România, vedeta din regiune pentru gigantul Nestlé

Autor: Ioana Matei Postat la 07 iunie 2017 657 afişări

Locul în care este oportun să te afli - este expresia pe care Hervé de Froment, directorul general al Nestlé România, o foloseşte pentru a descrie piaţa locală. Expresia caracterizează deopotrivă viaţa sa aici, cât şi afacerea grupului elveţian, care a ajuns la un ritm de creştere similar celui de dinainte de criză.

Hervé de Froment spune că Nestlé va direcţiona anul acesta 1 milion de euro pentru inovaţie, cercetare de piaţă şi dezvoltare de noi produse, dar nu exclude ca această valoare să fie mai mare la finalul anului. n spatele celor două lansări menţionate au existat testări cantitative. ”n trei ani am multiplicat de trei ori bugetul; sunt enorme eforturile pe care le facem – avem o echipă mai mare de cercetare de piaţă, am recrutat etc“. El atrage atenţia că de obicei discuţiile despre investiţii se leagă de alocările pentru fabrici, ”dar uităm că în activitatea noastră, adevărata bătălie nu este aici, bătălia este în marketing. Noi am lansat sisteme de dezvoltare, postevaluare a ceea ce facem“.

Managerul francez spune că în timp ce tinerii învaţă deseori la şcoală concepte legate de ponderea vocii (share of voice) – cu cât aceasta este mai mare decât a competiţiei, cu atât este mai bine –  abordarea Nestlé este diferită. ”Imaginaţi-vă cheltuiala imensă pentru o reclamă pe care nimeni nu o urmăreşte. Deci nu are impact.“ Compania şi-a propus să facă contrariul acestui lucru: vor să aibă reclama cu cel mai mare impact şi să cheltuiască doar potrivit obiectivelor lor.

n acest sens, au dezvoltat o metodă de postevaluare a tuturor reclamelor, dar şi a reclamelor competitorilor. ”Ştim dacă reclama noastră pentru Joe este mai bună decât a competiţiei sau nu; înseamnă de asemenea că vedem că ei cheltuiesc mulţi bani, ştim dacă reclama este bună sau nu, ştim dacă trebuie să reacţionăm.“

Hervé de Froment nu dezvăluie valoarea bugetului de marketing, dar spune: ”Este mare, este în creştere, am vorbit mult despre bugetul pentru cercetarea de piaţă. Bugetul media în ultimii ani, mai ales pentru TV, este enorm.“ n contextul în care adevăratul război se dă prin marketing, el a observat şi lacunele de pe piaţa locală a publicităţii. ”Există ceva care lipseşte cu adevărat din România: poate reacţia mea este cauzată de experienţa mea, dar lipseşte cu adevărat un al doilea canal media puternic, după TV, în România.“ Acesta există în alte ţări: când lansează un nou produs pe alte pieţe, companiile pot folosi o combinaţie cu postere şi reviste, de exemplu, radio, şi alte variante. n opinia sa, în România nu există o companie care să ofere un concept coerent de advertising prin bannere; în Franţa, de pildă, compania JCDecaux asigură promovarea prin afişaj. ”Rămâne în prezent doar digitalul – digitalul este o parte importantă a investiţiei noastre – dar aş fi foarte fericit să avem TV, digital şi un sistem de afişaj publicitar. Aşa poţi să te adaptezi, poţi să promovezi ceva la nivelul unui oraş sau al unei regiuni.“

Când vine vorba de dezvoltări viitoare, De Froment menţionează lansările de noi produse. ”Acum avem aceste venituri echilibrate, trebuie să studiem portofoliul din Europa de Vest şi să vedem dacă există zone în care suntem activi acolo şi nu suntem activi în România. Asta ne va aduce o listă de posibilităţi pe care le vom aborda. Aşadar în România este foarte probabil să ne creştem portofoliul.“ Director generalul al Nestlé spune că vor lansa două-trei produse, dar în 2018 sau pe un termen mai lung. Nu ştie care vor fi acestea, dar oferă ca exemplu pizza de pe segmentul produselor congelate, care este foarte vândut în anumite ţări din Europa de Vest, la fel, o serie de produse de cofetărie, cum ar fi pralinele din Elveţia sau tabletele de ciocolată din Republica Cehă. Iar dacă la nivel internaţional Nestlé a anunţat mutarea unei unităţi de producţie din Marea Britanie în Polonia, astfel de planuri nu se întrezăresc la orizontul pieţei locale.

”Nu ştiu de astfel de decizii, evident acestea nu se iau în România, dar nu am auzit de astfel de proiecte care să vizeze piaţa locală.“ De altfel, principala dificultate de pe piaţa locală – incertitudinea – face puţin probabile astfel de planuri. ”Instabilitatea ne împiedică să creştem şi mai rapid aici. Am putea să avem mai multă încredere în viitorul nostru aici dacă nu am vedea că legile se pot schimba extrem de rapid. Spre exemplu, acum suntem foarte fericiţi de prima jumătate a anului, dar nu suntem foarte optimişti în ceea ce priveşte a doua jumătate a anului. Nu ştim ce se poate întâmpla dacă va creşte deficitul la bugetul de stat, de pildă, cum vor creşte taxele, cum vor afecta acestea afacerea. Este doar o perspectivă pentru şase luni, dar o companie nu îşi face strategia doar pentru şase luni, suntem aici pentru cursă lungă. Acest sentiment de incertitudine în multe domenii este cel mai rău lucru pentru business.“ Adaugă că, în mod evident, şi o infrastructură mai bună ar ajuta la dezvoltarea companiei, dar primează lipsa de stabilitate. ”Evident, şi aceste lucruri joacă un rol în faptul că grupul nu decide să deschidă sau să mute alte unităţi de producţie aici. Totul ţine de imaginea României în afară – când ai o astfel de creştere mare, urci automat din punct de vedere al imaginii. Dar este importantă şi stabilitatea.“

Chiar şi aşa, cele mai recente rezultate îl îndeamnă pe Hervé de Froment să fie mai ales mulţumit. Anul acesta, acţionarii Nestlé România au decis prelungirea mandatului de administrator al lui Hervé de Froment, până la finalul lunii ianuarie 2018, potrivit unui document din Monitorul Oficial. ”Nu mă grăbesc deloc, fiindcă mă simt extrem de bine în această ţară şi aş prefera să nu mă gândesc la viitorul de după România. Iubesc ţara, îi iubesc pe oamenii de aici şi afacerea este minunată.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.