Romania, destinatie de externalizare juridica?
Nu demult, Romania era considerata una dintre cele mai fierbinti destinatii pentru externalizarea serviciilor de IT. Ar putea castiga un asemenea statut si din punctul de vedere al outsourcingului de servicii juridice?
Pentru Romania, modelul filipinezilor sau indienilor s-ar putea dovedi dificil de copiat. Desi a fost considerata multa vreme una dintre cele mai interesante destinatii pentru externalizarea IT, este putin probabil sa reuseasca aceeasi performanta si in zona juridica. "Limbajul IT este unul cvasi-universal, pe cand cel juridic este particularizat de la o tara la alta", apreciaza Gusu, "sistemele de operare" juridice fiind diferite, in timp ce sistemele IT sunt aceleasi in toata lumea.
Resursele umane competente si costurile reduse ofera pietei noastre cateva avantaje competitive. Exista insa o serie de impedimente greu de ignorat, care au impiedicat pana acum dezvoltarea serviciilor de externalizare juridica. Pe de-o parte, intervine bariera culturala, multi manageri din companiile romanesti considerand consilierea juridica drept un soi de spovedanie despre afacerile lor, urmata de o serie de sfaturi de natura personala, ceea ce ii impiedica sa fie deschisi unui astfel de tip de outsourcing. Pe de alta parte, apar si barierele legate de protectia datelor, cheia acestui domeniu: e nevoie de definirea unei infrastructuri si a unor procese specifice. "Un certificat ISO nu este suficient", comenteaza seful Evalueserve.
Mai exista si o problema de natura tehnica - un consilier juridic nu poate fi preluat de o casa de avocatura inainte ca acesta sa intre intr-un barou. Dar intr-o firma specializata, problema legislatiei poate fi depasita fara prea mari dificultati, daca sunt recrutati si pregatiti angajatii in perspectiva sistemelor juridice din tarile pentru care sunt oferite serviciile de outsourcing. "{i nu in ultimul rand, exista impedimentul dimensiunii caselor de avocatura din Romania, care sunt relativ mici pentru a putea suporta in prima instanta o asemenea operatiune", sustine Gusu, in opinia caruia doar doua-trei case de avocatura autohtone au capacitatea sa intre pe acest segment.
In ansamblu, exista argumente atat pro, cat si contra pentru ambele forme de functionare a unui departament juridic, puncteaza Mihaela Ionita: in cazul Cosmote s-a dovedit mai eficient un departament intern, familiarizat cu natura businessului si cu constrangerile operationale de care trebuie sa se tina cont atunci cand este formulata o opinie cu privire la un proiect. "In cazul colaborarii cu un consultant extern, constrangerile de care spuneam influenteaza in mod direct economia de timp care ar trebui sa rezulte in urma externalizarii", spune directorul departamentului juridic al Cosmote. In schimb, consultantul poate aduce un punct de vedere in plus, dintr-un unghi diferit, acolo unde e nevoie de asa ceva.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro