Ce planuri are cel mai mare retailer multiformat din România

Autor: Cristina Roşca Postat la 30 martie 2017 1348 afişări

„Românul îşi face cumpărăturile peste tot. Când are o listă lungă de shopping, merge la hipermarket; dacă are de cumpărat doar fructe, legume sau alte produse proaspete, alege supermarketul, iar dacă a uitat ceva, coboară la magazinul de proximitate de la parterul blocului.” Şi apoi mai e şi online-ul.

Ce planuri are cel mai mare retailer multiformat din România

Vânzările de mâncare şi bunuri de folosinţă imediată din online sunt încă mici în România, fiind estimate la circa 1% din comerţul de profil, care are o valoare de 17-18 mld. euro anual. Din total, comerţul modern (adică reţelele străine) este responsabil pentru circa 60%.

„Avem planuri şi pentru zona de online, însă momentan ne concentrăm atenţia pe integrarea Billa. Este un proces complex, dar important.“ Primul magazin Billa a devenit deja Market începând cu 1 martie. Este vorba de spaţiul din centrul comercial Liberty Mall, din cartierul bucureştean Rahova. Urmează alte zece unităţi în perioada următoare.

„Vom lucra în valuri, primul val va cuprinde zece magazine din toată ţara. Pe fiecare dintre acestea le închidem timp de două săptămâni şi apoi, când le redeschidem, sunt deja remodelate cu un concept care a preluat ce este mai bun din cele două branduri (Billa şi Market - n. red.). Apoi, vor mai fi fine-tuning-uri pe baza feedbackului primit.” Brandul Billa urmează a dispărea de pe piaţă până la finalul lui 2017, iar toate cele 85 de magazine vor purta noul nume şi alte „haine”.

Sub noul concept, spune Jean Baptiste Dernoncourt, magazinele se remarcă prin cinci elemente: preţuri mai mici la câteva sute de produse, creşterea ofertei de articole, un nou design, servicii suplimentare, dar aceiaşi angajaţi. „Avem câteva sute de produse care au preţuri mai mici în noul concept. Toate sunt semnalate la raft.” Oferta totală de articole a crescut însă cu 3.500 de produse pe toate segmentele, „două treimi în zona de food şi restul în non-food.” Pe rafturi se găsesc astfel acum şi electrocasnice mici şi textile, categorii de produse care nu erau până acum în oferta Billa.

Şi layout-ul este diferit, astfel că încă de la intrare clientul găseşte zona roşie (Red Zone), cu cele mai mari reduceri, pentru ca abia apoi să intre în raionul de produse proaspete. Iar la finalul călătoriei apare zona de servicii. „Avem o casă dedicată familiilor cu copii şi avem şi o zonă dedicată serviciilor de proximitate. După ce plăteşte cumpărăturile, clientul găseşte o zonă unde îşi poate plăti facturile, unde îşi poate ridica biletele de la spectacol sau îşi poate încărca telefonul.”

Jean Baptiste Dernoncourt explică faptul că într-o perioadă a vitezei, în care timpul înseamnă bani, clienţii nu mai vor să piardă vremea mergând în mai multe locuri pentru diverse nevoi. Este mai uşor să le aibă pe toate în acelaşi loc. „O constantă importantă sunt însă angajaţii. Am schimbat multe, însă angajaţii sunt aceiaşi pentru că ei sunt cheia în proximitate. Oamenii îi cunosc, îi ştiu după nume, iar salariaţii le ştiu preferinţele.”

Executivul francez povesteşte că a mai păstrat şi alte elemente din era Billa, începând cu cardurile de cumpărături care sunt încă valabile. „Mai mult, zona de gastronomie era cunoscută, la fel şi oferta de la raionul de carne. Am vorbit cu clienţii şi ei ne-au transmis asta, aşa că am decis să le păstrăm.”

După remodelarea magazinelor Billa, modelul se va implementa şi în supermarketurile Market deja existente. „Procesul de integrare este însă mult mai complex decât ceea ce se vede. Vorbim de operaţiuni precum cele de IT, de contabilitate şi administrativ.”

Deşi este reticent în a oferi cifre atât în ceea ce priveşte sumele investite în remodelare, cât şi numărul de magazine care urmează a fi deschise de la zero în 2017 sau cifra de afaceri a grupului Carrefour în România, Jean Baptiste Dernoncourt spune că anul trecut şi primele luni din acesta au fost bune, poate cele mai bune de după 2008.

„Anul trecut, businessul nostru, care cuprinde şi afacerile Billa, a postat cea mai bună creştere postcriză. Am sesizat un uptrading (consumatorii se orientează către produse mai scumpe - n. red.) care a continuat şi în prima parte din 2017.” Executivul francez spune că 2017 va fi un nou an de creştere, chiar dacă nu cu un avans la fel de puternic precum în 2016. Anul trecut, consumul a crescut cu circa 13%, valoare ce a amintit de anii de boom. Datele Institutului Naţional de Statistică au arătat că avansul a fost susţinut de toate cele trei categorii de produse care alcătuiesc consumul - bunuri alimentare, nonalimentare şi carburanţi. Reducerile de TVA, majorările salariale, precum şi alte măsuri de relaxare fiscală i-au determinat pe români să îşi deschidă portofelele şi să consume. Pentru 2017, cărţile încă se joacă.

JEAN BAPTISTE DERNONCOURT (35 DE ANI)

Conduce operaţiunile locale ale Carrefour România de mai bine de trei ani. În momentul în care a fost numit în funcţie, era unul dintre cei mai tineri CEO.

Anterior, a ocupat poziţia de director financiar pentru acelaşi business.

Înainte de a veni în România, el a lucrat tot pentru grupul francez timp de mai bine de cinci ani atât în Franţa, cât şi în China.

Iniţial a fost senior auditor al companiei de consultanţă Deloitte.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.