Noua eră AFI. Israelienii anunţă intrarea companiei pe segmentul rezidenţial

Autor: Ioana Matei Postat la 10 martie 2015 2652 afişări

David Hay conduce de patru ani operaţiunile din Rom`nia ale grupului israelian AFI Europe. Acum pregăteşte simultan livrarea ultimelor două clădiri ale AFI Park, debutul unui nou proiect de birouri, creşterea suprafeţei centrului comercial din Cotroceni, dar şi INTRAREA companiei pe segmentul rezidenţial.

Noua eră AFI. Israelienii anunţă intrarea companiei pe segmentul rezidenţial

Deocamdată, centrul comercial AFI Palace Cotroceni rămâne cel mai important activ al grupului, cu o valoare estimată la 401 de milioane de euro. Veniturile operaţionale ale centrului comercial au ajuns la 22 de milioane de euro în primele nouă luni ale anului trecut, în creştere cu 4% faţă de anul anterior, iar, în baza acestor informaţii, compania estima pentru întreg anul 2014 venituri operaţionale nete de 30 de milioane de euro. Mallul cu o suprafaţă închiriabilă de 81.000 de metri pătraţi a ajuns la un grad de ocupare de 98%, vânzările retailerilor la nouă luni au totalizat 145 de milioane de euro, iar traficul de vizitatori a fost şi acesta stabil, la 52.000/zi. Ţinând cont de aceste cifre, cei de la AFI au evaluat mallul luând în calcul un randament de circa 7,5% în euro pe an. Spre comparaţie, grupul sud-african NEPI a cumpărat anul acesta mallul Promenada din Calea Floreasca pentru 148 mil. euro, având un randament iniţial sub 7% în euro pe an, ţinând cont de un nivel al veniturilor de 10 milioane de euro pe an, potrivit ZF. „Dacă pentru mallul din Cotroceni trendul crescător nu este o surpriză, observăm aceeaşi tendinţă şi la AFI Palace Ploieşti“, spune executivul.

Gradul de ocupare a centrului comercial inaugurat în Ploieşti a ajuns la 99%, iar îmbunătăţirea despre care vorbeşte Hay se reflectă şi în vânzări. Traficul centrului comercial cu o suprafaţă de 33.000 de metri pătraţi a fost de 15.000 de vizitatori pe zi, iar valoarea la care este estimat mallul a înregistrat o îmbunătăţire, ajungând la 66 de milioane de euro în septembrie 2014, în comparaţie cu valoarea de 56,5 de milioane de euro în 2013. Anul trecut, compania s-a concentrat pe aducerea mai multor mărci de fashion ale grupului polonez LPP, printre care şi brandurile de modă feminină Mohito şi Sinsay. Potrivit CEO-ului AFI, toate mărcile LPP vând foarte bine şi sunt un substitut pentru cele ale companiei spaniole Inditex. „Există o vorbă în piaţă: «Ai nevoie de Zara ca să deschizi un centru comercial», dar în Ploieşti nu am optat pentru Zara, ci am ales mai multe branduri noi, dar principala noastră companie este LPP, căreia îi merge extrem de bine pe piaţa de acolo. Am demonstrat astfel că se poate face un centru comercial fără niciun brand al Inditex, nu este uşor, dar este realizabil.“

Pentru îmbunătăţirea rezultatelor în zona de retail, cei de la AFI se află într-un proiect de extindere şi de reorganizare a centrului comercial AFI Palace Cotroceni ce urmează să fie finalizat luna aceasta şi în care investesc circa 800.000 de euro. Aceasta presupune adăugarea unei suprafeţe de 700 de metri pătraţi la intrarea de lângă bila Imax. Grupul Marks & Spencer va părăsi centrul comercial, iar spaţiul pe care se afla acesta va fi ocupat de retailerul de îmbrăcăminte Reserved, ce va ocupa o suprafaţă de 1.700 de metri pătraţi. Spaţiul ocupat de Reserved va fi ocupat de Mohito, Sinsay va înlocui Mothercare, iar cafeneaua Starbucks va fi redeschisă tot în acestă zonă. De o extindere de 150 de metri pătraţi va beneficia şi magazinul multibrand Collective.

Potrivit lui Hay, compania are în plan proiecte de extindere mai mari pentru anul viitor, care vor creşte suprafaţa mallului până la 90.000 de metri pătraţi: „Proiectul nu este încă finalizat, dar dacă îl vom face, vom extinde atât zona de retail, cât şi zona spaţiilor de parcare“. Zona de entertainment va fi de asemenea îmbunătăţită, atât printr-o extindere a spaţiului, cât şi prin creşterea ofertei de divertisment, cu precădere pentru activităţi precum bowling, casino şi jocuri.

În ce priveşte provincia, spune că în continuare puţine oraşe sunt atractive pentru dezvoltatori. „Am putea spune că în Braşov există în continuare loc de dezvoltare pentru centre comerciale, în Timişoara există loc de dezvoltare pentru centre comerciale şi birouri, iar în Cluj-Napoca, poţi să dezvolţi birouri şi poate şi centre comerciale.“ Nu a comentat zvonul referitor la deschiderea unui centru comercial în Braşov, dar nici nu l-a negat. „Nu spun că vom începe un alt proiect în vreuna dintre aceste zone, dar ne uităm la aceste oraşe şi le luăm în considerare pentru următorii noştri paşi“, spune cu aceeaşi discreţie Hay, având grijă să nu dezvăluie în câţi ani ar putea începe un nou proiect de retail în provincie. „Ar trebui ca mai întâi să achiziţionăm un teren în alt oraş, aspect care nu s-a concretizat deocamdată.“

Semnalele sunt pozitive şi pentru segmentul de birouri, piaţă pentru care viitoarele planuri ale companiei sunt mai concrete: după ce au construit clădirile AFI Park 1, 2 şi 3 şi se pregătesc pentru finalizarea proiectelor 4 şi 5, prognozată pentru decembrie anul acesta, compania pregăteşte proiectul AFI Business Park. „Pe piaţa de birouri observăm o uşoară încetinire în ultimele şase luni, nu este la fel de efervescentă ca acum un an, un an şi jumătate“, spune Hay. Totuşi, vorbeşte din punctul de vedere al companiei pe care o conduce, care nu mai lansat niciun produs nou în acest interval de timp. Potrivit celui mai recent raport financiar al AFI Europe, primele două clădiri ale proiectului AFI Park sunt evaluate la 55,5 milioane de euro, iar cea de-a treia clădire a parcului aduce portofoliul de birouri la peste 80 de milioane de euro. Investiţia în fiecare dintre clădirile AFI Park se ridică la circa 20 de milioane de euro, potrivit lui Hay. Dacă cele trei clădiri de birouri sunt închiriate integral de companii din domeniul IT precum Microchip, Cameron, Electronic Arts, Telus, Endava, Ecta 74 şi Inaxio, pentru clădirile 4 şi 5 chiriaşii se lasă încă aşteptaţi.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/imobiliare/noua-era-afi-israelienii-anunta-intrarea-companiei-pe-segmentul-rezidential-13942097
13942097
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.