Cu ce se mai ocupa consultantii

Postat la 24 noiembrie 2009 502 afişări

Dupa mai bine de un an de cand vorbim despre criza in Romania, firmele de consultanta si clientii lor au aceleasi probleme de potrivire. Primele inca asteapta clientii sa dea buzna pe usa strigand dupa ajutor, iar multi clienti inca nu stiu daca economia adusa de aceste servicii poate sa le justifice cheltuiala

Clientii, spune partenerul din BDO - a cincea firma de consultanta si audit la nivel mondial, dupa firmele din Big Four - au doua criterii principale dupa care aleg consultantul astazi: increderea in capacitatea lui de a oferi solutii si pretul. "Inainte de criza conta foarte mult firmamentul - numele firmei de consultanta."

Obiectivele clientului sunt in general cat se poate de clare, si anume reducerea costurilor. Primele cheltuieli ce intra in vedere sunt cele fiscale, intrucat toti managerii sunt cu ochii pe balanta lichiditatilor, incercand pe de-o parte sa amane platile catre bugetul de stat si sa evite in acelasi timp penalitatile de intarziere, in valoare de 36,5% pe an in Romania, si urgentand pe cat posibil recuperarea datoriilor de la partenerii de afaceri. E deci lesne de-nteles ca lumea plateste doar plusvaloarea pe care o poate obtine de la consultanti.

In consultanta se petrece un lucru paradoxal pentru o economie capitalista: desi creste cererea, multe firme nu majoreaza onorariul, ba chiar le reduc, sau accepta sa fie platite din eventualele economii pe care le realizeaza pentru client. Se lucreaza din ce in ce mai mult cu onorariul la succes, pentru ca a crescut numarul clientilor loviti de criza si ale caror resurse sunt deci limitate.

Cererea pentru consultanta a crescut si pentru ca mediul de afaceri s-a maturizat, deci problemele fiscale sunt mult mai complexe, dar mai ales pentru ca firmele incearca acum sa reduca toate costurile, mai ales cele fiscale, la minimum. In plus, autoritatile fiscale au inasprit controalele pentru a strange bani la buget, deci nevoia de asistenta in timpul inspectiilor a crescut si ea proportional. A crescut si cererea pentru consultanta fiscala in domeniul restructurarilor, s-au inmultit si contestatiile firmelor in ce priveste rambursarea impozitelor si, pe cat posibil, amanarea platilor, pentru ca numerarul sa poata fi retinut in companie pentru finantarea operatiunilor.

Sunt restructurarea si reorganizarea optiuni?

Duca afirma insa ca multe firme isi dau seama de necesitatea externalizarii unor servicii putin prea tarziu, cand nu se mai pot face prea multe. Cele mai multe companii se gandesc de doua ori inainte sa apeleze la firmele de consultanta, si adesea o fac numai cand au probleme serioase. Multi manageri nu stiu ce ar fi mai costisitor pentru firma lor, sa plateasca un consultant si eventual sa reduca astfel pierderile si cheltuielile, sau sa continue de unii singuri, pentru ca si asa nu au bani pentru consultanta.

Rezultatele acestui comportament se vad imediat in scaderea cererii pentru serviciile considerate "exotice", cum sunt consultanta de branding, sau de marketing, care au cazut amandoua de pe radarul firmelor locale. Nimeni nu vrea sa plateasca pentru alte servicii decat cele ce tin strict de supravietuirea afacerii, si foarte putini sunt managerii care mai fac strategii pe termen lung si care, drept consecinta, n-au uitat de branding si investesc in continuare si in marketing.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/servicii-financiare/cu-ce-se-mai-ocupa-consultantii-5121526
5121526
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.