Cum dobândeşte un antreprenor/manager un avantaj competitiv?

Postat la 08 decembrie 2011 130 afişări

Recent am scris pe blogul unuia dintre programele noastre despre modalitatea prin care un antreprenor sau un manager poate dobândi un avantaj competitiv. Termenul este mult prea des utilizat în afaceri şi planificarea acestora, dar în egală măsură această noţiune poate fi uşor aplicată şi la nivel individual.

Dacă în business avantajul competitiv este dat de inovaţie sau de calitatea produselor sau serviciilor, precum şi alte elemente caracteristice unei afaceri, în viaţa personală avantajul competitiv s-ar traduce în investiţie în dezvoltarea personală. Aşa cum inovaţia presupune o investiţie în cercetare, la nivel individual investiţia în tine se face prin participarea la diferitele programe de educaţie non-formală sau conferinţe.

Extrapolând, putem spune că echivalentul investiţiei în cercetare ar fi participarea la evenimente sau şcoli unde te pui la curent cu noile tendinţe în management sau alte domenii de interes, cunoşti oameni, afli ce se întâmplă în alte ţări prin intermediul studiilor de caz, afli cum au rezolvat alte companii problemele noii realităţi economice şi, în general, înveţi despre cum trebuie sau ai putea să-ţi conduci afacerea în secolul XXI.

Informaţiile pe care le culegi din asemenea evenimente sunt vitale. Vitale, dar nu suficiente, pentru că depinde de fiecare dintre participanţi cât şi cum foloseşte din ceea ce a aflat.

Exact ca în cazul cercetărilor făcute de firme, fiecare va lua o parte din rezultatele cercetării şi o va folosi sau nu în procesul de inovaţie. Pentru a putea deveni competitivi nu numai în calitate de antreprenori, dar şi în calitate de intraprenori (cei care îşi desfăşoară activitatea în cadrul unei firme în calitate de angajaţi, dar au iniţiativă antreprenorială) trebuie să investeşti în formarea personală. Nu există altă variantă prin care să poţi să-ţi dezvolţi acele abilităţi de care ai nevoie pentru a fi competitiv fără să înveţi de la alţii cum să faci. Întocmai ca un atlet, oricât de mult talent ar avea, tot trebuie să înveţe cum să stăpânească o tehnică; fie că aleargă 100 m garduri, fie că sare cu prăjina, el învaţă cum să stăpânească o tehnică; sau întocmai ca un violonist, oricât de talentat ar fi acesta, dacă nu învaţă cum să-şi mişte degetele pe vioară sau cum să citească partiturile, el nu va şti să cânte la vioară. La fel şi antreprenorii, care, indiferent cât de mult citesc, dacă nu participă la cursuri non-formale, să înveţe de la cei care au trecut deja prin experienţa aceasta, nu vor reuşi să facă faţă.

La un moment dat, fostul preşedinte al boardului de la Universitatea Harvard (între 1971 şi 1990), dl. Derek Bok, a spus: "Dacă credeţi că educaţia este scumpă, atunci încercaţi ignoranţa". Cred că acest citat este reprezentativ pentru noi, deoarece majoritatea antreprenorilor români preferă să pornească la drum fără a fi pregătiţi, considerând că ei le ştiu pe toate, ignorând de cele mai multe ori realitatea. La fel păţesc şi companiile, multe dintre acestea refuzând să investească în cercetare deoarece se simt confortabil acolo unde se află, iar atunci când vine din urmă concurenţa şi îi depăşeşte nu înţeleg de ce li s-a întâmplat asta. Dacă priveşti totul prin prisma unei investiţii, o investiţie în tine îşi va arăta, cu siguranţă, rezultatele în timp.Tot ce îţi mai trebuie sunt două caracteristici pe care eu le consider esenţiale pentru un antreprenor, şi anume: răbdarea şi perseverenţa. Fără acestea nu vei fi în stare să clădeşti pe termen lung, vei fi la fel ca mulţi pseudo-antreprenori care fac business după ureche şi se ghidează după principiul "hit and run". Şi asta deoarece nu au alte modele, nu au o educaţie sau formare care să-i înveţe altceva.

Atunci când mi-am pornit eu primele iniţiative antreprenoriale (vânzări de asigurări sau sisteme de MLM), mi-ar fi plăcut să-mi spună şi mie cineva că nu aşa se face. Cu toate că eram olimpic la economie, nici şcoala nu m-a învăţat să-mi dezvolt acele abilităţi de care aveam nevoie pentru a reuşi. În final, am reuşit cu o altă afacere şi după mai mulţi ani.

Şi tocmai pentru că vreau să uşurez drumul cât mai multor antreprenori şi manageri, pledez pentru educaţia antreprenorială. Iar un prim pas pe care puteţi să îl faceţi pentru educaţia voastră antreprenorială e să citiţi cartea "Antreprenoriat. Drumul de la idei către oportunităţi şi succes în afaceri" a lui Marius Ghenea, pe care o găsiţi distribuită împreună cu această ediţie a BUSINESS Magazin. Marius Ghenea, alături de care sunt mentor la School for Startups România 2012, este primul antreprenor român care a scris o carte despre antreprenoriat şi drumul pe care l-a deschis trebuie pavat cu cât mai multe astfel de iniţiative.


Péter Barta este directorul executiv al Fundaţiei Post-Privatizare.

Urmărește Business Magazin

/opinii/cum-dobandeste-un-antreprenor-manager-un-avantaj-competitiv-9029198
9029198
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.