Ce mărci trezesc cele mai puternice emoţii

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 23 iulie 2014 626 afişări

Şi în mediul virtual, dar şi în magazine produsele se luptă crâncen pentru a ajunge în coşul consumatorului. Au atuuri, iar printre cele mai importante se numără emoţia pe care le-o trezesc cumpărătorilor. Care sunt mărcile cele mai apropiate de sufletul românilor, dacă au câştigat sau au pierdut pe parcursul ultimului an arată studiul „Emotional branding“, realizat de 360insights.

O altă categorie investigată de studiu este cea a produselor de îngrijire personală, unde Nivea, Dove, Colgate şi Gillette sunt mărcile ce dau startul clasamentului. Cu excepţia schimbărilor de poziţii dintre primii patru clasaţi, categoria este destul de stabilă. Totuşi, o creştere vizibilă are Avon, ce urcă cinci poziţii şi ajunge pe locul al optulea. Marca e apreciată pentru că vorbeşte în “limbajul“ consumatorilor şi se face astfel înţeleasă şi plăcută. Aprecierea ei trece de graniţele atitudinii şi se transferă în comportament, explică Manuela Dănilă, întrucât susţinătorii mărcii spun că transmit şi altor persoane experienţa lor, generând recomandare.

Situaţia se regăseşte şi în categoria de produse de îngrijire a casei: aceiaşi jucători ocupă primele 10 poziţii, cu mici rocade între ei. Ariel conduce clasamentul de trei ani la rând, iar scorul detaşat pe care îl obţine îi asigură păstrarea acestui loc şi în viitor, comentează Manuela Dănilă. Competitorul Dero se află pe locul al şaptelea şi ambele mărci au o interacţiune dinamică. Ariel are însă şi avantajul reclamelor ce rămân întipărite în mintea consumatorilor, arată studiul.

Carrefour, Lidl, Kaufland şi Auchan conduc retailul, categorie ce devine ringul unor lupte strânse între reţelele comerciale. În anii trecuţi Carrefour era liderul detaşat al categoriei, dar scorurile celorlalţi concurenţi au crescut an de an. Lidl a urcat permanent şi ajunge acum pe locul secund, de la locul cinci în prima ediţie a studiului şi de pe poziţia patru în cel de-al doilea val. Elementele definitorii sunt relevanţa şi reclamele. eMAG intră în clasament direct pe poziţia a şaptea, fiind preferat în principal de tineri, cu un apetit mai ridicat pentru comerţul online.

Oferta de produse din categoria electro-IT din piaţă este într-o evoluţie permanentă, inovaţiile în tehnologie schimbând constant mărfurile de pe rafturile magazinelor. Totuşi în legăturile emoţionale ale consumatorilor cu mărcile nu apar multe schimbări, întrucât marii jucătorii sunt aceiaşi şi au poziţii stabile. Samsung şi Nokia îşi menţin poziţiile fruntaşe ale categoriei, ocupând însă teritorii distincte. Samsung este o marcă activă, vizibilă prin reclamele sale şi mai apropiată de zona inovaţiei, pe când Nokia e marca-prieten cunoscută de mult timp, ancorată în preferinţele românilor chiar dacă a fost mai „tăcută“ în ultimul timp, arată Manuela Dănilă.

La fel ca în fiecare an, în telecom jucătorii sunt puţini la număr dar lupta dintre aceştia e foarte strânsă. Orange, Vodafone, RDS-RCS şi Cosmote se plasează în vârful clasamentului, urmaţi de Romtelecom şi UPC. „Clasica bătălie Orange versus Vodafone pentru prima poziţie continuă; Orange rămâne pentru trei ani la rând lider, însă Vodafone se apropie mai mult ca oricând“, indică reprezentanta 360insights. Ambele companii îşi atribuie zona reclamelor ce „agaţă“ mintea consumatorilor; îşi împart teritoriul inovaţiei, precum şi un target universal, făcând competiţia cu atât mai acerbă întrucât joacă pe acelaşi teritoriu.

În domeniul serviciilor bancare şi financiare, stabilitatea e principala caracteristică, „un aspect deloc surprinzător ţinând cont că vorbim despre o categorie ce implică un angajament pe termen lung“, spune Dănilă. BCR, BRD şi ING sunt de trei ani la rând liderii categoriei, urmaţi de Banca Transilvania, care are o creştere de trei poziţii. Reclamele sunt locomotiva acestei ascensiuni, dar şi faptul că banca reuşeşte să stabilească un dialog de la egal la egal cu publicul său.

În categoria auto mărcile cele mai iubite rămân aceleaşi, însă topul primelor 10 nu este lipsit de dinamism, întrucât apar mai multe rocade. Volkswagen îşi reia prima poziţie, făcând schimb de locuri cu BMW, care ajunge acum pe locul al treilea. Audi se menţine pe locul doi, iar Dacia urcă o poziţie şi ajunge pe locul patru. Renault se bucură de cea mai spectaculoasă ascensiune, crescând şapte poziţii, pe locul nouă. „Tinerii aleg mărcile aspiraţionale (BMW, Audi, Mercedes), pe când segmentul matur îşi îndreaptă preferinţa către mărci precum Dacia, Skoda sau Opel. În segmentul matur (35-55 ani), Dacia e ocupanta primei poziţii“, arată Manuela Dănilă.

În categoria medicamentelor fără reţetă, mărcile din top sunt cele din sfera analgezicelor, a răcelii şi gripei. Nurofen, jucător în ambele arii, rămâne liderul incontestabil, situat în clasament la mare distanţă de competitori. Topul e continuat de Parasinus, Coldrex şi Strepsils, primul fiind susţinut în principal de cumpărătorii maturi, pe când Strepsils este apreciat de tineri.

„Pusă faţă în faţă cu consumatorul marca trebuie să îl vadă pe acesta ca pe un partener, nu ca pe un punct din mulţime“, conchide Manuela Dănilă.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/ce-marci-trezesc-cele-mai-puternice-emotii-12941586
12941586
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.