Povestea antreprenorului român care a transformat jocurile pentru copii într-o afacere de 1 milion de dolari

Autor: Florin Casota Postat la 01 februarie 2016 3957 afişări

Jocurile video, chiar dacă presupun aplicarea de machiaj unor păpuşi, sunt o afacere serioasă. Mai precis, de 1 milion de dolari în cazul Idea Studios, dezvoltat din 2007 încoace de doi antreprenori din Cluj.

În momentul de faţă, business-ul Idea Studios se împarte în trei direcţii: Idea Studios este specializată pe jocuri de copii, pe platforme web şi mobile web, Transylgamia este responsabilă pentru dezvoltarea jocurilor pe mobil, iar Jellycs se ocupă de administrarea portofoliului şi de monetizarea produselor Idea. Investiţiile în jocurile pentru mobil au început în 2013, iar un an mai târziu a apărut Transylgamia, dedicat dezvoltării în această zonă. Tot în acelaşi an a apărut şi Jellycs, pentru că, potrivit lui Tamaş, aveau nevoie de o entitate separată care să se ocupe de partea administrativă legată de cele două companii, dar şi de monetizarea produselor şi proprietăţilor web dezvoltate de acestea. În prezent, compania are trei asociaţi, Paul Mureşan şi Tudor Rad conduc Idea Studios, respectiv Transylgamia, iar Daniel Tamaş se ocupă de Jellycs. Numărul angajaţilor a ajuns la 45 de oameni.

Pentru un joc pe mobil, studioul poate cheltui între 5.000 şi 10.000 de dolari, însă Daniel Tamaş mărturiseşte că au fost cazuri când investiţia a fost şi de 30-40.000 de dolari. Pentru a reduce costurile şi a optimiza munca, Idea Studios a mers pe strategia de lean startup‑ing, adică reducerea timpului necesar pentru a ieşi pe piaţă cu un produs. „Nu mai dezvoltăm un joc întreg, ci doar primul nivel care să fie complet funcţional. Dacă publisherului îi place şi e dispus să investească în joc, atunci încheiem un contract şi dezvoltăm întregul joc“, spune Tamaş. La fiecare proiect, în funcţie de complexitate, lucrează 2-3 oameni, adică un game designer, un graphic designer şi un game developer.

Transylgamia este compusă dintr-o echipă de 18 oameni, o combinaţie între veterani în domeniu şi juniori. Pe lângă artişti şi dezvoltatorii din interiorul companiei, aceştia mai au acces la o reţea de freelanceri la care apelează în funcţie de proiecte. Daniel Tamaş recunoaşte că România are oameni foarte bine pregătiţi tehnic, dar duce lipsă de artişti şi de dezvoltatori buni. „Din fericire, interesul pentru industria dezvoltării de jocuri a crescut semnificativ de câţiva ani încoace - doar în Bucureşti există în acest moment aproape 20 de studiouri, iar majoritatea dintre acestea îşi cresc dezvoltatorii şi artiştii in-house“, spune Tamaş. Deşi ţara noastră nu este recunoscută ca o forţă în industria jocurilor video, Tamaş este optimist despre viitorul acestei industrii în România: „Încep să existe din ce în ce mai multe oportunităţi de dezvoltare pentru studiourile mici şi independente. Noi ne-am descurcat foarte bine aici, în România, şi credem că există potenţial tot mai mare pentru industria locală“.

Transylgamia a dezvoltat zeci de jocuri pentru platformele Android şi iOS, acestea fiind prezente în număr de 60 pe iTunes şi peste 70 pe Google Play. Acum studioul lucrează la finalizarea a trei jocuri cu trei publisheri din Germania, Canada şi Olanda. „Este vorba despre un joc de acţiune, Caveman Clash, în care personajul principal trebuie să-şi apere peştera de dinozauri şi extratereştri, unul de potrivire a elementelor similare, Match 3 - Hidden Treasure Hunt, şi Minesweeper Universe – o adaptare complexă după popularul joc Minesweeper“, descrie Tamaş proiectele Transylgamia.

Fiecare joc este dezvoltat cu un public-ţintă în minte. Dacă prin Idea Studios sunt targetaţi copiii cu vârste cuprinse între 4 şi 10 ani, pe partea de mobil dezvoltatorii ţintesc un public matur, „preferabil cu acces la un card pentru a putea face in-game purchasing“. Diversitatea publicului prezintă provocări specifice, în funcţie de tipul de joc dezvoltat: „pentru jocurile de băieţi ai nevoie să creezi un mediu foarte competitiv, pe când la fete e vorba mai mult de un proces de autodescoperire şi de explorare a propriilor preferinţe“. 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/povestea-antreprenorului-roman-care-a-transformat-jocurile-pentru-copii-intr-o-afacere-de-1-milion-de-dolari-15017157
15017157
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.