De ce au devenit angajatii dependenti de bonurile de masa
Din pachetul de beneficii extrasalariale pe care il primeste un angajat, bonurile de masa sunt cel mai des intalnite. Par un avantaj neglijabil, insa raspandirea lor atat de larga a format o piata de peste un miliard de euro. De unde vin aceste tichete si de ce au devenit angajatii dependenti de ele?
Chiar daca la nivel individual nu vorbim de sume uriase, penetrarea lor in piata a ajuns la un nivel atat de avansat, incat s-a creat o industrie de servicii care se ridica la peste un miliard de euro, potrivit datelor Asociatiei Profesionale a Emitentilor de Tichete (APET). Pentru a intelege mai bine dimensiunea reala a acestei piete, facem cateva comparatii - este de aproximativ cinci ori mai mare decat valoarea pietei de publicitate si cam tot de atatea ori depaseste piata serviciilor de consultanta, insa se apropie valoric de dimensiunea pietei produselor farmaceutice, spre exemplu.
Iar acum ne aflam intr-un moment extrem de aglomerat pentru emitentii de tichete care se pregatesc sa tipareasca, pe langa tichetele de masa lunare, si tichetele-cadou pe care angajatorii le vor oferi de Craciun. "Tichetele cadou pot fi acordate de companii atat angajatilor, cat si clientilor si partenerilor de afaceri, facand parte din cadourile de protocol si fiind utilizate din ce in ce mai des in campaniile de marketing si loializare", spune Alexe. Practic, din totalul tichetelor-cadou emise pe parcursul unui an, 40% sunt oferite de Craciun. Valoarea nominala a unui tichet cadou poate fi stabilita, la alegerea companiei client, intre 10, 20, 30, 40 sau 50 de lei. Suma totala oferita fiecarui beneficiar este deductibila in limita a 150 de lei, insa, dupa cum spun reprezentantii Edenred, de sarbatori angajatorii sunt mai generosi, asa ca, in medie, ofera tichete in valoare de 200 de lei.
De curand, s-au lansat pe piata si primele carduri de cadouri pentru companii, care practic au aceeasi utilitate, dar care pot fi reincarcate, simplificand logistica pentru firma care acorda cardul.
Desigur, anul 2010 nu a fost cel mai bun an pentru emitentii de tichete, a caror activitate este strict legata de evolutia economiei si, in special, de evolutia pietei muncii - cu cat dispar mai multi angajati din mediul privat, cu atat si nevoia de tichete scade. In plus, angajatorii vor fi intotdeauna mai tentati sa taie din pachetul de beneficii extrasalariale al angajatului decat din salariul fix atunci cand sunt presati de reduceri de costuri. Partea buna pentru emitentii de tichete a fost ca anul acesta, desi au dus-o mai greu decat in 2008, a semnalat o stabilizare a pietei fata de 2009. "Daca in prima parte a crizei s-a pus accent pe reducerile de costuri cu orice pret, dupa ce a trecut faza de downsizing, angajatorii au inceput sa-si consolideze echipele ramase si sa pregateasca fidelizarea lor pentru viitor. Iar un prim pas in acest sens tine de politica de recompensare si beneficii", precizeaza directorul de marketing de la Edenred.
Fluctuatiile intampinate de companiile de profil au venit preponderent din zona firmelor mici si mijlocii, destul de afectate de problemele economice si cu politici de resurse umane destul de putin riguroase. Pe de alta parte, multinationalele au ramas clienti fideli, pentru ca planurile salariale tin, de cele mai multe ori, de o aliniere la nivel de grup.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro