Romanii spun "nu" electrocasnicelor noi

Postat la 19 aprilie 2010 35 afişări

Anul 2009 n-a fost bun nici pentru piata de electrocasnice: vanzarile au scazut cu aproape 40%, iar consumatorii si-au schimbat optiunile, cumparand un frigider sau un aragaz doar de nevoie, nu ca sa schimbe o marca pe alta mai buna sau sa incerce ultimele noutati.

"Asa se face ca la noi, consumatorii cumpara <firma> intr-o proportie mult mai mare decat in Europa de Vest - cumpara ceea ce stiu deja, marcile in care au incredere din punctul de vedere al calitatii si al service-ului." GfK conchide, la randul sau, ca pe fondul crizei, preferintele consumatorilor s-au canalizat in 2009 spre produse cu caracteristici tehnice mai putin avansate, ceea ce a afectat piata din punct de vedere valoric.

In ce priveste modalitatile de plata, atat in 2008, cat si in 2009, achizitiile de produse electrocasnice s-au facut in proportie de 70-75% in rate, iar restul de 25% cash. Producatorii s-au orientat spre solutia buy-back-ului, "programul Rabla" aplicat la electronice si electrocasnice: companiile plateau 150-250 de lei clientilor in schimbul predarii unui aparat vechi, suma pe care acestia o foloseau la achizitionarea unui produs nou. Programul a fost extins pentru aproape toate categoriile de produse, iar in unele cazuri a depasit asteptarile producatorilor: dupa prima jumatate a anului trecut, 40% din vanzarile Arctic pe piata interna (cifrate in perioada respectiva la 80,3 milioane de euro, cu 14% mai putin decat in aceeasi perioada a lui 2008) au fost realizate prin programul de buy-back, fata de o estimare initiala de 25%. Dar nici campaniile, nici chiar evolutiile mai bune in anumite nise, cum ar fi de pilda cea a aparatelor incastrabile, nu au reusit sa salveze intregul sector de la o scadere abrupta, constata GfK.

Pe categorii, segmentul frigiderelor a fost cel mai afectat, inregistrand o scadere valorica de 36%, fiind urmat de masinile de spalat si de aragazuri. Sunt doua componente care au stat la baza scaderii, spune Monica Iavorschi: pe de o parte, orientarea spre produse standard, mai putin sofisticate si mai ieftine, pe de alta parte faptul ca, pe masura ce piata pentru o anumita categorie de produse este mai matura (cum este cazul pietei de frigidere), cu atat este mai afectata de criza. Categoriile mai noi, cum sunt masinile de spalat vase, care generau si dublari ale vanzarilor intr-un an normal, au avut totusi crestere, desi redusa; la fel si produsele incorporabile.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/romanii-spun-nu-electrocasnicelor-noi-5914131
5914131
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.