Cat de putina bere vom mai bea in 2011?

Autor: Ioana Mihai Postat la 29 martie 2011 74 afişări

Piata berii tot scade de peste doi ani si nimeni nu poate spune daca 2011 va fi mai bun. Asa cum un meci de fotbal nu poate fi decis in primele zece minute, nici in cazul berii primele doua luni ale anului nu pot fi definitorii.

Banii tot mai putini din buzunarele romanilor au avut un rol important in schimbarea comportamentului de consum. "In loc sa iasa in oras, au preferat sa bea berea preferata acasa, pentru ca nu au fost dispusi sa plateasca mai mult", spune Bratu. Pretul mediu al berii este de 0,9 euro pe litru, dar diferentele de pret intre rafturile magazinelor si meniurile de la baruri sau terase sunt foarte mari, putand merge pana la 50% mai mult sau mai putin fata de reperul de 0,9 euro pe litru. Un calcul arata ca la un volum de 17 milioane de hectolitri valoarea vanzarilor se plaseaza la circa 1,5 miliarde de euro.

Pe parcursul ultimului an nu s-a inregistrat nicio modificare in privinta preferintelor pentru ambalaje: PET-ul detine partea leului, de peste 49%, urmat de sticla (aproape 32%), doza (16%) si draft (3%). "Romania este tara de nastere pentru berea la PET, iar acest tip de ambalaj isi adjudeca felii consistente de piata si in alte tari", spune Karnebeek. El da ca exemplu, in acest sens, Bulgaria si Cehia si adauga ca si in Rusia si Ucraina berea la PET castiga teren. Presedintele asociatiei a recunoscut ca vanzarile la draft au, inca, o pondere "destul de mica fata de alte tari, dar dezvoltarea pe acest segment trebuie facuta cu grija". Altminteri, e posibil ca, in goana nesabuita dupa vanzari, dispozitivele sa ajunga si in spatii care nu au conditii adecvate. O bere invechita la halba poate lasa clientilor unei terase o impresie cat se poate de proasta, care se va rasfrange mai degraba asupra marcii si nu asupra terasei.

Reprezentantii Berarii Romaniei au tinut sa precizeze ca bautura de care se ocupa este cel mai patriotic produs, pentru ca 99% din cantitatea de bere care se vinde este produsa pe plan local, importul scazand pe parcursul ultimilor ani. Daca in urma cu doi ani berea adusa de peste hotare reprezenta 2,5% din vanzarile totale, in prezent ea "nu influenteaza negativ balanta de plati a Romaniei", sustine Constantin Bratu. Mai mult, exporturile de bere au crescut in ultima perioada, luand urma romanilor emigrati. "Putine lucruri sunt la fel de placute ca berea preferata pe meleaguri straine", spune, mai in gluma, mai in serios, Jan Derk van Karnebeek. Asa se face ca desi exista "multa bere" in locuri ca SUA, Spania sau Italia, marcile romanesti au cautare.

Cei cinci berari au investit, in ultimii sapte ani, de la infiintarea asociatiei, peste 1,1 miliarde de euro pe piata din Romania, din care in ultimul an 51 de milioane de euro. "Fiecare si-a bugetat diferit cheltuielile, dar in principiu tintele de investitii au fost frigiderele si dispozitivele de draft, dar si spatiile din horeca, in unele cazuri fiind vorba de amenajare", spune presedintele asociatiei, care da ca exemplu faptul ca la unele terase berarii au suportat costurile pentru umbrele si mobilier. Chiar daca au inchis fabrici, iar bugetele de investitii au fost reduse fata de anii in care consumul duduia, berarii cred ca viitorul le va aduce vanzari mai mari. Doar ca viitorul poate fi mai apropiat sau mai departat.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
fmcg,
bere,
consum,
piata,
revenire
/analize/comert/cat-de-putina-bere-vom-mai-bea-in-2011-8097167
8097167
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.