Care au fost paşii care au transformat Tap Air Portugal dintr-o companie aeriană aflată în picaj într-una cu o decolare rapidă

Autor: Ioana Matei Postat la 24 noiembrie 2017 1087 afişări

Tap Air Portugal, operatorul aerian portughez privatizat anul trecut, oferă un exemplu al supravieţuirii în peisajul plin de turbulenţe al aviaţiei europene. Care sunt paşii făcuţi de companie în scopul trecerii de la picaj spre o decolare rapidă?

Compania a ajuns de la 30 de aeronave deţinute, la în jur de 90, iar numărul pasagerilor transportaţi a crescut de peste trei ori, de la 4 milioane, la un total estimat de 12,5 milioane de pasageri anul acesta. În 2014, compania avea o pierdere netă de 85,1 milioane de euro şi acumulase datorii de peste 1 miliard de euro în 2014, potrivit presei internaţionale. Acum, veniturile companiei se apropie de 3 miliarde de euro, iar anul trecut, TAP Air a înregistat un profit net de 34 milioane euro, revenire posibilă, în contextul unei scăderi a veniturilor până la 2,242 miliarde de euro, cu 156 de milioane de euro mai puţin decât cele 2,398 miliarde de euro înregistrate în 2015.

Tot anul trecut însă, compania şi-a redus costurile operaţionale cu 227 de milioane de euro. Capitalizarea prin noi acţionari, consorţiul Atlantic Gateway, a permis ca acest an să fie marcat de o investiţie puternică în companie, în special prin crearea TAP Express (compania care operează rute de scurt şi mediu curier), dar şi reînnoirea completă a flotei regionale, continuarea modernizării flotei Airbus (TAP Air Portugal va deveni prima companie aeriană din lume care va deţine aeronave Airbus A330-neo, cu cabine Airspace); investiţii au fost alocate totodată şi digitalizării.

”Am avut rezultate pozitive şi înainte de privatizare, dar am avut dificultăţi în ceea ce privea capitalul disponibil. Trebuia să investim din ce în ce mai mult şi aveam nevoie de capital suplimentar – de la guvern nu puteam obţine, astfel că am avut probleme mari din acest punct de vedere. Au într-adevăr un cuvânt de spus în ceea ce facem, dar merge foarte bine parteneriatul cu ei“, descrie Pinto ”mariajul cu guvernul“ al companiei recent privatizate. Potrivit presei internaţionale, guvernul socialist al Portugaliei a ajuns la începutul anului trecut la înţelegerea prin care să privatizeze TAP Air Portugal, iar compania să aibă parte de un management privat, care să ofere însă statului posibilitatea unui drept de veto în ceea ce priveşte deciziile strategice.

Dacă iniţial 61% din acţiunile companiei au fost cumpărate de Atlantic Gateway în schimbul a 10 milioane de euro, cu angajamentul de a investi 338 de milioane de euro în companie, ei au agreat ulterior să permită statului creşterea deţinerii de la 34%, la 50% şi să împartă controlul companiei aeriene grav îndatorate la vremea aceea. Antonio Costa, prim-ministrul socialist care a fost ales în noiembrie 2015, şi-a luat angajamentul să oprească fosta încercare de privatizare a TAP, iniţiată de guvernul de centru-dreapta. Lisabona a agreat să plătească Gateaway 1,9 milioane de euro pentru a creşte deţinerea guvernului la 50% potrivit presei internaţionale. Gateaway este responsabilă de managementul de zi cu zi al companiei, dar statul are astfel dreptul de veto în anumite decizii considerate de interes strategic pentru companie şi are de asemenea dreptul să numească preşedintele consiliului director.

Când vine vorba despre provocări de altă natură, CEO-ul TAP Air Portugal menţionează activitatea sindicatelor, acesta fiind unul dintre cele mai fierbinţi puncte pe agenda oricărui executiv din domeniul aviaţiei tradiţionale. ”Sindicatele sunt foarte puternice şi când am ajuns aici, cu 17 ani în urmă, erau numeroase greve, care reprezentau o problemă pentru companie. A trebuit să iniţiem noi modalităţi de conversaţie, de negocieri şi să îi lăsăm să înţeleagă cât de important este pentru linia aeriană şi pasagerii acesteia să avem un super-serviciu, nu putem avea intermitenţe; dacă avem greve, pierdem toţi pasagerii.“

Apoi, menţionează competiţia operatorilor low-cost care intră pe toate pieţele din toată lumea: ”Sunt nerăbdători să ne ia toţi pasagerii. Avem competiţie în fiecare zi şi trebuie să fim pregătiţi pentru aceasta. Am eficientizat mai mult compania noastră. Avem un hub de operaţiuni, alimentat de mulţi pasageri din toată lumea, astfel că avem locuri pe care putem să le oferim la preţuri bune; astfel concurăm cu operatorii low-cost şi am avut foarte mult succes în competiţia directă cu ei, în serviciile oferite, în numărul de zboruri zilnice spre anumite destinaţii“.

În ceea ce priveşte piaţa din România, spune că aceasta are o importanţă strategică pentru operatorul portughez. ”Piaţa din Bucureşti este una foarte importantă pentru noi. Am deservit Bucureştiul o perioadă (în 2012 TAP a operat trei curse din şi spre Bucureşti; compania a întrerupt temporar operarea pe anumite rute, printre care şi aceasta timp de 16 luni, din martie 2016 până în iulie 2017), a trebuit să ne oprim însă fiindcă nu am avut suficiente aeronave. A trebuit să rearanjăm structura zborurilor, dar acum am fost capabili să ne întoarcem.“ Compania operează în prezent şase zboruri săptămânale spre Bucureşti.

Legat de situaţia din vara aceasta, când patru curse TAP au fost anulate, iar mai mulţi români au rămas blocaţi pe aeroportul din Lisabona, spune că ”am avut câteva probleme la început din cauza lipsei de aeronave. Din pricina creşterii mari a trebuit să închiriem câteva aeronave suplimentare doar pentru asta, a fost o situaţie temporară. Ştim că nu am oferit cele mai bune servicii pe care ne-am fi dorit să le oferim. Situaţia este stabilizată acum – deservim ruta în mod normal, cu aeronavele noastre, cu oamenii noştri. Creşterile mari aduc mereu provocări pentru o companie.“ Fernando Pinto precizează că vor introduce din vara anului următor zboruri zilnice din şi spre România, cu rute de noapte dinspre Lisabona şi de dimineaţă dinspre Bucureşti. ”Cele de dimineaţă sunt importante pentru a prinde conexiunile din hubul de aici; la fel şi la întoarcere.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.