, fost ministru al sanatatii din partea PSD, si sotia sa, Camelia Bazac, care a fost si primul brand manager pentru Maserati in cadrul AutoItalia.

In prezent, AutoItalia detine licenta pentru 13 branduri: Fiat, Fiat Comerciale, Alfa Romeo, Lancia, Infiniti, SsangYong, Maserati, Abarth, Honda Motorcycles si scuterele Segway, la care s-au adaugat de la inceputul anului si Chrysler, Jeep si Dodge, dupa semnarea unui acord preliminar cu grupul Fiat si pentru acestea. Dupa mai multe zvonuri despre vanzarea companiei in ultimul an, Herbert Stein a ajuns la o intelegere cu firma israeliana Mediterranean Car Agency pentru vanzarea AutoItalia, importatorul marcilor grupului Fiat, SsangYong, Infiniti si al motocicletelor Honda pe piata locala, potrivit unei surse din industrie. Tranzactia se situeaza in jurul a 20 de milioane de euro si depinde de indeplinirea unor conditii.

Mediterranean Car Agency detine importurile Fiat in Israel si este controlata de omul de afaceri Michael Levy. Michael Levy, cel care va prelua AutoItalia, este fiul lui Ennio Leah Levi, un industrias italian care a imigrat in Israel in 1979, dupa ce familia sa a infiintat in 1971 o fabrica de textile. Importatorul Fiat Levy Mediterranean a fost infiintat in 1989. Unul dintre semnalele unei tranzactii a fost la sfarsitul anului trecut, cand AutoItalia a imprumutat 9,5 milioane de euro de la Mediterranean Car Agency. Compania a gajat imprumutul cu mai multe proprietati imobiliare situate in bulevardele Colentina si Timisoara din Bucuresti, la cea din urma adresa aflan-

du-se si sediul central al companiei. Ulterior semnarii contractului de imprumut, actionarii AutoItalia au decis sa transfere catre Ran Auto Handels, firma-mama, inregistrata in Austria, peste 98% din actiunile AutoItalia Showroom, divizia care se ocupa de distributia vehiculelor.

Oficialii AutoItalia si cei ai Mediterranean Car Agency nu au oferit niciun comentariu despre acest subiect, tranzitia oficiala urmand insa a avea loc la mijlocul acestei saptamani. Vanzarea grupului AutoItalia reprezinta primul exit de pe piata auto locala si vine la doi ani de la inceputul crizei, interval in care vanzarile de masini s-au micsorat cu aproape 70% fata de nivelul atins in 2007 si 2008. In prezent, reteaua AutoItalia este alcatuita din peste 40 de showroomuri, dintre care trei sunt parte a AutoItalia Showroom, divizia de retail a grupului. Afacerile grupului AutoItalia au atins anul trecut un nivel de aproximativ 60 milioane de euro, potrivit estimarilor BM, dupa ce in 2009 acestea au fost de peste 92 milioane de euro.

Primul exit dintr-un business auto de mari dimensiuni a fost la finele anului 2009, atunci cand Ion Tiriac s-a retras complet din actionariatul Mercedes-Benz Romania prin vanzarea pachetului de 49% catre Daimler AG, in timp ce in vara anului trecut a cedat importurile marcii Ford catre divizia locala a constructorului american care detine uzina de la Craiova. Spre deosebire de Herbert Stein, Ion Tiriac detine in continuare importatorii marcilor Hyundai, Mitsubishi, Jaguar si Land Rover, plus reteaua de dealeri TiriacAuto, in care sunt comercializate mai bine de zece branduri auto, inclusiv Mercedes-Benz si Ford. Alte tranzactii, de mici dimensiuni, au avut loc anul trecut si au vizat cei doi dealeri Dacia-Renault ai IPSO, cel din Otopeni fiind preluat de grupul israelian New Kopel si transformat in centru Opel, iar cel din Ploiesti de dealerul Renault-Nissan Serus, cel mai mare din Capitala, tranzactii evaluate la cateva milioane de euro.

Vanzarile AutoItalia au atins anul trecut un nivel de peste 3.800 de unitati, in scadere cu 50% fata de 2009, din care aproape 3.600 reprezinta Fiat. In acelasi timp, cota de piata a AutoItalia a scazut la 3,2% din piata totala in 2010, fata de aproape 5% in anul anterior.Rezultatele din 2010 au confirmat estimarile lui Stein din luna martie a anului trecut, cand acesta declara intr-un interviu ca se asteapta ca intreg anul 2010 sa fie unul dificil - nu doar prima jumatate, asa cum declarau majoritatea executivilor din auto la acea vreme. Mai mult, seful AutoItalia sublinia ca efectul programului "Rabla" a fost diminuat inclusiv datorita sistemului cu vouchere, care a creat o piata gri a acestora.

In primul trimestru al anului trecut Stein inaugura si showroomul din Piata Presei, destinat marcilor Maserati, Abarth si Infiniti, in urma unei investitii de 0,6 mil. euro, intr-un spatiu inchiriat. Cel

de-al doilea showroom inaugurat in ultimul an este cel de pe bulevardul Iuliu Maniu, unde anterior era un centru pentru vehiculele comerciale, celalalt, amplasat la cateva zeci de metri mai sus, fiind inchis, in conditiile in care era intr-un spatiu inchiriat.

Printre contractele pe care Stein le va lasa mostenire noilor proprietari se numara si cel cu Mercadia, compania lui Dinu Patriciu care detine lantul de bacanii Mic.ro si cu care a semnat anul trecut un contract in valoare de aproximativ 100 de milioane de euro pentru livrarea a 1.000 de utilitare Fiat Ducato transformate in magazine mobile, acestea urmand a fi livrate intr-un interval total de 18 luni. Mai mult, in conditiile in care Dinu Patriciu doreste extinderea retelei magazinelor mobile la un total de 2.000 de unitati, numarul de vehicule comerciale Fiat poate sa creasca cu inca 1.000 sau cu un contract nou, tot de 100 de milioane de euro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
transporturi,
masini,
Herbert Stein,
/analize/transporturi/povestea-primului-importator-de-masini-din-romania-de-ce-isi-vinde-afacerea-8204795
8204795
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.