De la plusuri de două cifre la agonie. Şi înapoi pe plus. Cum a reuşit Diverta să se redreseze după intrarea în insolvenţă

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 28 iunie 2016 2050 afişări

Amalia Buliga, CEO al Diverta, vorbeşte despre modul în care compania a reuşit să se redreseze după intrarea în insolvenţă, despre deciziile chirurgicale pe care a trebuit să le ia pentru a repune afacerea pe linia de plutire, dar şi despre planurile de dezvoltare, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung

Cel mai mare regret din perioada de criză, adaugă Amalia Buliga, este că nu a redus mai devreme spaţiile magazinelor. „În primii trei ani de criză nu tăiai decât atât cât era strict necesar, pentru că aveai speranţa că lucrurile se vor îndrepta. Spre exemplu, înainte de criză aveam opt manageri regionali şi nu ne închipuiam că am putea vreodată să avem doi; acum avem doi. Nu vedeam lucrurile aşa. Dar împins de la spate, văzând că tot nu iese, mai luai măsuri, mai găseai o soluţie. Poate trebuia să tăiem mult mai mult de la început.“

Operând în prezent 23 de magazine, Diverta şi-a stabilizat vânzările la 10 milioane de euro anual şi raportează profit operaţional. „Profitul operaţional din primul trimestru a fost de 400.000 de euro şi estimăm că vom încheia anul acesta cu 550.000 de euro“, a spus Amalia Buliga în cadrul emisiunii de business ZF Live. Reţeaua are în prezent o suprafaţă de vânzare de 6.500 metri pătraţi, însă compania va mai deschide până la sfârşitul anului o librărie în Craiova şi alta în zona Obor din Bucureşti.

În momentul de faţă, Diverta se axează pe segmentul de jucării, papetărie şi cărţi. Media de vârstă a clienţilor este de 37 de ani, cu precădere corporatişti cu venituri peste medie şi care au copii. „Credem în gadgeturi şi jucării, pentru că acestea sunt segmentele care au şi crescut în ultimii ani. Dar nu am pornit încă într-o direcţie clară, cum ar fi să deschidem un magazin exclusiv de gadgeturi. Mergem pe ce ne cere clientul, partea bună e că avem de toate şi astfel putem jongla“, explică Amalia Buliga. „În cazul jucăriilor, la cum arată acum piaţa, cred că mai avem loc suficient de creştere. Piaţa de carte nu ştiu cum va evolua, pentru că sunt încă foarte puţine titluri pe ebook.“

Două magazine se află acum într‑un proces de rebranding, cele din Plaza şi Unirea, iar reprezentanta Diverta spune că în cazul celui din Unirea este vorba şi de o reducere a spaţiului; renovarea spaţiului din Mall Vitan este aproape finalizată. În Bucureşti urmează să se deschidă două noi magazine, dintre care unul se va afla în noul centru comercial Veranda. Un altul va fi operat în regim de franciză: „Proiectul de francizare este nou, încercăm să deschidem un spaţiu în Bucureşti în acest regim. Nu cerem o investiţie iniţială şi costurile sunt negociabile, inclusiv la partea de amenajare; nu impunem branduri care să ducă preţul de amenajare la 1.000 de euro pe metrul pătrat.“

Magazinul din Veranda este însă singura unitate pe care Diverta o deschide într-un centru comercial nou. „Când intri într-un mall nou, trebuie să investeşti; primeşti spaţiul la roşu. Spaţiile nu au pardoseală, nu au tubulatură, nu au nimic, şi în perioada asta am preferat să nu intrăm de la început, să aşteptăm doi-trei ani să vedem dacă mall‑ul funcţionează, intrând cumva la sigur“, explică CEO-ul. O strategie care s-a schimbat radical de-a lungul anilor; Diverta semna în anii de boom unul dintre cele mai costisitoare contracte de închiriere, plătind 2 milioane de euro pe an pentru un spaţiu fanion al comerţului din Capitală, magazinul Eva de pe bulevardul Magheru (în prezent o locaţie închiriată de Mega Image).

Un nou proiect de pe agenda CEO-ului Diverta este listarea pe bursa AeRO, fără a fi însă o prioritate. Spune că a cochetat cu ideea şi că vrea să demareze o analiză în semestrul II al acestui an. „Probabil vom aştepta şi închiderea acestui an, pentru că am intrat în 2016 cu rezultate bune. Sunt destul de prevăzătoare atunci când trebuie să vorbesc de viitorul companiei, având în vedere perioada prin care am trecut. Credem că online-ul va ajunge la 20-25% din afacere, există un mare potenţial în România. Noi avem şi avantajul cu locaţiile, astfel că produsele se pot ridica din magazin“, conchide CEO-ul Diverta.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/de-la-plusuri-de-doua-cifre-la-agonie-si-inapoi-pe-plus-cum-a-reusit-diverta-sa-se-redreseze-dupa-intrarea-in-insolventa-15509392
15509392
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.