Catalizator de reinventare

Autor: Andra Stroe Postat la 08 aprilie 2024 40 afişări

Aşa îşi descrie Andreea Voinea, Chief HR Officer la BCR, mindsetul care a ghidat-o până acum.  De ce a ales să se întoarcă în ţară, după mai multe experienţe profesionale la New York, Bruxelles şi Londra, ce realizări a înregistrat aici şi ce provocări crede că va aduce viitorul?

Ce perspectivă aveaţi în urmă cu 20 de ani în ceea ce priveşte evoluţia profesională? Ce vă doreaţi să profesaţi, să realizaţi?

Mereu mi-am dorit să am impact şi să învăţ de la cei mai buni. Acum 20 de ani, eram consultant la Londra în remunerarea executivilor de top pentru una din cele mai mari firme americane din domeniu, Willis Towers Watson. Terminasem MBA-ul în Statele Unite şi lucrasem deja în biroul WTW din New York, apoi din Bruxelles. Aveam un job provocator, la intersecţia dintre financiar şi HR, cu expunere la boarduri de companii foarte mari, printre care Barclays, HSBC, Lloyds, InBev, Roche, Novartis, Nestlé. Cu această experienţă internaţională am venit în ţară pentru a lucra în OMV Petrom, iar apoi în BCR. Mi-am dorit să mă întorc în România pentru că aici era atât de mult de construit: nu doar la nivel de expertiză, dar şi la nivel de speranţă.

Realitatea a coincis cu gândurile de la acea vreme?

Dorinţa de a avea impact s-a materializat şi chiar mi-a întrecut aşteptările. Am condus două dintre cele mai mari proiecte de HR transformation din economia românească: Petrom & BCR. În BCR, am construit împreună cu colegii mei o organizaţie mult mai dinamică, mai orientată spre co-creare şi spre comunitate. Iar în HR Club, cea mai mare asociaţie profesională de HR din România, unde sunt la al doilea mandat de preşedinte, am văzut crescând spectaculos profesia de HR – de la un rol de suport, la unul de importanţă strategică, nu doar în companii, dar şi în societate.  Vorbind despre impactul în societate, o inovaţie în educaţie pe care nu aş fi crezut-o posibilă acum 20 de ani, este Joblandia: platforma de voluntariat pe care am co-creat-o în HR Club, prin care facilităm accesul liceenilor la experienţă practică în companii. În paralel, susţin promovarea leadershipului feminin nu doar la nivel de ţară, prin proiecte de antreprenoriat feminin în parteneriat cu PWN, dar şi in-ternaţional, în contexte cu vizibilitate, precum COP28 Dubai sau Summitul PWN Global la Parlamentul European la Strasbourg. Cred că viitorul va fi tot mai mult despre co-creare şi despre pu­te­­rea comunităţilor.


Andreea VoineaChief HR Officer, BCR

Total active (2023): 21,9 mld. euro

Profit net (2023): 469 mil. euro

Număr de angajaţi (2023, full-time): 5.444


A fost un drum mai bun, mai interesant şi mai provocator decât orice traseu mi-aş fi putut schiţa acum 20 de ani. Am continuat să rămân deschisă la nou, să învăţ în permanenţă, lucru pe care îl promovez atât în echipa mea, cât şi la nivel de organizaţie. Dacă ar fi să folosesc o singură sintagmă pentru a mă defini, aceea ar fi “catalizator de reinventare”. Cred că acest mindset m-a ajutat mult. Şi mai cred că m-a ajutat faptul că sunt un om energic, cu un nivel ridicat de optimism şi de rezi-lienţă. Am învăţat, de-a lungul carierei mele, că suntem generatori de încredere pentru echipele noastre. Spune-mi cât de energizată, încrezătoare şi autonomă este o echipă şi îţi voi spune cât de relevant este liderul ei. Dacă o echipă este cu moralul la pământ, ar merita să vedem cum este leadershipul: probabil sub nivelul mării.

În ceea ce priveşte următorii 20 de ani, cum vă aşteptaţi să se schimbe lumea / domeniul în care activaţi?

La nivel global, provocarea esenţială în business va fi creşterea productivităţii oamenilor şi a organizaţiilor în context de AI şi de digitalizare. Există deja un deficit de forţă de muncă în mai toate rolurile. Cum rata de fertilitate e în declin global, deficitul de forţă de muncă va continua să crească. Pe de altă parte, oamenii vor mai mult de la un job, indiferent că e vorba de remunerare, flexibilitate sau autonomie. În plus, industriile se suprapun, într-o formă sau alta: toate companiile sunt digitale, toate vor să-şi construiască surse de venit recurente, aşa că vor încorpora AI-ul în ceea ce fac.

În acest context, companiile se vor focusa din ce în ce mai mult pe construirea unor modele smart de retenţie (ceea ce numim “talent hoarding”). Vom vedea o îmbunătăţire a echităţii interne legată de remunerare şi dezvoltarea unui leadership centrat pe oameni. HR-ul va trebui să accelereze tranziţia către structuri organizatorice dinamice, schimbând focusul de la organizaţii bazate pe roluri, la organizaţii bazate pe skilluri, cu o mobilitate internă mult mai mare. O prioritate va fi zona de „employee experience”. Dar şi ceea ce numim „employee activation”: co-creare, personalizare şi conectarea la scop. Bineînţeles, HR-ul va trebui să fie capabil să încorporeze şi să folosească AI-ul în redesenarea proceselor proprii.

Presiunea pe creşterea productivităţii va determina o nevoie de reinventare în rândul companiilor. Cel mai mare pericol rămâne însă inerţia - să nu faci nimic. Vedem exemplele Nokia sau Blackberry. Ambele, companii „fat & happy”. Ei bine, în acest context al deficitului de talent şi de skilluri, „staying fat & happy” va fi reţeta dezastrului.

În următorii ani, avem provocarea de a aduce România în topul economiilor europene, dublând PIB-ul de ţară până în 2030. Ne trebuie un obiectiv mare, care să ne mobilizeze în aceeaşi direcţie, în loc să ne fragmentăm în antagonisme de moment. Putem face acest salt transformaţional pentru că avem, ca ţară, un potenţial imens de talent pe care merită să-l dezvoltăm prin programe sistemice de educaţie, precum Şcoala de Bani, programul BCR de voluntariat în educaţie financiară, cu impact de 1 milion de români, sau Joblandia, proiectul naţional de educaţie practică pentru liceeni, al HR Club. În următorii 20 de ani, cu siguranţă voi fi implicată în scalarea acestor proiecte sistemice din educaţie pe care le-am început. Şi în crearea de sinergii cu alte comunităţi din Europa interesate de viitor, tineri, sustenabilitate. 

Ca societate, intrăm în a patra revoluţie industrială, cu un viitor care se configurează tot mai mult în zona de intelligence era. Iar noi, în HR, suntem în cel mai provocator, dar şi în cel mai bun moment al profesiei noastre: acela în care ajutăm aproape 8 miliarde de oameni să rămână relevanţi şi să-şi redescopere acele trăsături de umanitate care vor face diferenţa: creativitatea, curajul, inteligenţa emoţională, gândirea strategică, leadershipul.    


BUSINESS Magazin a lansat de curând anuarul 100 Cele mai puternice femei din business, ediţia 2024. Ne-am propus ca în cadrul ediţiei de anul acesta a catalogului să descoperim împreună cu reprezentantele mediului de afaceri cum au fost cei 20 de ani pe care i-am trăit şi la ce ne aşteptăm pentru următoarele două decenii. Andreea Voinea, chief HR officer, BCR, este una dintre doam-nele prezentate în ediţia din acest an a acestui proiect.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
LEADERSHIP,
Andreea Voinea,
BCR,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.