Ce mărci ne trezesc cele mai puternice emoţii

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 27 martie 2013 765 afişări

Pe rafturile magazinelor, şi nu numai, produsele se duelează pentru a atrage consumatorii. Care sunt mărcile cele mai apropiate de sufletul românilor, dacă au câştigat sau au pierdut pe parcursul ultimului an, arată studiul „emotional branding", realizat de 360insights.

O altă categorie investigată în studiul 360insights este cea a produselor de îngrijire personală. Aici s-a produs o rocadă între primii patru clasaţi - Nivea pierde locul întâi, pe care se află acum Colgate. „Totuşi, primele trei clasate - Colgate, Gillette şi Nivea - au scoruri foarte apropiate, deci pot fi toate trei numite lideri ai clasamentului„, explică Manuela Dănilă. Colgate şi-a câştigat aprecierea românilor cu mult timp în urmă, iar legătura cu aceştia nu şi-a pierdut din intensitate, marca fiind activă şi investind continuu în relaţia cu consumatorii săi, arată studiul. Legea care o face să fie atât de iubită vine tocmai din sfera comunicării, reclamele sale fiind descrise ca plăcute, memorabile.

În categoria produselor de îngrijire a casei, marca Ariel îşi păstrează neclintită poziţia de lider, primind nu numai voturile femeilor, ci fiind deopotrivă preferată şi de bărbaţi. Dero a înregistrat cea mai spectaculoasă urcare în clasament, de opt poziţii.IN CATEGORIA LANŢURILOR DE MAGAZINE, lupta este câştigată şi anul acesta de Carrefour, însă, la fel în primul val al studiului, Kaufland urmează îndeaproape reţeaua franceză. Carrefour este văzută ca o marcă mereu activă, care nu rămâne în tiparele standard şi vine mereu cu idei noi, arată studiul 360insights. Motivele ţin nu numai de experienţele din magazine, ci şi extinderea reţelei în teritoriul supermarketurilor.

Bucureştenii şi cei din oraşele mari rămân principalii fani ai acestui lanţ de magazine. Kaufland are, în schimb, susţinerea celor din provincie şi din oraşele medii. Al treilea loc pe podium rămâne neschimbat, Real menţinându-şi poziţia, diferenţiată prin reclamele memorabile. În clasament urcă Lidl, însă cea mai vizibilă urcare este cea a reţelei Cora, care ajunge anul acesta printre primele zece.

PIAŢA DE TELECOM NUMĂRĂ UN NUMĂR REDUS DE JUCĂTORI, însă acest fapt nu face concurenţa mai uşoară. Este cunoscut faptul că este una din pieţele cu cele mai mari investiţii în media, iar Orange, Vodafone şi Cosmote sunt deopotrivă asociate cu vizibilitate crescută în reclame. Orange şi Vodafone rămân lideri iar RDS/RCS urcă o poziţie în clasament, făcând schimb de locuri cu Cosmote având însă scoruri foarte apropiate.

„Cu toate că domeniul serviciilor bancare şi financiare are o componenţă pregnantă din sfera funcţionalului şi pragmatismului, clienţii se pot ataşa de mărcile pe care le folosesc„, spune Manuela Dănilă. Legătura emoţională vine pe fondul utilizării pe termen lung a acestor servicii, fiind o categorie în care schimbarea furnizorului nu este un obicei frecvent sau comod. Probabil tocmai de aceea, clasamentul din această categorie este unul dintre cele mai stabile, cu BCR, BRD, ING şi Raiffeisen rămânând primele clasate. Mărcile de carduri intră şi mai mult în graţiile românilor, atât Visa, cât şi Mastercard urcând câte două poziţii în clasament.

În categoria electronicelor şi electrocasnicelor, o piaţă care evoluează foarte rapid, apar totuşi doar schimbări uşoare în clasament, fără creşteri sau scăderi majore. Nokia îşi pierde locul întâi în favoarea Samsung, care devine noul lider al categoriei graţie produselor relevante, considerate de susţinători potrivite pentru ei. Arctic, singura marcă românească din top zece, coboară două poziţii, ajungând pe locul al şaptelea.

Schimbări majore nu sunt nici în piaţa auto. Apare însă o rocadă în rândul primelor trei mărci clasate: Volkswagen pierde locul întâi şi ajunge pe a treia poziţie, primele locuri fiind adjudecate de BMW şi Audi. „Fiind vorba de mărci premium, afinitatea creată în categorie vine pe un fond aspiraţional, generat de experienţa cu marca şi nu neapărat din utilizarea produsului„, spune Manuela Dănilă. Ideea este susţinută şi de faptul că publicul care susţine cel mai mult aceste două mărci este al tinerilor cu vârsta până în 24 de ani. Dacia, mândria naţională pe piaţa auto, ocupă în continuare locul al cincilea în clasament, susţinută de persoanele de 35-54 de ani, definită prin faptul că este o marcă croită pe tiparul românilor - „genul meu de marcă„.

O categorie nouă în topul Emotional Branding din acest an este cea a medicamentelor fără reţetă. „Este una din categoriile în care scorurile de emoţionalitate sunt destul de mici, excepţie de la regulă făcând Nurofen„, arată studiul. Cele peste 40 de mărci investigate în această categorie vin din multiple subcategorii, principalele reprezentate ale acestora apărând în top 10. Marca Nurofen se bucură de efectul mărcii-umbrelă, prezentă în mai multe categorii, şi îşi atribuie astfel primul loc, la mare distanţă faţă de următoarele mărci. Câtă emoţie stârneşte un brand sau altul contează, până la urmă, din prisma vânzărilor corespunzătoare. Iar apanajul brandului contează chiar din prisma valorii pe care o dă afacerii şi care poate reprezenta în medie o treime din valoarea unei firme. Ba chiar, pentru companiile cu branduri foarte puternice, poate reprezenta şi peste 50% din valoarea companiei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/ce-marci-ne-trezesc-cele-mai-puternice-emotii-10690007
10690007
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.