Ce vrea Real de la 2011: nu vinde nimic catre competitori, ba chiar mizeaza pe deschideri si achizitii

Autor: Ioana Mihai Postat la 04 februarie 2011 46 afişări

La inceput de an, Michel Lamoot, directorul general al retelei Real Romania, care a rezervat intre doua intalniri o discutie cu BUSINESS Magazin, declara ca este multumit de cum a evoluat afacerea anul trecut. Magazinele au inregistrat rezultate operationale pozitive, si-au crescut cota de piata si lucrurile nu se opresc aici. Pe lista de proiecte se afla extinderea, desi Real are acum cea mai mare retea de hipermarketuri de pe piata: “Avem in vedere toate oportunitatile oferite de piata pentru cresterea afacerii: fie printr-o expansiune sustinuta, fie prin achizitii”, spune Lamoot.

De numarul de magazine, capitol la care Real este lider de piata, se leaga strans si vanzarile realizate de reteaua germana. In 2009, compania a avut o cifra de afaceri de 760 de milioane de euro, in crestere fata de 2008 (717,7 milioane de euro), cu 6%. Principalul sau concurent, lantul francez Carrefour, a inregistrat o cifra de afaceri de 950 de mili-oane de euro, in scadere cu 4,6% fata de 2008. In viteza mare, de prima pozitie se apropie insa si Kaufland, retea de magazine de tip discount de mari dimensiuni, care a raportat pentru anul trecut afaceri de 872 de milioane de euro. Numara in prezent 53 de unitati si are cel mai mare buget de expansiune din comert in 2010, aproximat la 100 de milioane de euro. Conform estimarilor, compania ar putea deschide anul acesta in jur de zece noi spatii.

Pretentii la o pozitie pe podium ar putea ridica in urmatorii ani si reteaua franceza Cora, care a declansat un plan de atac bine creionat. Anul trecut a deschis doua magazine, ajungand acum la cinci, iar pentru anii urmatori planuieste sa-si mareasca portofoliul cu inca 15 noi spatii. Philippe Lejeune, directorul general al Cora Romania, declara recent pentru BUSINESS Magazin ca decizia de a investi masiv acum este legata de "scaderea preturilor la teren, in unele cazuri cu 40%". In opinia lui, o expansiune in aceasta perioada nu are niciun dezavantaj.

Avantaje vede acum in Romania si retailerul britanic Tesco, care dupa ani in sir in care s-a multumit doar sa "urmareasca atent piata romaneasca", conform declaratiilor oficiale par mai aproape ca oricand de piata locala. Tinta ar putea fi cam oricare dintre cele cinci lanturi de hipermarketuri - adica Carrefour, Real, Auchan, Cora sau Kaufland. Totusi, surse diferite din piata au aratat cu degetul spre Real. Oficialii Tesco nu au dorit sa comenteze la solicitarea BUSINESS Magazin de a confirma interesul pentru reteaua Real. Reprezentantii grupului german Metro au luat insa o pozitie ferma. Joel Saveuse, membru de board al Metro AG, declara ca "nu exista niciun plan privind cedarea diviziei de vanzari Real Romania. Mai mult, Metro Group are incredere in dezvoltarea liniei sale de vanzari pe o piata promitatoare si cu potential".

Tesco, care are o cifra de afaceri anuala de 62 miliarde de lire sterline (73 de miliarde de euro, adica de circa trei ori mai mare decat intreaga piata romaneasca de retail, care se plaseaza la 25 de miliarde de euro), studiaza de ani in sir piata romaneasca. Generozitatea cu care se evaluau afacerile din comert pana in 2008 nu mai este insa decat o amintire frumoasa pentru cei ce vor acum sa vanda. Piata romaneasca de retail a fost lovita aprig in ultimii doi ani de concurenta tot mai aspra, scaderea consumului si lipsa de lichiditati, care au pricinuit puternice dureri de cap tuturor retelor multinationale, obisnuite inainte doar cu cresterea.

Mult mai rau au suferit insa antreprenorii romani care au dezvoltat afaceri in segmentul de hipermarket, o piata ce a generat anul trecut vanzari totale de peste 3,3 miliarde de euro. Cele cinci retele straine - Carrefour, Real, Auchan, Cora si Kaufland - numara in prezent peste 110 magazine, iar planurile de extindere se refera la cel putin 30 de noi spatii pentru urmatorii ani. In aceste conditii, batalia pentru banii (tot mai putini) din buzunarul cumparatorilor n-a putut decat sa se inteteasca. Toate cele trei marci cu care romanii si-au incercat norocul pe aceasta piata - Pic, Trident si Spar - au capitulat. Cele cinci magazine Pic, detinute de fratii Ilie si Cornel Penescu din Pitesti, au disparut de pe harta comertului dupa ce, spre sfarsitul anului trecut, compania care le opera a cerut intrarea in insolventa. In prima parte a anului trecut, reprezentantul Muntenia Hypermarket, noua firma care administreaza reteaua, anuntase ca va redeschide spatiile, dar planurile au fost abandonate. Grupul Pic avea in 2008 o cifra de afaceri de peste 150 de milioane de euro, peste 80% din aceasta fiind generata de reteaua de magazine.

De pe scena s-au retras si fratii Ioan si Floare Cuc din Arad, care au dezvoltat in regim de franciza, sub marca olandeza Spar, o retea care avea 21 de magazine in 2008, ajunsese la jumatatea lui 2009 la 10, iar vanzarile din 2009 au scazut cu aproape doua treimi, ajungand la 18,4 milioane de euro. Proprietarii au cerut insolventa, iar franciza retelei olandeze de supermarketuri este acum operata de un alt investitor local.

Ca romanii au incercat marea cu degetul si au ravnit la o portie din tortul pietei de hipermarketuri nu-i de mirare.

Fratii Penescu din Pitesti, de exemplu, si-au dorit magazine "dupa chipul si asemanarea Carrefour" si au si reusit asta. Hipermarketurile, magazinele care au rezonat cel mai bine cu consumatorii romani, ajunsesera la finele anului trecut sa detina cea mai mare pondere (20%) din toate tipurile de magazine, conform informatiilor GfK. Odata ce cumparatorii autohtoni au facut cunostinta cu acest format, in 2001, cand s-a deschis Carrefour Militari (Bucuresti), au dat navala in magazin la propriu. S-a lansat apoi o intreaga moda a mersului la cumparaturi in hipermarket, dar si a socializarii in astfel de spatii, dupa un model similar cu cel al mallurilor. Afacerile dezvoltate de romani au pierdut insa trenul vanzarilor, asa incat acum piata le este rezervata in exclusivitate strainilor.

Nici pentru retelele straine afacerile nu mai merg brici, de cand cumparatorii sunt mai chivernisiti. Iar apele se vor alege mai devreme sau mai tarziu, pentru ca asa cum au declarat, la unison, toti sefii de retele cu care a discutat BUSINESS Magazin de-a lungul vremii, pe piata romaneasca sunt deja mai multe nume decat in alte tari si la un moment dat, pestii cei mari ii vor inghiti pe cei mai mici. Chiar si asa, ratele de crestere pe care Romania le promite pe un orizont de timp mediu si lung se incadreaza la rubrica "merita sa investim", intrucat gradul de penetrare a comertului modern este "inca scazut fata de alte tari din regiune", dupa cum spune Marius Caluian, Associate Director General Manager al MEMRB Romania & Moldova.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Michel Lamoot,
director,
supermarket
/analize/comert/ce-vrea-real-de-la-2011-nu-vinde-nimic-catre-competitori-ba-chiar-mizeaza-pe-deschideri-si-achizitii-7929276
7929276
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.