Cum se lupta operatorii sa atraga pasagerii spre Londra

Postat la 08 decembrie 2009 32 afişări

Din Balcani se poate zbura mai mult. Si mai mult. Cat mai mult. E o propozitie pe care si-o tot repeta Emil Delibashev, promovat in mijlocul crizei ca director comercial al British Airways pentru 11 tari din regiune, in speranta ca ii va face pe balcanici sa zboare mai mult cand toata piata e in scadere.

Segmentul economic, dar mai ales cursele de scurt-mediu curier sunt cele mai sensibile cand vine vorba de structura calatorilor British Airways. Acestea au inregistrat principala scadere in bilantul companiei pentru 2009. Dupa cum explica Emil Delibashev, scaderea valorica a traficului pe curse scurte si medii a fost de 25% in acest an, scadere despre care oficialul companiei crede ca va fi greu de recuperat. Cu atat mai mult cu cat britanicii au simtit criza, "dar nu au intuit impactul pe care l-ar putea avea asupra zborurilor medii, altadata cel mai dinamic segment ca si profitabilitate", dupa cum spune Delibashev, care arata ca numarul pasagerilor a ramas acelasi, dar valoarea curselor s-a diminuat semnificativ. Numarul pasagerilor s-a pastrat si pe cursele lung curier (transatlantice, Europa-Asia etc.), pe acest segment scaderea valorica fiind mai mica, de 1%.

Strategii britanici au inceput din vara sa taie din costuri: au pus in conservare 16 aeronave (care operau atat pe scurt, cat si pe lung curier), au propus echipei din Europa sa lucreze de la una la trei saptamani fara plata sau sa isi reduca temporar salariul cu 15%, au pus in asteptare toate cheltuielile de marketing, au sistat achizitiile de masini, au renuntat la locurile de parcare si au taiat din zborurile neprofitabile (capacitatea de transport a companiei reducandu-se cu 3,5%). Reducerea de cheltuieli a ajuns la 400 de milioane de lire sterline (aproximativ 450 de milioane de euro), dar a inclus si concedierile: 10% din angajatii British Airways au fost sau urmeaza sa fie concediati pana in martie 2010.

Pe langa taierile de costuri, oficialii BA au cerut actionarilor bani - "companiile ies de pe piata din lipsa de bani gheata, nu neaparat ca ar avea pierderi", considera Emil Delibashev -, dar au lansat si o serie de eurobonduri, in valoare de 400 de milioane de lire. "Acum, compania are rezerve de 1,5 miliarde de lire, cu care isi va cumpara trecerea prin criza economica." Acestora li se adauga doua linii de credit, in valoare de 2 miliarde de lire, pe care BA le-a securizat la banci japoneze si chineze pentru a finanta urmatoarele achizitii de avioane. Pentru ca, desi costurile au mai scazut, iar pierderile companiei nu mai sunt de 3,5 milioane de lire pe zi (cum erau in primavara), ci de aproape 1 milion pe zi, efectele crizei se vor mai intinde pentru BA, compania neavand alte surse de lichiditati. Sau, dupa cum spune Delibashev, vin vremuri grele: "Pentru noi, luna februarie e cea mai grea si nu arata bine deloc".

Cifrele pe care le va raporta Emil Delibashev pentru 2009 vor arata o scadere de 10% a numarului de pasageri; ca venituri insa, scaderea va fi mai mare, tot din cauza promotiilor si a diverselor variante prin care compania a incercat sa pastreze constant numarul de pasageri. Ca toate birourile BA europene, si echipa lui Delibashev s-a mai redus: acum, echipele din Romania si Bulgaria sunt egale, dar Romania produce dublu fata de Bulgaria.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/cum-se-lupta-operatorii-sa-atraga-pasagerii-spre-londra-5154818
5154818
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.