Croitoria pe comanda musca piata

Postat la 13 mai 2008 456 afişări

In fata vitrinelor ce ofera luxul “de-a gata”, a inceput sa castige teren si in Romania un concept de comert foarte la moda in anii ‘60 - tailoring-ul sau croitoria pe comanda.

La showroom-ul Zennoni, “desi vor o tesatura anume, clientii nu pot vizualiza costumul dinainte. Asa ca le aratam un costum de proba pentru a-si face o idee si a-si da seama daca li se potriveste culoarea, de exemplu”, explica Simona Hulber, designerul Zennoni. La prima intalnire intre client si designer sunt puse intrebari generale legate de preferinte si de lucrurile care nu-i plac clientului. “Apoi discutam despre ocazia la care urmeaza sa poarte costumul si de bugetul disponibil”, completeaza Hulber.

Clientii care vor sa poarte unicate trebuie sa aiba insa rabdare, pentru ca durata finalizarii unui costum este de doua-trei luni. “Un client nou trebuie sa vina la proba de trei sau patru ori. In cazul unui client vechi, pentru care exista deja tipare, sunt necesare doar una sau doua probe”, precizeaza designerul Zennoni. Avantajul acestor croitorii este lipsa concurentei. Ciprian Vlad spune ca nu-si face griji pentru viitorul afacerii sale, pentru ca nisa de lux nu e ocupata de prea multe marci straine, iar cele romanesti nu prea exista. “E loc destul pe piata. Ideea e sa ramai exclusivist”, spune Vlad.

Un alt avantaj al afacerilor de acest gen este faptul ca nu se lucreaza pe stoc si nu se produce mai mult decat se comanda. “Cel putin in cazul nostru nu exista marfa pe stoc, ci doar cataloage cu tesaturi si eventual costume si camasi de proba sau de prezentare. Avem o relatie cu clientul mult mai usor de controlat decat un magazin standard in care afisezi o colectie si nu stii daca se va vinde sau nu”, considera directorul de la Zenonni. Iar cand, pe langa exclusivitate, intri si in alte nise, afacerea merge si mai bine. Julia Kristensen a inceput, de doi ani, o colaborare cu italienii de la Santoni, un alt brand masculin, dar de pantofi. Pentru ca oferta vestimentara sa fie completa, Kristensen a adus in Capitala si brandul Loro Piano, recunoscut pentru produsele din casmir, dar si camasile Lorenzini: “Cu cele patru branduri din portofoliu incercam sa acoperim toata gama de si haine personalizate”. Tot asa, la Ermenegildo Zegna, castiguri semnificative vin din cravatele personalizate pe care compania le face pentru clienti, afirma Daniel Rosner.

“E aproape imposibil acum sa vii cu o idee revolutionara, unica si sa fie si de succes”, crede Ciprian Vlad, care recunoaste ca nu i-a fost deloc usor la inceputul afacerii, mai ales ca singurii competitori sunt branduri de lux, cum sunt Scabal sau Zegna. Dupa ce a lucrat doi ani in retailul de moda, Vlad a prins gustul hainelor, dupa expresia sa, si s-a decis sa inceapa propria afacere. “Investitia initiala a fost din economiile din salarii pe cateva luni de la doi-trei prieteni. Ne-am rupt fiecare de locul de munca pe care il aveam. Am inchiriat un spatiu, am cumparat cateva utilaje, am angajat doua persoane care lucrau efectiv in productie si un croitor”, isi aminteste Vlad.

De la cativa clienti - prieteni si cunoscuti -, pragul showroom-ului Zenonni este trecut acum de 90-100 de clienti noi pe an - manageri, senatori, deputati sau expati. “Am avut un client care isi facea costumele la Brioni, in Anglia. A facul unul si la noi, dupa care si-a comandat intr-o prima faza zece costume, pe urma inca zece, toate in decurs de cateva luni”, marturiseste Ciprian Vlad, explicand ca desi numarul clientilor poate fi mic, valoarea comenzilor este foarte mare si adesea implica chiar si 30-40 de bucati la comanda.

Pe langa import de tesaturi si productie de costume, Vlad a mai creat o firma care se ocupa de camasi si inca una care face consultanta vestimentara si design. Cifra de afaceri a companiei, doar din vanzari, este undeva in jurul a 150.000 de euro.

O alta varianta de crestere a castigurilor este extinderea, la care creatorii de lux incep sa se gandeasca din ce in ce mai mult. Ciprian Vlad, de exemplu, spune ca probabil in vara va deschide un showroom in New York. Investitia nu va depasi 50.000 de euro, “pentru ca nu vom avea nevoie decat de mobila si cataloage”, precizeaza omul de afaceri, explicand ca este in discutii pentru un astfel de showroom si cu parteneri din Sankt Petersburg si Cairo. Compania are in plan sa dezvolte si un serviciu online: “Lucram la un site unde poti sa-ti creezi singur camasa folosind variantele oferite - tesatura, tipul de guler, manseta, buzunare, cu initiale brodate”.

In timp ce unii viseaza sa se extinda afara, altii se pregatesc sa-si creasca businessul in tara. Showroom-ul Scabal se va muta in sase luni intr-o vila mult mai spatioasa, tot intr-o zona centrala a Capitalei. Cand vine vorba de previziuni, croitorii de lux vorbesc despre cresteri de pana la 30% ale afacerilor si despre un ritm de dezvoltare care ar justifica si intrarea pe piata a celui mai cunoscut brand in croitoria de lux - Brioni, despre care surse din piata sustin ca este in proces de negocieri pentru a veni in Romania, poate chiar anul acesta.


Primii veniti

Dictionar de termeni

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
croitorie,
lux,
comert,
moda
/analize/comert/croitoria-pe-comanda-musca-piata-2631695
2631695
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.