Românii şi cuceritorii modei

Autor: Rosca Cristina Postat la 24 septembrie 2011 94 afişări

Termenul criză, care stă de trei ani pe buzele tuturor, s-a tradus în oportunităţi de extindere pentru brandurile de modă străine şi în insolvenţă sau datorii imense pentru românii care altădată dominau piaţa de retail.

Pentru a explica motivul pentru care Tina R Distribuţie şi-a cerut insolvenţa abia în 2011, când piaţa a revenit pe un trend crescător după doi ani de scăderi, Jianu spune că insolvenţa nu este însoţită de o faimă prea plăcută, de aceea "am decis să rezistăm". În 2010 scăderile vânzărilor s-au accentuat, astfel că Jianu şi partenerii săi vedeau în faţă "un hău şi nicio alternativă de scăpare". Chiriile erau mari, finanţările de la bănci nu veneau, colecţiile nu mai ajungeau la timp şi nici nu mai erau aduse cele mai bune produse. Între timp, situaţia s-a echilibrat, chiriile au scăzut şi afacerile au revenit pe creştere, însă Tina R Distribuţie, care operează nouă dintre cele 17 magazine ale reţelei, a decis că vrea o perioadă de respiro.

Deşi vânzările magazinelor de pe piaţa locală sunt în creştere în primele opt luni, iar estimările Tina R sunt că trendul se va menţine până la finalul anului, Rareş Jianu nu este optimist în ceea ce priveşte consumul: "Consumul îşi va reveni poate în următorii zece ani". Jianu speră însă la creştere, care va veni din deschideri, colecţii mai bune şi preţuri mai mici, după cum spune el. Totuşi, nu se aşteaptă pe viitor ca afacerile să crească puternic, ci spune că ar fi mulţumit ca situaţia să fie echilibrată, ca acum. "În ceea ce priveşte piaţa din România nu trebuie să ne aşteptăm la minuni. De-asta căutăm alte pieţe". Tina R va merge în state precum China, Polonia sau Turcia, unde va încerca să vândă en-gross şi către multi-branduri.

În timp ce mândria retailului românesc vorbeşte pesimist de scăderi şi închideri, retailerii străini veniţi în România o duc din ce în ce mai bine. Magazinele retailerului spaniol Zara, cel mai bine vândut brand de haine la nivel local (58 milioane de euro), au avut anul trecut un profit de 11,5 milioane de euro, de peste patru ori mai mare decât vânzările magazinelor Tina R. Acesta din urmă este un brand local, lansat de doi antreprenori români în 1994, în timp ce Zara, parte a imperiului spaniol Inditex, a intrat pentru prima dată pe piaţă în urmă cu aproape şapte ani. Fiecare dintre magazinele jucătorilor străini precum Zara, C&A sau New Yorker are vânzări per magazin de circa 3-5 milioane de euro, similare sau mai mari decât toată reţeaua Tina R. Jianu spune însă că intrarea marilor lanţuri de magazine nu a afectat afacerile Tina R, ba din contră, magazinele lanţului local au beneficiat de apropierea magazinelor Zara sau H&M: "Oamenii care veneau la ei intrau şi la noi". Mai mult, Jianu crede că lanţurile internaţionale au ajutat la educarea pieţei.

Primul mare jucător internaţional a fost Inditex, în 2004. Intrarea s-a făcut iniţial în franciză, iar apoi direct trei ani mai târziu. Inditex este prezent acum în România cu şapte dintre cele opt branduri ale sale - Zara, Zara Home, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Massimo Dutti şi Oysho. Magazinele Zara contribuie cu mai bine de jumătate la afacerile de circa 100 milioane euro ale spaniolilor. În mai puţin de patru ani de prezenţă pe piaţă, Zara a ajuns cel mai bine vândut brand de haine din România, afacerile spaniolilor crescând puternic în fiecare an indiferent de condiţiile economice şi de evoluţia consumului.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
retail,
branduri,
moda,
datorii,
piata

Citeşte pe Gandul.ro

/analize/comert/romanii-si-cuceritorii-modei-8760661
8760661
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.