Povestea antreprenorului român care a transformat jocurile pentru copii într-o afacere de 1 milion de dolari

Autor: Florin Casota Postat la 01 februarie 2016 3957 afişări

Jocurile video, chiar dacă presupun aplicarea de machiaj unor păpuşi, sunt o afacere serioasă. Mai precis, de 1 milion de dolari în cazul Idea Studios, dezvoltat din 2007 încoace de doi antreprenori din Cluj.

Însă nu numai pentru cine creezi jocurile contează, ci şi cine le face. „Pentru jocurile pentru copii până în 6 ani sau fete cu vârste cuprinse între 6 şi 12 ani ai nevoie de un artist orientat spre copii, iar pentru jocurile pentru băieţi ai nevoie de un artist orientat spre adulţi. De asemenea, diferă foarte mult din punct de vedere cromatic, al compoziţiei şi al unghiurilor din care se văd lucrurile, proporţiile personajelor, interfaţa cu utilizatorul“, punctează Tamaş.

Într-un număr trecut, Business Magazin a prezentat povestea de succes a unui studio de jocuri din Polonia, al cărei joc, The Witcher 3, a reuşit să genereze, într-un semestru de la lansare, venituri de peste 121 milioane de euro şi un profit net de 56 de milioane de euro. O performanţă notabilă pentru un studio de jocuri video din sud-estul Europei. Întrebat dacă şi în România ar fi posibil un astfel de joc, Daniel Tamaş spune că piaţa dezvoltării din Polonia, a doua ca mărime din sud-estul Europei, după Rusia, este un mediu diferit de România: „Se fac investiţii majore, există bugete de producţie foarte mari, au dezvoltatori talentaţi, inclusiv legislaţia ţării susţine puternic industria“. În România, peisajul diferă: „Avem o industrie de dezvoltare de jocuri care se bazează în mare parte pe outsourcing, dar sunt şi multe studiouri independente locale care au realizat jocuri de succes, mai ales dacă ne raportăm la nivelul actual de dezvoltare al industriei şi al puterii de investiţie a acestor studiouri“.

Cum a reuşit Idea Studios să crească şi care a fost factorul care a diferenţiat compania de alte studiouri de gaming din România? „Afacerea noastră a reuşit să crească, la început, datorită abilităţilor noastre de comunicare, PR şi vânzări“, spune Tamaş, care adaugă şi importanţa reinvestirii constante a profitului:  „Suntem într-o industrie în care este foarte uşor să ai o mulţime de idei noi care te pot face să pierzi foarte mulţi bani într-un timp foarte scurt. Astfel, formula în care suntem ne-a ajutat mereu să ne păstrăm picioarele pe pământ şi să avem în vedere lucrurile cele mai importante pentru dezvoltarea businessului nostru“.

Odată cu creşterea afacerii, Tamaş şi asociaţii lui nu au uitat că managementul este o componentă importantă a oricărui tip de afacere, „care te poate sufoca dacă nu-i acorzi atenţia cuvenită. Din momentul în care echipa noastră a crescut, am început să ne luăm foarte în serios atribuţiile de management“.

Pentru viitor, Idea Studios îşi propune, desigur, tot creştere, iar Daniel Tamaş nu exclude o vânzare. Doreşte însă ca vânzarea „să se întâmple ca parte a parcursului normal de dezvoltare a companiilor“. Pe lângă jocurile aflate în dezvoltare, Idea Studios explorează şi ideea de connected toys, adică jucării cu senzori încorporaţi care să se conecteze printr-o aplicaţie la telefon sau tabletă. Un fel de Tamagotchi modern: dacă jucăria plânge în aplicaţie, copilul poate mângâia jucăria fizică şi aceasta să se oprească din plâns. Daniel Tamaş este optimist: „Mai avem câteva etape de urmat până să reuşim să introducem pe piaţă aceste produse, dar suntem pe drumul cel bun în ceea ce priveşte dezvoltarea acestora“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/povestea-antreprenorului-roman-care-a-transformat-jocurile-pentru-copii-intr-o-afacere-de-1-milion-de-dolari-15017157
15017157
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.