Cu spaga la halatele albe: episodul "Farmacistii"

Autor: Razvan Muresan Postat la 14 noiembrie 2010 283 afişări

Mereu in criza de bani si asteptand cu lunile decontarile pentru medicamente compensate, farmacistii au marit in cele din urma adaosurile comerciale pentru produsele eliberate fara reteta. Asa au ajuns doctoriile sa fie vandute ca orice alt produs, in functie de cat de rentabile sunt pentru farmacie.

Pesemne ca aceasta le convine farmaciilor in lupta cu lipsa de bani, dat fiind ca daca medicul prescrie un medicament mai scump, iar Casa il deconteaza doar pe cel mai ieftin, diferenta platita din buzunarul pacientului reprezinta bani gheata extrem de utili farmaciei, si nu sume decontate dupa luni de zile.

Evident, si farmacistul are un cuvant de spus in ce priveste eliberarea medicamentului sau a gamei de produse din stoc. "Sunt cazuri cand nu se face diversificare, iar aprovizionarea se face pe o anumita directie. Daca pacientul cere substanta activa X, farmacia are un singur produs cu acel continut", explica Ioana Cacovean. Peste toate acestea, lupta companiilor pentru a se impune in mintea farmacistului e cu atat mai mare.

Ciprian Marcu, Public Health and Corporate Affairs Director al Glaxosmithkline, compania care a comunicat cel mai bine cu farmacistii, potrivit studiului Pharmec, afirma ca interesul principal al GSK este de a-i informa continuu pe specialistii din domeniul medical, pentru ca acestia sa poata lua decizii corecte pentru pacientii lor. "Este important de mentionat ca medicamentele cu prescriptie sunt recomandate pacientilor doar de catre medicii specialisti, si nu de catre farmacisti", adauga Marcu. Asadar, in viziunea celor de la GSK, promovarea are de-a face strict cu informarea corecta a practicienilor din domeniul medical si farmaceutic despre produsele din portofoliu.

"Prin munca reprezentantilor medicali si prin calitatea produselor pe care le fabricam, ne dorim ca atunci cand la farmacist vine o prescriptie pe baza de DCI (denumirea comuna internationala, n.red.), produsul Labormed sa fie prima recomandare facuta de farmacist", spune Stephen Stead, CEO si presedinte al companiei. Produsele de succes ale Labormed, in termen de vanzari, sunt Trimetazidina LPH, Indapamid LPH si Enalapril LPH, toate din aria medicatiei cardiovasculare. Cat despre GSK, cele mai bine vandute produse pe baza de prescriptie in Romania au fost, in 2009, Seretide (tratament pentru astm), Augmentin si Zinnat (antibiotice), precum si Omeran (medicament care trateaza ulcerul), iar dintre cele fara reteta Coldrex, Parasinus si produsele cu vitamine si minerale Eurovita si Vitamax. Fireste, dincolo de promovarea la medic si farmacist, cea in canalele media joaca un rol important.

Unu din patru farmacisti spune ca cele mai vizibile in media sunt produsele GSK, releva studiul Pharmec. "Promovarea in media a produselor diviziei Consumer Healthcare a GlaxoSmithKline Romania este importanta nu numai ca modalitate de expunere a brandurilor, ci in special din perspectiva faptului ca sustine obiectivul nostru de informare a publicului larg in ce priveste produsele si necesitatile carora le raspund acestea, atragand in acelasi timp atentia asupra elementelor active moderne pe care le folosim", declara Adrian Samson, director general GSK Consumer Healthcare. Conform unui studiu realizat de catre InfoSys (GfK Romania), in perioada ianuarie - octombrie 2010, bugetul alocat pentru media a plasat GSK pe pozitia 20 in topul tuturor advertiserilor din Romania.

Intrebati cat de morala este promovarea medicamentelor la televizor, farmacistii chestionati de BUSINESS Magazin se arata revoltati. "Cand vad reclamele la televizor, ma intreb de ce am mai facut sase ani de facultate ca sa ajung farmacist si sa pot recomanda medicamente!", remarca indignata Ioana Cacovean, presedintele PFdR. Aceeasi opinie o au si cei din Colegiul Farmacistilor si, dupa cum spune Clara Popescu, cat timp patronul de farmacie nu mai e farmacist si medicamentele se vand doar ca sa se obtina cat mai multi bani lichizi, a impulsiona consumul unor produse prin reclame TV se inscrie in tabloul complet al lipsei de reglementari in care a ajuns farmacia, in drumul "de la activitate sanitara la una strict financiara".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/cu-spaga-la-halatele-albe-episodul-farmacistii-7711590
7711590
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.