Cei mai puternici oameni din aviaţia mondială au pus la cale planul pentru supravieţuirea unei industrii lovite din toate părţile

Autor: Ioana Matei Postat la 05 februarie 2015 1063 afişări

Competitivitatea operatorilor low cost, grevele sindicatelor şi extinderea operatorilor din Golf sunt câteva dintre turbulenţele cu care se confruntă operatorii aerieni europeni cu tradiţie.

Situaţia actuală a Air Canada este cu totul diferită faţă de perioada din 2009, când Rovinescu a devenit CEO şi compania părea să fie un avion în prăbuşire din cauza crizei globale. Cea mai importantă măsură pentru obţinerea acestor rezultate a ţinut de restructurare, prin aplicarea unui program de reducere a costurilor de 530 de milioane de dolari. În plus, a operat cu avioane de capacitate mare şi s-a extins la nivel internaţional, investind puternic într-o franciză internaţională, şi a zburat mai des către destinaţii precum China sau Japonia şi destinaţii europene. Printre reuşitele recente ale companiei se numără şi lansarea unui transportator leisure low-cost, destinat zborurilor către destinaţii calde: Air Canada Rouge, care zboară către destinaţii precum Florida, Las Vegas, dar şi spre Europa, în Veneţia şi Atena. „Modelul low-cost pentru zborurile pe distanţe lungi este un model de afacere mult mai dificil, dar va fi adoptat de din ce în ce mai multe companii“, spunea Rovinescu în urmă cu un an. În 2014, predicţiile sale s-au adeverit.

„Cele trei linii de creştere au fost low-cost-ul Air Canada Rouge, construirea unei reţele internaţionale puternice prin hub-ul de la Toronto, dar şi investiţii în aeronave“, spune Rovinescu. El spune că şi economia puternică a Canadei, spre comparaţie cu pieţele europene, a fost favorabilă companiei. „Numeroşi operatori cu tradiţie îşi construiesc strategiile pentru a se diferenţia, concep fie mărci leisure, fie mărci low-cost. Dacă acest lucru a funcţionat pentru noi, cred că va funcţiona şi pentru Singapore Airlines şi probabil pentru Lufthansa“, spune Rovinescu, care consideră că şi alţi operatori ar putea încerca să se diferenţieze prin aceste strategii. În ceea ce priveşte discuţiile cu sindicatele, ale căror revolte, mai ales în ce priveşte fondurile de pensii ale angajaţilor, au generat pierderi de-a lungul anilor şi pentru Air Canada, acestea s-au încheiat la sfârşitul anului trecut cu o înţelegere pe termen lung cu piloţii care permite ca operatorul să folosească arbitrarea sau medierea pentru rezolvarea disputelor. „Ne-a luat mult timp să le explicăm strategiile noastre, dar, după ce au văzut că acestea funcţionează şi ne oferă posibilitatea de a ne extinde reţeaua şi de a achiziţiona avioane, au fost acceptate. Am ajuns la stabilitate, dar a fost nevoie de foarte multă comunicare pentru aceasta“, spune Rovinescu. Printre obiectivele anului viitor se numără continuarea strategiei de reducere a costurilor cauzate de locurile goale per kilometru cu 15%, ţintă fixată în 2012.

În cealaltă parte a lumii, Air India, compania deţinută de stat care a găzduit evenimentul din 2014, a avut „un an plin de provocări, dar şi de satisfacţii, atât datorită intrării noastre în alianţă, extinderii flotei 787 Dreamliner, cât şi din punctul de vedere al calităţii serviciilor“, descrie situaţia din piaţă CMD-ul Air India, Rohit Nandad. Turbulenţele există şi pe piaţa indiană, dar mai mult în termeni de creşteri ale numărului pasagerilor, din cauza competitorilor low-cost care domină circa 70% din piaţă. Guvernul indian a oferit operatorului o infuzie de capital şi se consultă cu bancherii pentru a crea un plan prin care compania să ajungă din nou la profitabilitate. „Restructurarea este supravegheată de secretarul aviaţiei civile, sub un comitet alcătuit din reprezentanţi ai Air India şi din membri ai mediului bancar. Sperăm să nu mai avem pierderi până în 2018 şi să ajungem profitabili până în 2020“, a declarat Nandan. Reprezentanţii companiei au anunţat la începutul lunii ianuarie că plănuiesc să reducă cu 14 miliarde de rupii indiene (195 milioane de euro) costurile operaţionale ale companiei inclusiv prin renunţarea la „surplusul de angajaţi“, potrivit Deutsche Welle.

În aviaţia mondială lumea se împarte în două: cei care au modele de business sustenabile şi cei care se străduiesc să le dobândească. Pentru companiile aeriene europene prinse pe picior greşit, situaţia ar putea să se înrăutăţească, deoarece aviaţia este unul dintre cele mai sensibile domenii pe măsură ce declinul indicatorilor-cheie din zona euro continuă.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/cei-mai-puternici-oameni-din-aviatia-mondiala-au-pus-la-cale-planul-pentru-supravietuirea-unei-industrii-lovite-din-toate-partile-13795386
13795386
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.