Povestea brazilianului care se află la cârma GSK România

Autor: Georgiana Călin Postat la 06 noiembrie 2017 1624 afişări

„Spiritul schimbării” este titlul prin care Andre Vivan Da Silva şi-ar rezuma atât parcursul profesional, cât şi viaţa personală. După câteva propoziţii scurte şi glume introductive într-o română stâlcită, brazilianul care conduce de mai bine de un an filiala locală a GlaxoSmithKline (GSK) povesteşte în cadrul celei mai recente ediţii a evenimentului Meet the CEO despre cum a ajuns să lucreze în sectorul farma, de ce îi place România şi despre felul în care cifra cinci i-a marcat cariera.

Următoarea oprire a fost Italia, unde s-a ocupat, vreme de trei ani, de întreaga divizie de retail, cu o echipă de 600 de oameni şi o cifră de afaceri de 400 de milioane de lire. Iar italienii, explică el, erau foarte diferiţi în ce ţine de abordarea faţă de muncă raportat la ceea ce întâlnise până atunci. Spre exemplu, se angajează să iasă la pensie din acelaşi loc şi spun asta clar; spre comparaţie, românii sunt dispuşi ca în şase luni să-şi dea demisia dacă nu le convine ceva, precizează brazilianul. „Aşa privesc italienii stabilitatea. Ei trebuie să îţi dovedească munca, să vezi că îşi fac treaba bine, că depun un efort. E un mediu de lucru foarte diferit, care e foarte interesant. Caută sustenabilitate, un loc de muncă sigur, diferit de pieţele de unde am venit”, adaugă brazilianul. Astfel, dacă dorea să mute o persoană dintr-un oraş în altul, la două ore diferenţă, şansele erau aproape de zero. Iar conform spuselor sale, nu e vorba de salariu, principiul de bază sunt rădăcinile lor, familia, prietenii, chiar şi când vine vorba de tineri – „flexibilitatea e aproape zero, nu îi poţi convinge”.

TABLOUL MIORITIC

La 1 septembrie 2016, Andre Vivan da Silva a preluat funcţia de director general al filialei locale a GSK de la Barbara Cygler, care a fost numită vicepreşedinte general manager în Franţa şi în Belgia pentru ViiV Healthcare, un joint venture între GlaxoSmithKline şi Pfizer. „România a apărut în viaţa mea într-un mod foarte pozitiv, în primul rând datorită experienţei de a deveni manager general într-o organizaţie foarte importantă din Europa, organizaţie cu istoric foarte bun, cu reputaţie pe piaţă”, declară Da Silva. GSK activează în România de 28 de ani, iar în prezent îşi desfăşoară operaţiunile prin intermediul a două companii, GSK Pharma şi GSK Consumer Healthcare, cu un portofoliu ce cuprinde 112 branduri. Printre ariile de activitate principale se numără bolile aparatului respirator, urologie, dermatologie, gastroenterologie, boli ale sistemului nervos central şi o gamă largă de boli infecţioase, inclusiv HIV/SIDA; de asemenea, GSK comercializează 13 vaccinuri. GSK Pharma, cu 142 de angajaţi la nivel local, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de aproape 464 milioane de lei şi un profit net de circa 7,6 milioane de lei, iar pentru anul acesta CEO-ul se aşteaptă la cel puţin aceleaşi rezultate.

La sfârşitul anului 2015, datorită unei reevaluări interne, România a fost selectată ca fiind una dintre cele 20 de ţări în care au loc studii clinice, iar în prezent, pe plan local, se desfăşoară studii clinice în terapii cheie precum cardiologie, boli infecţioase, oncologie, reumatologie, boli respiratorii. În perioada 2015-2016 GSK România a investit în activităţi de cercetare şi dezvoltare peste 4 milioane de euro, iar până în 2021 are în plan un buget de investiţii de până la 10 milioane de euro. „În 2015 am avut a doua cea mai mare investiţie R&D dintre companiile farmaceutice din România. Investim în continuare pentru că e un segment esenţial pentru viitorul industriei farmaceutice”, declară Andre Vivan da Silva.

Pe de altă parte, vânzările de medicamente au scăzut anul trecut cu aproximativ 3%, comparativ cu 2015, situându-se la circa 446 milioane de lei. „Având în vedere provocările cu care se confruntă sectorul farmaceutic local şi sectorul de sănătate, avem câteva rezultate remarcabile în ceea ce priveşte performanţa financiară. În ultimii ani, sectorul nostru a trecut prin situaţii dificile, deoarece a existat o presiune puternică asupra preţurilor, în special pentru producătorii inovatori, care se confruntă, de altfel, cu un cadru juridic în continuă schimbare şi/sau interpretabil”, declară CEO-ul GSK România. Conform spuselor sale, principalele provocări ale pieţei locale se rezumă la finanţarea redusă a sistemului de sănătate - 4,15% din PIB în 2016, în condiţiile în care media UE este de 9,9% -, rezultatele slabe ale acestui sector, spre exemplu mortalitatea ridicată, rata scăzută a natalităţii şi migraţia externă; lipsa de eficienţă a autorităţilor în precesele de alocare a resurselor, accesul limitat şi întârziat la inovaţie, dar şi noua metodologie de stabilire a preţurilor.

Oportunitatea industriei farma locală constă în îmbunătăţirea accesului la medicamente inovatoare, respectiv interesul tot mai mare al românilor în accesarea serviciilor medicale de o calitate mai bună. Astfel, planurile companiei pe termen lung sunt optimiste, declară directorul general, în contextul în care compania a investit în perioada 1998-2013 peste 150 de milioane de euro la nivel local. „Pe termen scurt şi mediu ne propunem să ne menţinem poziţia şi să rămânem una dintre cele mai inovatoare companii farmaceutice din România, cu o înţelegere reală a peisajului local”, adaugă brazilianul.

În altă ordine de idei, performanţa sistemului de sănătate este în principal decisă de guvern, spune Da Silva. Deci, pentru ca industria farma să-şi îmbunătăţească performanţele, trebuie să ia în considerare perspectiva autorităţilor de creştere şi viziune asupra dezvoltării. Totuşi, toate companiile care acţionează în acest sector şi nu numai, au obligaţia de a se asigura că sunt implicate în proiecte care protejează sănătatea românilor. „Sunt un optimist şi trebuie să spun că sper să crească, dar sunt şi realist şi voi spune că mă aştept la o creştere constantă şi lentă pe termen mediu. Pe termen lung, deoarece există atât de multe variabile şi schimbări în modul în care funcţionează această piaţă, mi se pare foarte dificil de spus ce ne aşteaptă. Cu un acces mai bun la tratament, un mediu mai stabil şi un accent pe pacientul din România, mă aştept să văd o creştere mai relevantă”, adaugă directorul general al GSK România.

PROVOCĂRILE UNUI LIDER 

Cu toate că România reprezintă o variantă convenabilă pentru brazilian, relocarea nu a fost tocmai simplă, având în vedere că este a cincea oară când îşi schimbă domiciliul, alături de familia sa. „Când am ajuns aici am fost tensionat, fiindcă nu e simplu. Pentru fiica mea de 12 ani e a cincea ţară în care locuieşte, iar când fac o alegere trebuie să mă gândesc la toţi factorii din jurul meu”, precizează el. Din fericire, fiicei sale îi place aici, a învăţat româna mai bine decât el şi i-a spus tatălui ei că vrea să mai stea în această ţară. „E o fire pragmatică, îi place şcoala şi, mai ales, disciplina din şcoala românească. Tânăra generaţie de aici este extraordinară, sunt foarte incluzivi, din ce văd în grupul fiicei mele. Oamenii sunt foarte deschişi şi sunt tare fericit de acest lucru”, spune da Silva.

Întrebat care e cea mai mare mare provocare pentru el ca manager într-o astfel de companie, răspunde că acest lucru se leagă de domeniul financiar, profitabilitatea unei firme. Spre exemplu, un manager trebuie să ştie de ce investeşte în anumite segmente, de ce ia anumite decizii şi nu altele. „În general, cel mai provocator lucru al vieţii mele profesionale a fost să reuşesc să ating anumite obiective cu resurse limitate. Al doilea este modalitatea corectă de a-i determina pe oamenii din echipă să se implice, mai ales în situaţii în care piaţa e foarte dinamică”, precizează el.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.