Cum si-a bagat recesiunea coltii in cauzele nobile

Autor: Razvan Muresan Postat la 20 ianuarie 2011 24 afişări

De cand cu recesiunea, banii adunati de organizatiile cu scopuri caritabile s-au prabusit la jumatate fata de vremurile bune. Companiile au taiat din bugetele pentru donatii, iar ONG-urile s-au vazut nevoite sa gaseasca noi solutii in lupta pentru strangerea de fonduri.

Prevederile de care vorbeste Carmen Uscatu sunt valabile in Codul fiscal inca din anul 2004, fara nicio modificare: "Contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat potrivit legii privind sponsorizarea pot sa scada din impozitul datorat sumele aferente, in limita minima de 3 la mie din cifra de afaceri sau 20% din impozitul pe profit". Mai exact, daca o companie are marja de profit de peste 11%, atunci limitarea este la cifra de afaceri, iar daca firma are marja de profit mai mica, atunci limitarea e de 20% din impozitul pe profit. Adica din zece lei dati statului, cost care oricum exista, doi se duc la organizatia aleasa de firma. "Banii donati ONG-urilor vor fi cheltuiti incomparabil mai bine decat cei publici.

ONG-urile nu au profit, iar cauzele pentru care militeaza sunt dintre cele mai nobile", sustine avocatul Gabriel Biris.

Mult mai bine cunoscuta e prevederea care permite directionarea a 2% din impozitul pe venit de catre persoanele fizice. Nici aceea nu trebuie neglijata, mai ales ca declaratia se depune pana pe 25 mai. "Ganditi-va ca daca am compara 2% cu 20%, e de zece ori mai mare facilitatea de care pot beneficia firmele", adauga avocatul. Daca privim inspre ponderea veniturilor la bugetul de stat, spune Biris, impozitul pe profit nu este cu mult mai mic decat cel pe venit. Comparatia ne duce cu gandul ca posibilitatea oferita companiilor si contribuabililor individuali poate atrage sume semnificativ mai mari. Potrivit calculelor avocatului Gabriel Biris, impozitul pe profit reprezinta in buget cam 2% din PIB, respectiv circa 3 miliarde de euro. Circa 400-500 de milioane de euro s-ar strange, asadar, daca toate companiile si-ar dona cei 20% catre ONG-uri. "Cam cate se pot face cu acesti bani?", se intreaba Biris.

Dincolo de sumele acumulate ca urmare a donatiilor legale, cei 2% directionati din impozitul pe venit, alaturi de cei 20% din cel pe profit, ar putea fi cheltuiti mult mai eficient daca mai putine ONG-uri mai bine controlate s-ar folosi de bani. "Nu e vorba ca banii isi pierd urma, dar din pricina numarului ridicat de fundatii isi pierd din eficienta", crede Gabriela Alexandrescu, presedintele Salvati Copiii. Ea sustine ca exista tendinta ca o companie sa-si faca propria fundatie, sa-si roage angajatii sa directioneze acolo cei 2%, iar asa poate sa apara riscul ca eventualele efecte asupra celor in nevoie sa se "faramiteze". Totusi, aceasta este situatia si in tarile dezvoltate, iar eficienta ajutoarelor colectate depinde strict de capacitatea de administrare a fundatiilor respective si de constanta actiunii lor, nu de dimensiunile sau de numarul ONG-urilor care se ocupa de demersuri caritabile.

"Banii de la Salvati Copiii se orienteaza catre scolarizarea copiiilor defavorizati care se integreaza greu in mediul educational, dar sprijina si educarea celor care au intarziat pregatirea scolara", spune Gabriela Alexandrescu. De fapt sunt clase paralele, iar elevii reusesc sa recupereze anii pierduti printr-o curricula speciala, mai ales ca "nimeni nu vrea sa scoata olimpici din ei, dar ii sprijinim sa obtina diploma atat de necesara pentru integrarea in piata muncii".

Cei mai mari sponsori ai ONG-urilor sunt companiile din domeniul energiei, dar si cei din telecom, auto, banci, IT, aviatie, farmaceutice si retail.

Statistici privind ponderea celor care doneaza 2% din impozitul pe venit catre o cauza nobila nu sunt facute publice de cei de la Ministerul Finantelor. Sumele acumulate au fost insa in crestere de la an la an, pe masura ce campaniile de informare a populatiei dau roade. De cealalta parte, banii fara destinatar nu mai pleaca inspre ONG-uri, ci raman la stat. Conform datelor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in ultimii cinci ani de aplicare, prevederea cu directionarea a 2% din impozitul pe venit a generat aproape 52 de milioane de euro. Numarul contribuabililor care si-au exercitat dreptul de a rezerva 2% din impozitul pe venit catre o entitate non-profit a urcat de la 145.000 in 2005 la 1.326.806 persoane in 2009. Totodata, suma directionata in 2009, de aproape 110 milioane de lei, reprezinta o dublare a donatiilor din anul precedent, de 48 milioane lei. Cei mai multi bani au mers catre ONG-uri cu activitate in sanatate, circa un sfert, apoi servicii sociale, educatie si cultura. La polul opus se afla protectia mediului si drepturile omului.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
societate,
recesiune,
cauze nobile,
ONG,
donatii
/analize/cum-si-a-bagat-recesiunea-coltii-in-cauzele-nobile-7890185
7890185
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.