N-ai paine, mananci pufuleti

Postat la 07 aprilie 2009 1969 afişări

Banalii pufuleti, despre care in anii de crestere economica s-ar fi vorbit doar ca despre o categorie de produse pierduta printre altele din oferta multinationalelor sau ca de un temei pentru mici afaceri locale, s-ar putea dovedi acum un produs care sa profite de pe urma crizei.

 

Apetitul romanilor pentru pufuleti a inceput sa creasca in ultimii ani, ca produse substituente pentru dulciuri sau pur si simplu ca gustare, arata Adrian Iordache. “Consumul de bere in crestere din Romania face ca snacks-urile sarate sa fie atractive pentru consumatori”, spune el. In plus, statisticile arata ca romanii petrec din ce in ce mai mult timp liber in fata televizorului, ceea ce creeaza premisa unui consum in crestere de snacks-uri, adauga Iordache.

 

Cum au ajuns pufuletii din Romania sa fie ceruti la export? Lista data de cei doi asociati pare cel putin surprinzatoare. Anglia, Irlanda, Spania, Suedia, Grecia, Germania, Belgia sunt tarile in care pufuletii Gusto au ajuns deja. Proprietarii Phoenix Y au un raspuns simplu: “prin romani”. Se pare ca exodul romanilor la munca in afara granitelor tarii a avut efecte si asupra industriei alimentare autohtone, acestia ducand cu ei preferinte de consum, dar si afaceri din Romania. “Cei mai multi au dus produse specifice, cum ar fi vinurile sau anumite alimente traditionale. Noi am dus un aliment universal, pufuletii”, spune Catalin Nour.

 

Afacerea lor a intrat in vizorul competitorilor, ca posibila tinta de achizitie. “Am primit oferte de preluare din partea multinationalelor”, spune Apostolescu, evitand sa dea nume. Nu au dorit sa vanda la acel moment, in 2005, si nici acum nu se gandesc la acest lucru. “Poate ca daca firma nu evolua atat de bine, am fi regretat ca nu am vandut cand am avut ocazia. Insa, data fiind directia pe care ne-am dezvoltat, cu siguranta ca ne-ar fi parut foarte rau daca am fi renuntat la afacerea noastra.”

 

De ce nu ar vinde? Pentru ca “s-au saturat sa vada doar multinationale in Romania si le-ar placea sa existe cumva si fenomenul invers, sustin cei doi. Ideea de a “clona” fabrica de la Baicoi si in alte tari europene apare initial timid in discutie, pentru ca apoi sa fie enuntata clar. “La urma urmei, de ce nu?”, spun cei doi oameni de afaceri ploiesteni, afirmand ca nu se tem de concurenta cu gigantii din FMCG. Mai mult, fiind vorba de produse de volum, transportul pufuletilor pe distante mari nu e rentabil.

 

Intrebati despre concurenta, Apostolescu si Nour zambesc complice. “In afara de Star Foods...”, incep ei, iar enuntul ramane neterminat. De fapt, piata pufuletilor din Romania e destul de greu de creionat, fiind impartita intre multinationale si producatori mici, regionali. Companiile mari, Star Foods, Best Foods sau Standard & Snacks sunt axate pe productia snacks-urilor si includ in portofoliul lor si traditionalii pufuleti, care ocupa insa un procent minoritar din vanzarile lor totale.

 

Potrivit lui Sotiris Yannopoulos, director general al Star Foods pentru Romania si Bulgaria, gama Star Snacks (care include si varianta de pufuleti) reprezinta in jur de 22% din vanzarile totale ale companiei, care s-au ridicat in total la circa 100 de milioane de euro anul trecut. “Vindem anual peste 40 de milioane de pungi de Star Snacks”, afirma Yannopoulos.

 

Pe de alta parte, exista si producatori mai mici, cea mai mare parte regionali, care au capacitati de productie mici si se concentreaza pe segmentul pufuletilor, cum ar fi Aprilia in Gorj, Alnize, Dunav Prod si Elquin din Baia Mare, Marcomi in Vaslui sau Timo Serv in Braila. Potrivit lui Adrian Iordache, piata poate fi impartita in doua categorii: producatori care mizeaza pe consumatorii nostalgici (pufuleti clasici) si producatori care mizeaza pe consumatorii noi (pufuleti cu arome). “In primul caz, valoarea adaugata este mai mica, dar volumul este mai mare, iar in al doilea caz valoarea adaugata este mai mare, dar volumul mai mic”, explica Iordache de la InterBiz.

 

E corect sa presupunem ca pufuletii vor avea de castigat de pe urma crizei? “Situatia economica dificila va afecta diferite categorii de bunuri si servicii. Desi produsele alimentare au o imunitate mai ridicata decat alte categorii, vom asista la o incetinire a consumului si la schimbari in ceea ce priveste comportamentele de consum”, declara Sotiris Yannopoulos. “Nu cred ca romanii vor trece la produse mai ieftine in ceea ce priveste snacks-urile. Cu toate acestea, asistam la o orientare a cumparatorilor catre produse cu un raport calitate-pret mai bun.”

 

Anul trecut, vanzarile totale pe piata de snacks-uri (sarate si dulci) au fost in jur de 130 de milioane de euro, cu 11% mai mult decat in 2007 (calculat in euro), estimeaza Adrian Iordache. Potrivit datelor InterBiz Group, snacks-urile extrudate, categorie din care fac parte si pufuletii, au reprezentat anul trecut in jur de 21% din piata totala, adica undeva la 25 de milioane de euro.

Catalin Nour, Phoenix Y: Nu am apelat niciodata la credite bancare sau la fonduri europene

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
producatori,
pufuleti,
fabricanti,
afaceri
/analize/comert/n-ai-paine-mananci-pufuleti-4174714
4174714
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.