Ultimul mall din Bucuresti
Cel mai mare mall din Romania s-a deschis in cea mai grea perioada economica de dupa razboi. Criza ar putea reprezenta insa si un avantaj pentru Sun Plaza: s-ar putea sa fie ultimul mall deschis in Capitala pentru urmatorii doi-trei ani.
Perioada de recesiune economica ar urma sa aduca, in general, schimbari in ceea ce priveste modelul dupa care vor fi dezvoltate centrele comerciale in viitor. Unii consultantii imobiliari au declarat in ultimele luni, in cadrul discutiilor cu BUSINESS Magazin, ca parcurile de retetail de mari dimensiuni, cu cateva magazine mari si galerii comerciale "atasate" ar urma sa fie un model de succes. Pallady Shopping Center, proiect care ar putea fi inceput in acest an in Bucuresti de catre Avrig 35, sau Coresi, proiectul de pe fosta platforma Tractorul din Brasov - ambele cu date de finalizare estimate pentru 2012 -, ar urma sa se incadreze in acest model.
"Daca pana acum s-a folosit un model in care ancorele reprezentau 20% - 30% din suprafata centrului comercial, de acum incolo vom vorbi de ancore care vor ocupa 40% - 50% din spatiul unui centru", afirma Razvan Gheorghe. Modelul din urma, prezent si la Sun Plaza, ar urma sa aduca venituri din chirii mai mici, avand in vedere ca suprafetele mari sunt inchiriate la un nivel de chirie mai redus. Chiar si asa, considera consultantul imobiliar, proiectele vor fi mai atractive pentru bancile finantatoare si pentru investitori, fiind in opinia sa mai sustenabile comparativ cu un numar mai mare de magazine mici care platesc o chirie mai mare. "O schimbare se simte deja, dezvoltatorii se gandesc foarte serios cand discuta cu comerciantii si au inteles ca o retea internationala aduce avantaje, precum experienta, chiar daca e dispusa sa plateasca o chirie mai mica", mai afirma Razvan Gheorghe.
Dincolo de aceste schimbari, 2010 va fi un an de rezistenta, atat pentru centrele comerciale deschise in trecut, cat si pentru cele care se vor inaugura in acest an. Sau, dupa cum conchide George Teleman, "Speram cu totii intr-o revenire economica si o crestere a consumului, dar criza nu s-a terminat inca. Urmeaza o perioada complicata".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro