Cealalta lectie a crizei - reducerea stocurilor

Autor: Ioana Mihai Postat la 21 iulie 2011 287 afişări

Banii sunt scumpi, capitalul de lucru se gaseste mai greu decat in urma cu cativa ani, iar magazinele au fost fortate, pentru a fi mai eficiente, sa reduca stocurile. In bani, acest lucru inseamna o reducere a cheltuielilor de milioane de euro pentru supermarketuri si zeci de milioane pentru hipermarketuri. O masura care are deopotriva plusuri cat si riscuri, iar punctul de echilibru nu este chiar la indemana oricui. Care este rezultatul castigator al acestei ecuatii?

Desi pentru 2010 si prima parte a acestui an nu exista inca date oficiale privind evolutia stocurilor, "este de asteptat ca aceasta tendinta sa urmeze acelasi curs", spune Comaneci. Altfel spus, stocurile nu pot fi decat in scadere, acesta fiind principalul mecanism prin care se pot imbunatati indicatorii financiari. Intr-un studiu realizat de IGD in 2010, citat de reprezentantul CMC, eficientizarea lantului logistic si, implicit, eficientizarea procesului de gestiune a stocurilor a fost identificata ca una dintre primele trei prioritati de actiune pentru urmatorii trei ani. La studiu au participat 118 producatori internationali si 22 retaileri globali.

Tendinta care este confirmata de producatorii locali. "La nivelul pietei se observa o tendinta de optimizare a nivelului de stoc in principalele canale comerciale: hipermarketuri, cash&carry si supermarketuri", spune Diana Stan, senior brand manager, House Hold Cleaners Unilever South Central Europe.

Ambient este una dintre companiile care si-au recalibrat afacerile si in 2009 a apelat la serviciile de consultanta ale Architected Business Solution (ABS). Pentru a-si eficientiza afacerea, compania a luat o serie de masuri, la recomandarea ABS. "Reducerea stocurilor nu a fost un scop in sine, ci un efect al proiectelor noastre", spune Alin Voicu, director de achizitii si logistica in cadrul Ambient, una dintre cele mai mari retele din domeniul bricolajului. Scopul proiectelor desfasurate de companie in zona capitalului de lucru a mizat pe eficientizarea stocurilor. Reglaje la care compania a inceput sa lucreze la inceputul lui 2009, povesteste Voicu, moment in care criza isi facea simtita prezenta.

Or, pentru a face acest lucru, un retailer nu poate pur si simplu sa taie cu pixul de pe o lista un numar de produse pe care le are pe rafturile magazinelor. Ambient, de pilda, a luat "o serie de masuri atat in zona de management de categorie, pornind de la analiza furnizorilor si a portofoliilor de produse listate, dar si in zona logistica", declara Voicu. Un exemplu in acest sens este croirea unui program special pentru produsele cu valori mari si rulaj mai redus. O alta masura, explica reprezentantul Ambient, este centralizarea celei mai mari parti a stocurilor in depozitul central din Sibiu, de unde marfurile pot fi livrate in 24 de ore catre magazinul care are nevoie de un anumit produs. Astfel, marfurile nu mai sunt imprastiate printre cele 12 centre comerciale ale retelei. Astfel, lucrurile s-au simplificat. Ar fi fost mult mai complicat in cazul in care un client isi doreste o marfa care nu se mai gaseste in magazinul din Timisoara si care trebuia sa-i fie adusa dintr-un magazin din Satu Mare, de pilda.

Unul dintre riscurile care pandesc dupa fiecare colt, in orice magazin care si-a redus stocurile, este sa ramana, efectiv, fara marfuri la raft si nu putini sunt cumparatorii care nu au gasit produsele pe care le cautau. Pentru comercianti acesta este cel mai mare dezavantaj al reducerilor de stoc. Ce pot face? Trebuie sa urmareasca permanent cantitatile de marfuri pe care le mai au la vanzare. Ambient, spune Voicu, "monitorizeaza activ categoriile cu ruperi de stoc".

Aici intervine, in mod firesc, discutia despre nivelul optim de stoc, acel punct de echilibru in care marfurile din depozit sa nu fie nici prea multe (pentru a avea prea multi bani blocati) si nici prea putine (pentru a risca sa nu poata raspunde cerrerii clientilor). "Stabilirea acestui nivel are multe variabile in ecuatie", declara Voicu. Tot el puncteaza ca lucrurile sunt cu atat mai complicate cand o companie, cum e si cazul Ambient, se adreseaza atat clientilor finali, cat si firmelor, fiecare dintre aceste categorii avand asteptari diferite. "Trebuie sa tinem cont, evident, de vanzarea medie intr-un ciclu de aprovizionare, de unitati minime de aprovizionare, de costul comenzilor si, nu in ultimul rand, de spatiile de expunere si depozitare", spune directorul de achizitii si logistica al Ambient. Un rol cheie il joaca in aceasta ecuatie si capabilitatea furnizorilor de a-si gestiona propriile lanturi de aprovizionare, "reducerea stocurilor fiind foarte vizibila si la ei in ultimii ani", completeaza Voicu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
stocuri,
recesiune,
reducere,
costuri,
cheltuieli
/analize/comert/cealalta-lectie-a-crizei-reducerea-stocurilor-8503948
8503948
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.