Povestea brazilianului care se află la cârma GSK România

Autor: Georgiana Călin Postat la 06 noiembrie 2017 1624 afişări

„Spiritul schimbării” este titlul prin care Andre Vivan Da Silva şi-ar rezuma atât parcursul profesional, cât şi viaţa personală. După câteva propoziţii scurte şi glume introductive într-o română stâlcită, brazilianul care conduce de mai bine de un an filiala locală a GlaxoSmithKline (GSK) povesteşte în cadrul celei mai recente ediţii a evenimentului Meet the CEO despre cum a ajuns să lucreze în sectorul farma, de ce îi place România şi despre felul în care cifra cinci i-a marcat cariera.

Spune că din cauza dinamicii şi a generaţiei tinere a fost o mare provocare să îşi menţină angajaţii implicaţi; de aceea, nu a stabilit niciodată un obiectiv fără să îşi implice şi echipa în acest demers; altminteri, ţelul ar rămâne la stadiul de părere. „Trebuie să fii în acelaşi film cu ei, să ştie de ce fac ceea ce fac. Eu discut cu ei şi le ofer contextul”, declară CEO-ul GSK România. Pe de altă parte, spune tot el, liderul are datoria de a se face util celorlalţi, trebuie să se oprească din treburile curente pentru a-şi ajuta echipa să crească. „Atunci când oferi cuiva o sarcină, trebuie să o faci fiind sigur că acea persoană e capabilă; trebuie să ai încredere, altfel îi oferi doar tensiune. Dacă oamenii tăi nu simt că le eşti alături, este cel mai rău lucru”, adaugă el.

Iar poziţia din România i-a oferit contextul necesar să facă asta, de a vedea cum întreaga echipă se consolidează şi evoluează profesional. „Dacă vreau să aduc o viziune negativă pot să o fac, la fel una pozitivă. Depinde de mine, împreună cu echipa, cum interacţionăm şi creăm această poveste în interiorul organizaţiei”, povesteşte brazilianul. Cât despre funcţia actuală, spune că e un vis de-al său de când avea 12 ani. „Mă întreba mama: Tu ce vrei să faci în viaţă? Iar eu obişnuiam să îi răspund: Vreau să lucrez la ultimul etaj al clădirii”, povesteşte el râzând. Deşi nu îşi aminteşte aceste vorbe, mama sa are grijă să îi amintească de fiecare dată cât de norocos este. „Poate a fost ceva în interiorul meu, poate nu ştiam de ce vreau să fac asta, dar a fost visul pe care l-am urmat toată viaţa”, declară Da Silva.

Însă poziţia profesională nu vine doar cu avantaje la pachet, ci şi cu situaţii dificile, care trebuie rezolvate pentru binele şi evoluţia companiei. Între cele mai grele astfel de momente le enumeră pe cele în care a fost nevoit să concedieze oamenii, spune directorul. Deşi la început oamenii par capabili să ocupe anumite poziţii, în circa şase săptămâni va fi foarte clar care e aportul adus de acea persoană pentru organizaţie. „Trebuia să concediez unele persoane pentru că ştiam că nu fac bine organizaţiei, că sunt veriga slabă din echipa lor. Era vorba de reacţia şi atitudinea acelei persoane, ce nu poate fi acceptabilă”, povesteşte el. Însă mai dificil decât asta este concedierea întregii echipe, lucru cu care s-a confruntat de câteva ori. Indiferent de condiţii, este o decizie grea de luat, fiindcă „îţi imaginezi şi tristeţea familiilor din spatele acelor oameni”, spune Da Silva. Pe de altă parte, se declară mândru şi mulţumit atunci când angajează tineri, care „cresc sub ochii mei, care pleacă de la zero, pe care îi iei de la universitate şi ei abia descoperă lumea”. Se declară la fel de mândru şi de programele de atragere de noi talente şi training pentru noii angajaţi din România, pe care îi numeşte „viitori lideri”.

Domeniul în care activează o persoană reprezintă un punct cheie pentru dezvoltarea sa profesională, mai consideră Da Silva, însă, cu toate acestea, un lider ar trebui să-şi poată valoriza punctele forte indiferent de industrie. „Bineînţeles, contează cunoştinţele deoarece aduci experienţa, cunoşti contextul, dar leadershipul este un rol în sine”, punctează el.

Întrebat de ce şi-a schimbat atât de des compania – de cinci ori – executivul precizează că au fost diverse motive. „În primul rând, trebuie să crezi în ceea ce faci, trebuie ca valorile şi aspiraţiile tale să se potrivească cu cele ale companiei”, declară el. De asemenea, leadershipul joacă un rol important în respectarea şi menţinerea valorilor de bază, lipsa unei înţelegeri cu superiorii fiind şi motivul demisiei sale din Ely Lilly la acea vreme. Din punctul său de vedere, indiferent de rezistenţa întâmpinată ori dificultăţile survenite, oricine trebuie să-şi ia viaţa în mâini şi să-şi decidă singur traseul profesional, în acord cu principiile şi valorile personale. Aşadar, din punct de vedere profesional, cele mai dificile decizii au fost schimbările bruşte, pentru că nu ştia ce va urma. „Însă am fost atât de implicat în alegerile mele, încât mi-am creat energia necesară pentru a merge mai departe, chiar dacă mi-a fost greu.”

Dacă ar fi să părăsească mediul corporatist, Andre Vivan da Silva spune că şi-ar dori să fie profesor de economie, afaceri sau marketing, iar pentru asta se pregăteşte de pe acum. „Iubesc să văd oamenii crescând, drept dovadă şi orientarea mea către resurse umane. Am făcut asta deja – am predat timp de doi ani un program MBA în Brazilia şi timp de trei ani în Italia. Sunt sigur că în zece ani voi fi pregătit să fac schimbarea”, spune el. De acest lucru se leagă şi punctele sale tari. Mai exact, se declară un om de bază atunci când vine vorba de a-i învăţa şi ajuta pe alţii în domeniile pe care le cunoaşte. În dobândirea acestor calităţi, un rol important l-a avut familia sa, spune Da Silva. Deşi nu are mentori şi nici un personaj inspiraţional în lumea de business, spune că are lecţii pe care le-a învăţat de la multe persoane. Spre exemplu, de la bunicul său a învăţat ce înseamnă blândeţea, modul de a trata oamenii, de la tatăl său a învăţat respectul, iar mama sa, fiind mai severă, i-a oferit o educaţie aleasă. „Tocmai de accea, una dintre credinţele mele este că fiecare dintre noi are ceva de oferit”, adaugă executivul brazilian.

GlaxoSmithKline (GSK) este una dintre cele mai importante companii mondiale din domeniul farmaceutic şi medical, a cărei activitate se bazează pe cercetare şi dezvoltare. La nivel global operează în peste 150 de pieţe, având o reţea de 87 de centre de producţie, în 36 de ţări şi centre mari de R&D în Marea Britanie, SUA, Spania, Belgia şi China. Societatea îşi desfăşoară activitatea prin intermediul a trei întreprinderi separate. 

Divizia farma dezvoltă şi produce medicamente pentru o paletă largă de afecţiuni: boli respiratorii, cancer, boli cardiovasculare, epilepsie, infecţii bacteriene şi virale ca HIV, afecţiuni ale pielii. Divizia de vaccinuri a GSK este una dintre cele mai mari din lume, producând vaccinuri pentru copii şi adulţi împotriva mai multor boli infecţioase. Divizia de îngrijire a sănătăţii (customer healthcare) reuneşte produse inovatoare în următoarele categorii: sănătate orală, produse fără prescripţie medicală (OTC) şi suplimente alimentare, îngrijirea pielii şi nutriţie. Între mărcile din portofoliul companiei se numără Panadol şi Sensodyne.

La nivel local, GSK se află în top 10 companii din domeniul farma. În ceea ce priveşte clasamentul celor mai mari companii farmaceutice la finalul lui 2016, ordinea celor mai mari trei jucători nu s-a modificat anul acesta faţă de perioada iulie 2015 - iunie 2016, conform datelor Cegedim. AbbVie, după ascensiunea rapidă realizată ca urmare a decontării medicaţiei pentru hepatită, îşi păstrează primul loc, cu vânzări de peste 1,4 miliarde de lei în 2016.

Locul al doilea este ocupat de francezii de la Sanofi, cu 831 milioane de lei, urmaţi de Novartis, cu vânzări de 591 milioane de lei anul trecut. Ceilalţi jucători din piaţă au schimbat între ei poziţii în clasament, iar primii zece deţin o cotă de piaţă de 48% din total. Cifra de afaceri a primelor zece companii din sectorul farmaceutic din România a crescut cu 24% în 2015, faţă de 2010, de la 3,3 miliarde de lei la 4,1 miliarde de lei, potrivit calculelor ZF pe baza datelor Ministerului Finanţelor. Anul 2012 a reprezentat vârful vânzărilor pentru companiile farma, iar în 2015 profitul total pentru top zece jucători a ajuns la 223 de milioane de lei, un nivel apropiat de 2012.

SFATURI PENTRU TINERII MANAGERI

1.În primul rând, observă întotdeauna imaginea de ansamblu! Fii atent la context, la ce se întâmplă în jurul tău.

2. Fii tu însuţi! Fii autentic! 90% din ceea ce suntem ţine de această autenticitate. Cum te-a crescut familia reprezintă jumătate, iar 40% este despre cum foloseşti aceste învăţăminte. Restul de 10% este format din factori externi.

3. Concentrează-te pe punctele forte! Văd mulţi oameni care încearcă să-şi depăşească slăbiciunile. Acesta este un lucru foarte dificil. Încearcă să le menţii la un nivel rezonabil, dar concentrează-ţi energia pe punctele tari. Dacă te concentrezi pe punctele slabe, vei fi moderat în tot ceea ce faci; punctele tale tari nu se vor afla la un nivel competitiv, iar slăbiciunile tale, chiar dacă se vor îmbunătăţi, vor fi slăbiciunile tale îmbunătăţite. Asta înseamnă o variantă modestă a altcuiva.

4. Creează-ţi şi menţine-ţi relaţii nu doar atunci când ai nevoie de ele! Când primim un telefon, prima reacţie este: „Spune-mi, ce ai nevoie?”. Când cineva te sună doar pentru a te saluta, te miri. Experimentează asta, nu menţine relaţii doar atunci când ai nevoie!

5. 70% din pregătirea profesională, din experienţă, o dobândim în cadrul jobului. De aceea, 70% este despre implicare, despre ce înveţi făcând propriu-zis, în practică, nu în teorie.

6. Fii foarte selectiv atunci când asculţi sfaturile şi recomandările cuiva în legătură cu cariera ta!

7. Fii prezent acolo unde eşti. Nu te lăsa distras! Ne lăsăm distraşi de prea multe ori şi destul de des. Încerc să mă obişnuiesc să mă uit pe e-mailuri de trei ori pe zi. E greu, dar asta înseamnă respect pentru oamenii tăi. Când sunt într-o întâlnire, sunt cu totul acolo. Oamenii vor observa că eşti acolo pentru ei.

8. Stabileşte-ţi singur calea profesională! Dacă eşti capabil să alegi pentru tine, ar trebui să fii fericit pentru asta.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.