Ce mărci trezesc cele mai puternice emoţii

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 23 iulie 2014 626 afişări

Şi în mediul virtual, dar şi în magazine produsele se luptă crâncen pentru a ajunge în coşul consumatorului. Au atuuri, iar printre cele mai importante se numără emoţia pe care le-o trezesc cumpărătorilor. Care sunt mărcile cele mai apropiate de sufletul românilor, dacă au câştigat sau au pierdut pe parcursul ultimului an arată studiul „Emotional branding“, realizat de 360insights.

O altă categorie vizată de studiu este cea a produselor alimentare, o macrocategorie ce cumulează mărci din lactate, mezeluri, produse de băcănie, conserve, produse pentru gătit şi altele din acestă arie. Au fost investigate 48 de mărci, dar top 10 este dominat de companiile din industria laptelui. Acest lucru confirmă că investiiţile extinse pe care aceste mărci le-au făcut de-a lungul timpului pentru a se apropia de consumatorii lor nu au rămas fără ecou, spune reprezentanta 360insights. Hochland şi Danone se menţin liderii categoriei; Hochland se remarcă prin loialitatea consumatorilor, iar Danone se diferenţiază prin dinamismul inovaţiilor. Cele mai spectaculoase evoluţii în categoria produselor alimentare le au Napolact (+9 poziţii), Delaco (+12 poziţii) şi Bucegi (+10 locuri), toate trei justificând acest salt prin creşterea asocierii cu legea ce vorbeşte despre relevanţă („Este o marcă potrivită pentru oameni ca mine“).

Categoria cafelei se caracterizează prin stabilitate, în fiecare dintre cele trei valuri ale studiului. Jacobs se menţine în frunte cu un indice de 72 de puncte din maximul de 100. Următoarele clasate, Doncafé şi Nescafé, sunt distanţate de lider, dar duc o luptă strânsă una cu celalaltă întrucât au scoruri similare. „Aşa se justifică şi schimbarea de locuri pe care au făcut-o între ele, Nescafé cedându-i cel de-al doilea loc lui Doncafé“, explică Manuela Dănilă.

„Este o evoluţie naturală pentru un brand care creşte de la an la an. Indicatorii de brand dar mai ales consideraţia pentru Doncafé au crescut semnificativ în ultima perioadă şi acest lucru s-a tradus într-o performanţă bună la nivel de vânzări“, spune Marius Meleşteu, general manager la Strauss South Central Europe.

În categoria băuturilor nonalcoolice rămâne constant duelul primilor doi clasaţi, Coca-Cola şi Pepsi. Studiul arată că inovaţia e punctul lor comun, ambii fiind nominalizaţi ca pioneri în această arie. Punctele distincte ce îi diferenţiază vin din zona adresabilităţii, Coca-Cola bucurându-se de un public larg, pe când Pepsi are ca principali suporteri tinerii şi bărbaţii. „Filosofia de brand a mărcilor Coca-Cola este centrată pe oferirea de experienţe memorabile. De altfel, fiecare brand are personalitatea sa şi se manifestă ca atare, lucru extrem de important în menţinerea unui nivel ridicat de fidelitate faţă de marcă la nivel local. Ca urmare, în 2013 portofoliul băuturilor sistemului Coca-Cola din România a atins cea mai mare cotă de piaţă înregistrată în România“, spune Nicoleta Eftimiu, marketing manager la Coca-Cola România.

O categorie dinamică e cea a berii, caracterizată de jucători puternici ce fragmentează preferinţele consumatorilor. Astfel, avem de-a face mai degrabă cu o paletă largă de mărci solide ce îşi împart afinitatea românilor. Lupta se oglindeşte nu doar la nivel de marcă, ci şi la nivel de producător, întrucât primele două poziţii sunt deţinute de Timişoreana şi Ursus, din portofoliul Ursus Breweries, iar următoarele două sunt ocupate de Heineken şi Ciuc, ale Heineken România; Tuborg se situează pe locul cinci, marca fiind în portofoliul United Romanian Breweries Bereprod.

„Ataşamentul faţă de marcă este de o importanţă capitală pentru cota de piaţă, iar rezultatele bune văzute de studiul 360insights sunt confirmate şi de creşterea cotei de piaţă a acestor mărci“, declară Mihai Bârsan, vicepreşedinte marketing la Ursus Breweries. Din punctul lui de vedere, pentru a ajunge la sufletul consumatorilor, „nu e vorba neapărat despre cât investeşti (deşi există un prag sub care efectiv nu te mai vezi din mulţimea de reclame), ci mai ales povestea pe care o spui, noutăţile pe care le aduci şi creativitatea campaniilor“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/ce-marci-trezesc-cele-mai-puternice-emotii-12941586
12941586
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.