Compania care a născut 200 de antreprenori în România: Căutăm buni gospodari cu potenţial minim de risc

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 18 decembrie 2013 2973 afişări

Nu multe companii se pot mândri că au „născut" 200 de antreprenori, câţi parteneri are acum Stihl, adică francizaţii săi. În reţea intră în fiecare an între 15 şi 20 de noi parteneri, dar sunt şi alţii care ies din sistem. Ce face diferenţa între ei?

Compania care a născut 200 de antreprenori în România: Căutăm buni gospodari cu potenţial minim de risc

Reţeaua a început să se dezvolte, iniţial, în oraşele mari, unde se găsesc acum 40% din magazine, restul fiind împărţite, în mod egal, între oraşele medii şi mici (30%) şi zona rurală (30%). „Cele mai însemnate volume de vânzări sunt, de regulă, în magazinele din oraşele mari, pentru că deja cumpărătorii au un obicei de consum format, se întorc şi pentru activitatea de service, iar gama de produse expuse este mai mare.„ Pe de altă parte, spune şeful Stihl, pe măsură ce distribuitorii noi câştigă expertiză şi notorietate, este probabil ca măcar o parte dintre cumpărători să prefere proximitatea în locul magazinelor din oraşe.

Gama Stihl în Romania cuprinde peste 100 de motounelte grupate pe categorii, precum motoferăstraie, motocoase, suflante şi pulverizatoare, utilaje pentru garduri vii, utilaje de curăţat, maşini de debitat. Acestora li se adaugă piesele de schimb şi accesoriile. În portofoliul Stihl se află şi marca Viking, cu produse destinate îngrijirii grădinii. Preţurile produselor variază de la 86 de lei până la aproape 26.000 de lei. Orice partener îşi poate stabili preţul de vânzare al produselor, dar competenţele de vânzător au un rol important. „Se poate întâmpla ca discountul să se răzbune, să se dovedească o alegere proastă.„ Fiind produse specializate, motouneltele au o particularitate la vânzare: din momentul în care clientul intră în magazin până la achiziţie poate dura şi trei ani. „Oamenii trebuie să înveţe produsele de pe piaţă ca să poată şti ce anume le folosesc."

Un distribuitor începător poate aşeza în magazinul său până în 20 de produse dintre cele mai bine vândute şi are acces la mărfurile din depozit de pe o zi pe alta, pe baza comenzii. Lucru important mai cu seamă în ce priveşte logistica pieselor de schimb, Stihl având stocuri în valoare de 3-4 milioane de euro. „98% din piesele de schimb se livrează din stocurile noastre. Pentru comparaţie, în domeniul auto cea mai mare parte din piese sunt în depozite din afara României.„ Graţie depozitului care livrează piesele de schimb în maximum o zi, „reparaţiile se fac cel mai adesea în aceeaşi zi", susţine Ioan Mezei. Compania are un depozit central la Sibiu şi de doi ani a încheiat un parteneriat cu o firmă de logistică, astfel încât comenzile să poată fi livrate în maximum 24 de ore.

În fiecare an Stihl investeşte sute de mii de euro în dezvoltarea reţelei de distribuţie, creşterea notorietăţii produselor şi dezvoltarea infrastructurii.

Şirul dificultăţilor cu care se confruntă un distribuitor de unelte este însă lung. „Principala barieră este puterea de cumpărare a clienţilor, urmată de accesul limitat la finanţare.„ Pe aceeaşi listă a piedicilor în dezvoltarea afacerilor distribuitorilor de profil se mai înscriu şi vulnerabilitatea firmelor mici din punct de vedere fiscal şi legislativ, cu „controalele care fac viaţa mai dificilă„, dar şi lipsa de know-how pe piaţa de antreprenoriat.

„Majoritatea partenerilor nu prea au o educaţie financiară potrivită.„ Şi, nu în ultimul rând, lipsa informării clienţilor, care adeseori cumpără produse ieftine, dar pentru care nu este asigurată garanţia. „Puţini şi-ar cumpăra un autoturism fără acces la service, dar cam o treime din achiziţiile de motounelte nu iau în calcul acest asptect„, afirmă şeful Stihl. El estimează că piaţa neagră se plasează la 10-20%, pe baza informaţiilor disponibile. Toată piaţa de profil se plasează în jurul valorii de 100-120 de milioane de euro, prin urmare un calcul simplu arată că Stihl deţine o cotă de piaţă de circa 25%.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
antreprenori,
companie,
stihl
/analize/compania-care-a-nascut-200-de-antreprenori-in-romania-cautam-buni-gospodari-cu-potential-minim-de-risc-11787715
11787715
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.