Pe un altfel de podium la Roland-Garros

Autor: Ioana Matei Postat la 20 iunie 2017 172 afişări

”Tenisul este mai mult decât un sport. este o artă, la fel cum este şi dansul“ spune o inscripţie de la intrarea în satul La Village de la turneul Roland-Garros, semnată de americanul Bill Tilden, unul dintre marii tenismeni ai lumii. Pe lângă artă, tenisul este, fără îndoială, şi un business. Care sunt avantajele pe care asocierea cu un astfel de turneu poate să le aducă unei companii?

Pe un altfel de podium la Roland-Garros

Un astfel de turneu reprezintă şi un bun prilej de lansare a noilor produse, a noilor tehnici de preparare a cafelei, a noilor echipamente. Spre exemplu, în Australia au prezentat pentru prima dată cafeaua nitro (o băutură răcoritoare cofeinizată), testată în timpul turneului. Acum prezintă o tehnică specială de preparare la rece a cafelei. ”Este unul dintre cele mai importante vehicule prin care o companie precum Lavazza îşi atinge scopurile internaţionale“, explică Giuseppe Lavazza. Prima asociere de acest tip a fost făcută de companie în 2011, la Wimbledon; au urmat turneul de la Roland-Garros, US Open şi, într-un final, Australian Open. n Germania, o altă piaţă importantă pentru companie şi pe care şi-au propus să crească cota de piaţă, brandul sponsorizează turneul de tenis de la Hamburg şi pe cel de la Stuttgart.

n România, loc în care lipsesc marile turnee internaţionale de tenis iar dimensiunea pieţei cafelei este mică prin comparaţie cu întreg businessul Lavazza, potenţialul este cel care atrage atenţia vicepreşedintelui Lavazza. Referindu-se la România şi pieţele din Europa de Est, spune că acestea sunt importante mai ales prin prisma potenţialului de creştere pe care îl au. ”Europa de Est reprezintă cea mai dinamică parte a Europei - desigur, toate aceste ţări sunt foarte interesante şi importante pentru Lavazza - nu reprezintă o prioritate acum, dar se plasează pe poziţia a doua după cele menţionate. Avem rezultate destul de bune în termeni de vânzări, penetrare, reputaţie, conştientizare a brandului din Polonia până în Bulgaria. Considerăm că aceste pieţe sunt foarte interesante şi importante.“

n urmă cu câţiva ani, italianul a vizitat România, iar impresia pe care a avut-o a fost pozitivă. ”Ţara exprima la vremea respectivă un mare potenţial în termeni de creştere, prin prisma dorinţei de a face totul mai bun, de a canaliza toate eforturile şi energia pentru îmbunătăţirea condiţiilor de trai, încurajarea deschiderii economiei urmând exemplul ţărilor vestice.“ Ştie că acum ţara este în continuare interesantă pentru investitori, prin prisma regimului de taxare scăzută şi a condiţiilor generale pentru a atrage companii şi economii în creştere. ”Acest lucru este foarte important, Europa trebuie să aibă acest dublu balans între ţările pe care le consideră mai conservatoare şi tradiţionale, ţările de bază, şi ţările din zona estică, care încearcă să se poziţioneze într-un mod foarte competitiv, să fie foarte  atrăgătoare pentru investiţii de capital şi antreprenoriat.“

Vorbind la modul general despre piaţa cafelei, Giuseppe Lavazza, care este şi membru al boardului Fundaţiei Giuseppe şi Pericle Lavazza (aceasta dezvoltă proiecte de sustenabilitate în ţările în care se cultivă cafea), dar este şi membru în Comitetul de Coordonare al Partenerilor Internaţionali de Cafea şi copreşedinte al proiectului ”Cafeaua şi climatul“, subliniază tendinţa crescătoare de creştere a  consumului de cafea. Totodată, cele mai recente cercetări ştiinţifice asupra acestei băuturi sunt încurajatoare, demonstrând că această băutură poate avea un rol în protejarea de anumite afecţiuni. ”Urmând trendul sănătăţii, cafeaua este băutura viitorului.“ Astfel, din acest punct de vedere, Lavazza vede doar oportunităţi. Riscurile vin din direcţia unui potential şoc din punct de vedere al materiei prime. ”Schimbările climaterice ar putea prezenta un risc potenţial pentru producţia cafelei bune, într-o cantitate suficientă pentru satisfacerea cererii globale. Volatilitatea preţurilor de pe piaţă ar putea fi un alt factor de risc, iar bolile care pot ataca şi distruge recoltele de cafea din câteva dintre cele mai importante ţări producătoare este un alt hazard potenţial; la fel şi problemele politice, sociale, războiul sunt lucruri care pot afecta producţia globală de cafea“, explică Lavazza.

El subliniază nevoia unui lanţ de aprovizionare puternic, cu producători interesaţi de cafea, ”care să ofere pentru viitor acest produs care este un dar de la Dumnezeu“. n prezent, spune el, preţul cafelei este imprevizibil, depinzând de simplul mecanism al cererii şi ofertei. ”Vestea bună este că la nivel global cererea de cafea este în creştere. Pentru a satisfice cererea, trebuie să lucrăm împreună cu cele mai importante ţări producătoare de cafea. Fermierii mici reprezintă 90% din producţia totală din acest business. Trebuie să oferim producătorilor oportunitatea de a creşte în continuare cafeaua.“ Spune că în multe ţări producătoare de cafea se face tranziţia spre noile generaţii de fermieri şi este important pentru industrie ca acestea să fie în continuare interesate de cultivare şi producţie.

Fiind o afacere de familie, ajunsă la a patra generaţie de antreprenori, l-am întrebat care este secretul rezistenţei de la o generaţie la alta. Spune că nu îi place să dea lecţii, dar are câteva observaţii pe baza experienţei familiei sale. ”Unul dintre aspectele cheie e reprezentat de armonia şi respectul între acţionarii şi membrii familiei care sunt implicaţi în managementul, conducerea sau supravegherea companiei.“

Un alt factor cheie al reuşitei Lavazza ar fi ca peste generaţii, numărul celor implicaţi, al membrilor familiei implicaţi direct în business a fost limitat: a început cu Luigi Lavazza; la a doua şi a treia generaţie, câte doi membri ai familiei au condus afacerea; era astfel uşor să ajungă la un numitor comun. Acum, generaţia din care el face parte este formată din şase membri ai familiei Lavazza şi spune că au decis să se concentreze pe integritate, armonie, respect pentru companie şi pentru ceilalţi membri ai familiei. Giuseppe Lavazza s-a născut în Torino şi a absolvit Universitatea de Studii Economice în 1990; un an mai târziu s-a alăturat consiliului director al comapaniei ca prim membru al celei de a patra generaţii a familiei. n acelaşi timp, a lucrat pe segmentul mărfurilor cu compania Phillip Brothers în Londra, iar apoi s-a întors în Torino, unde a început să lucreze în sectorul financiar al Lavazza, trecând apoi şi prin alte domenii prin diferite roluri în companie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.