Mai poate fi salvata industria auto?

Postat la 20 ianuarie 2009 15 afişări

Detroit, capitala industriei auto americane, traverseaza unul dintre cele mai dificile momente din istorie. Cum se simte criza economica in orasul unde opt americani din zece depind de industria auto?

Orasul Detroit, cunoscut si ca Motor City, traverseaza acum una dintre cele mai grele perioade din existenta sa, mai ales ca, potrivit studiilor, opt locuri de munca din zece sunt legate de industria auto.

 

Iar rata somajului a ajuns la jumatatea anului trecut in zona metropolitana Detroit (care, incluzand suburbiile, inseamna 5,4 milioane de locuitori) la aproape 10%. Ba, mai mult, se estimeaza ca unul din trei locuitori ai orasului (populatia asa- numitului Metro Detroit era putin peste 900.000 de locuitori, potrivit ultimului recensamant) traia anul trecut sub pragul de saracie. Exista o explicatie pentru aceasta situatie, dupa cum spune John Barnsley, un pensionar de putin peste 60 de ani.

 

“Multi dintre cei care castigau bine, mai ales albii, s-au saturat sa stea in oras alaturi de oamenii saraci si au fugit catre suburbii (fenomenul destul de popular in America mai ales dupa anii 1970 poarta denumirea «white flight» - n.red). Parti din oras au fost cu totul abandonate si zac de atunci in paragina. Acum unele dintre suburbii includ cele mai luxoase case din regiune, iar in oras populatia s-a redus aproape la jumatate (fata de cat era in urma cu 30-40 de ani - n.red.)”, explica John, in timp ce arata pe o harta imaginara a orasului unde sunt situate suburbiile scumpe, dar si unde sunt amplasate cele foarte ieftine.

 

Nu este de mirare, in aceste conditii, entuziasmul angajatilor General Motors cand au aflat ca grupul american va produce in statul Michigan, unde se afla si Detroit, acumulatorii care vor echipa ceea ce ar trebui sa fie marele pariu in domeniul masinilor electrice, modelul Chevrolet Volt.

 

Iar General Motors nu a fost nici pe departe singurul sau primul producator care a mizat pe tehnologii alternative de propulsie la salonul de la Detroit, care are loc in aceasta perioada in orasul nord-american.

Japonezii de la Toyota sau Honda lucreaza de multi ani la astfel de sisteme, fiind considerati mult timp visatori de catre concurentii lor americani sau europeni, mai ales ca analistii pietei auto afirmau ca Toyota pierde bani la vanzarea fiecarui model hibrid Prius (care functioneaza prin intermediul unui motor electric si a unuia pe benzina), ajuns deja la a treia generatie, prezentata in premiera mondiala la Detroit.

 

Acum, aproape fiecare producator de masini are in oferta actuala sau in plan in urmatorii doi ani cel putin doua-trei modele hibride sau doar electrice, principala problema fiind reprezentata de capacitatea limitata a bateriei care alimenteaza motorul electric si care nu poate oferi in acest moment autonomie mai mare de 65 de kilometri la capacitate maxima (exista si cateva exceptii), adica distanta pe care 80% dintre americani o parcurg in general in fiecare pe zi cu masina proprie.

 

Chiar si producatorii de lux precum Mercedes sau BMW mizeaza pe concepte care au la baza tehnologii alternative de propulsie, precum conceptul BlueZero de la Mercedes si X6 ActiveHybrid sau Seria 7 ActiveHybrid de la BMW.

 

Iar surpriza pentru multi dintre jurnalisti a fost prezenta companiei chineze BYD (acronimul de la Build Your Dreams), un producator de baterii care a atras anul trecut pe lista actionarilor sai pe Warren Buffett, magnatul american oferind 230 de milioane de dolari pentru 10% dintre actiunile companiei infiintate de Wang Chuanfu. La Detroit, standul BYD a fost luat cu asalt de ziaristii din toata lumea, curiosi sa afle cine este Wang Chuanfu, omul care l-a convins sa intre in afacerea sa pe Warren Buffett. Acum, BYD este unul dintre cei mai importanti producatori de baterii din lume (detine 15% din piata mondiala de baterii de telefoane mobile) si are planuri mari pe piata masinilor electrice, primul astfel de automobil fiind lansat oficial la sfarsitul anului trecut pe piata chineza.

 

Chiar si sub amprenta ecologiei, salonul de la Detroit nu s-a dezmintit si a adus in lumina si modele spectaculoase, precum Mercedes Benz SLR McLaren Stirling Moss, o masina de un milion de euro, care va fi produs doar in 75 de unitati. BMW a prezentat noua generatie a roadsterului Z4, Audi a venit cu un concept denumit Sportback care va prefigura un nou model de limuzina in gama sa, iar Mini a profitat de frigul de la Detroit pentru a aduce in premiera cea mai noua varianta a modelului Cabrio. Nu au lipsit nici Volkswagen si Volvo care au adus doua concepte - decapotabila Bluesport si, respectiv, S60 Sedan Concept, care prefigureaza viitoarea generatie a modelului S60 din gama Volvo si care va aparea pe piata anul viitor. Honda a venit cu Insight, un vehicul hibrid care aduce aminte de Toyota Prius si care va incepe sa fie vandut oficial din aceasta primavara.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/mai-poate-fi-salvata-industria-auto-3776015
3776015
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.