Business Magazin anunţa venirea crizei economice
Parerile despre criza financiara erau cum nu se poate mai diferite in octombrie 2008, intre aprecierea sefului Bancii Centrale Europene ca avem de-a face cu cele mai grave evenimente economice de dupa razboi si pana la optimismul de nevoie al presedintelui SUA. Noi am intrebat in 2008 manageri si intreprinzatori romani ce credeau si ce faceau ca sa se apere (sau sa profite) de criza. Unele raspunsuri au fost surprinzatoare: le ofereau de lucru unor fosti angajati ai Lehman Brothers, isi cumparau case la Miami sau voiau imobile in California sau America de Sud.
Multi au suferit deja reasezari de activitati si regandirea unor proiecte, remarca Radu Limpede, co-managing partner la Initial Advisory. Limpede povesteste cazul unui client care castigase o finantare europeana pentru o fabrica de prelucrare a cartofilor, a primit anul trecut confirmarea pentru credit de la o banca romaneasca detinuta de o banca din strainatate si a renuntat la alte oferte. Dupa declansarea crizei, banca romaneasca, in urma dispozitiilor de la banca-mama, a schimbat conditiile de creditare, solicitand succesiv inca doua sume colaterale, “asa incat clientul a trebuit sa inteleaga implicit, dupa mobilizarea unor noi garantii si colaterale, ca nu se doreste finalizarea creditului. A mers la alte banci si finalizarea proiectului a intarziat cu sase luni”.
Criza? Avem strategii?
Marius Ghenea spune ca s-a gandit la strategii de criza, dar nu in legatura cu actuala situatie de pe pietele financiare, ci ca “o prudentialitate de business necesara in orice moment”. Cel mai important lucru este pastrarea unui cash-flow operational cat mai bun, afirma el, pentru ca mai ales in conditiile unei crize financiare, banii lichizi vor fi resursa cel mai complicat de obtinut.