Romanii spun "nu" electrocasnicelor noi

Postat la 19 aprilie 2010 35 afişări

Anul 2009 n-a fost bun nici pentru piata de electrocasnice: vanzarile au scazut cu aproape 40%, iar consumatorii si-au schimbat optiunile, cumparand un frigider sau un aragaz doar de nevoie, nu ca sa schimbe o marca pe alta mai buna sau sa incerce ultimele noutati.

In domeniul electrocasnicelor mari nu s-au semnalat schimbari de ierarhie intre categorii: in continuare, aparatele frigorifice si masinile de spalat rufe au ponderea cea mai mare in vanzari. "Se pot remarca insa diverse tendinte in interiorul categoriilor - de pilda, au crescut vanzarile la frigiderele cu doua usi in defavoarea combinelor frigorifice", afirma Mioara Bolozan. Oricum, apreciaza ea, tendinta care s-a remarcat in ultimii doi ani - interesul pentru produse cu consum redus de energie si prietenoase pentru mediu - se manifesta in continuare.

Monica Iavorschi considera ca romanii se orienteaza in primul rand dupa raportul calitate-pret, eficienta energetica, nivelul tehnologiilor incorporate, design, firma si experienta anterioara pe care au avut-o cu firma respectiva. In ce priveste impactul crizei asupra afacerilor, Parma spune ca vanzarile Indesit au scazut (toamna trecuta, managerul estima o reducere la jumatate pentru tot anul 2009, comparativ cu circa 70 de milioane de euro in 2008), insa compania a reusit sa-si pastreze cota de 16% pe piata electrocasnicelor mari, ramanand a treia clasata dupa Arctic, cu peste 30%, si dupa Electrolux. Concurentul sau direct este Whirlpool, a carui cota se situa la jumatatea anului trecut in jur de 15%.

Arctic estima in toamna o scadere cu circa 10% a cifrei de afaceri pentru 2009, de la nivelul de 230 de milioane de euro atins in 2008. Monica Iavorschi spune ca anul acesta, compania se concentreaza pe mentinerea cotei de piata: "Daca ne uitam la nivelul Europei, sunt foarte putine branduri care afiseaza o cota din piata interna de peste 30%, iar noi, in Romania, in plus, avem o cota de aproape doua ori mai mare decat compania de pe pozitia a doua, ceea ce nu e simplu de mentinut". Compania a incercat sa compenseze scaderea generala a vanzarilor prin cresteri ale cotei pentru anumite produse: marca Beko, de pilda, a crescut de la 4% in 2008 la 4,4%. "Insa Beko are un avantaj, este un brand tanar si de nisa, adresat unei arii de consumatori mai putin dependente de credite, cu venituri mai mari."

Pentru Arctic, o parghie importanta de sustinere au ramas si anul trecut exporturile. "Foarte mult ne-a ajutat Europa de Vest, care in portofoliul nostru a crescut destul de mult, la 35%. Tarile unde vanzarile noastre au inregistrat cresteri de peste 30% sunt Anglia, Franta, Germania", precizeaza Iavorschi. Si ea, si Mioara Bolozan de la Whirlpool se asteapta ca anul acesta sa se inregistreze o usoara crestere a pietei, din punctul de vedere al volumului, desi nimeni nu se asteapta la minuni. Anii de glorie ai comertului cu electrocasnice au trecut, iar ceea ce conteaza acum pentru companii e sa reziste pe pozitii, in asteptarea iesirii din recesiune.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/romanii-spun-nu-electrocasnicelor-noi-5914131
5914131
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.