Reportaj: Batalia teraselor de pe Smardan

Postat la 11 august 2009 315 afişări

Parisul are Cartierul Latin, in Berlin este Hackesche Höfe, iar Bairro Alto detine suprematia in Lisabona in materie de cafenele, baruri si restaurante. Vara lui 2009 ar putea fi inceputul unei istorii similare pentru centrul istoric din Bucuresti, care pare a reinvia sub umbrelele zecilor de terase deschise recent.

Daca comtractul initial, a carui valoare depaseste 30 de milioane de euro, stipula ca lucrarile de reabilitare a Centrului Istoric sa fie terminate in toamna acestui an, noul termen de finalizare a lucrarilor a fost stabilit pentru anul viitor. Finalizarea lucrarilor pe Strada Franceza, dar si inmultirea barurilor si a cafenelelor din zona l-au facut si pe Denis Cretu, in varsta de 34 de ani, sa deschida in urma cu circa doua luni Cafe des Beaux Arts intr-un spatiu proprietate personala.

“Avem poze cu strada din anii ‘20, era plin de hoteluri si cafenele. Si de aceea am dorit sa fac o cafenea retro, pentru a reinvia aroma anilor interbelici”, spune Cretu, in a carui opinie multe din localurile deschise recent in centrul vechi “nu sunt in ton cu zona”. Investitia sa a fost de 70.000 de euro pentru un spatiu de 70 mp, fiindca “nu am vrut sa fac o berarie - avem si tablouri aduse de vizavi, dintr-o galerie de arta pe care tot noi o detinem”, continua investitorul, in timp ce sotia sa lucreaza in spatele barului. Despre prima luna afirma ca nu a fost “exceptionala” din punctul de vedere al vanzarilor - “cel mai bine merge tot berea”. Aceasta este si una dintre principalele diferente dintre localurile din centrul vechi si cele din Dorobanti, prin excelenta o zona de baruri si cafenele: daca primele incaseaza pe luna, in cazul celor cu o suprafata mare, 25.000-30.000 de euro, valoarea bonurilor din cea de a doua zona ajunge in medie si la 100.000 de euro pe cafenea, asa cum este cazul celor de pe Radu Beller, potrivit informatiilor din piata. In ceea ce priveste chiriile pentru spatiile din centrul vechi, nivelul de 30-50 euro/mp le face asemanatoare cu cele din zona Decebal, unde de asemenea s-au inmultit barurile si restaurantele; in schimb, chiriile lunare din zona Dorobanti urca si la 120 de euro pe metru patrat.

Exista diferente semnificative intre afacerile cu cafenele din centrul vechi si cele amplasate in alte zone cu vad bun, precum Dorobanti, Romana, Universitate. “Sunt doar 200 de metri intre ele si diferentele sunt enorme”, spune Vasi Andreica despre cele doua unitati Coffee Store, una amplasata pe Smardan, cealalta in apropiere de Piata Universitatii. Proprietarii barurilor si ai cafenelelor din zona istorica a Bucurestiului considera ca lucrurile vor merge mai bine in viitor, judecand dupa faptul ca acum e mai bine decat vara trecuta, din punct de vedere al numarului de clienti. “Pe strada asta nu e criza”, proclama Badianu de la Little Bar, a carui opinie este impartasita si de alti proprietari de pe Smardan. “E loc pentru toata lumea, poate sa fie local langa local. Intre noi, proprietarii, nici nu este concurenta; cel care va veni va aduce alti clienti”, considera la randul sau Cernahoschi de la Arcade. Aproape toti proprietarii de baruri si restaurante din zona vor sa se extinda, modelul dorit fiind, cel mai adesea, inchirierea spatiului vecin celui unde au deschis deja un local."

Cei patru parteneri de la Jaya Café au deschis deja un nou local, cu acelasi nume, la intersectia strazilor Franceza si Selari. Singurul impediment pentru cei ce au resursele financiare necesare este legat de situatia incerta din punct de vedere juridic a majoritatii spatiilor din centrul vechi, multe aflate in proces de retrocedare sau retrocedate ulterior vanzarii lor, iar spatii disponibile se gasesc cu dificultate. Daca problema proprietatii si cea a infrastructurii din zona s-ar rezolva, zona ar avea sanse sa se transforme insa intr-un perimetru aproape exclusiv de cafenele si terase, asemanator cu cele din alte capitalele europene. Deocamdata, cresterea numarului de turisti straini (circa 20% din totalul clientilor, dupa cum sustin proprietarii de localuri) si faptul ca prima parte a sezonului de vara actual a mers foarte bine le dau incredere investitorilor, pentru un orizont de timp de cam doi ani. Un timp de care tinerii proprietari par sa aiba de gand sa se bucure pur si simplu: “E foarte fain sa ai un bar. Ne retraim tineretea”, zice unul dintre proprietarii Jaya, dupa care se ridica de la masa ca sa-si aduca o bautura.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cafenele,
baruri,
restaurante,
smardan,
centru istoric
/analize/comert/reportaj-batalia-teraselor-de-pe-smardan-4728702
4728702
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.