STUDIU EXTINS Cine sunt campioni la empatia cognitivă: bărbaţii sau femeile?

Postat la 27 decembrie 2022 52 afişări

STUDIU EXTINS  Cine sunt campioni la empatia cognitivă: bărbaţii sau femeile?

Empatia este o calitate importantă, deoarece guvernează modul în care oamenii interacţionează social şi are un impact asupra modului în care se dezvoltă relaţiile lor personale.

Este, totodată, şi un soft skill vital în relaţiile de muncă. „Empatia cognitivă” este diferită de „empatia afectivă/ emoţională”.

Indiferent de locul în care trăiesc în lume, indiferent de influenţele lor culturale sau familiale, în general, femeile sunt mai bune decât bărbaţii la empatizarea cu alte persoane, potrivit unui studiu publicat luni în revista PNAS.

Cercetătorii de la Universitatea Cambridge din Marea Britanie au declarat că studiul de acest gen este cel mai extins de până şi analizează o anumită formă de empatie - ceea ce oamenii de ştiinţă numesc „teoria minţii” sau „empatie cognitivă”.

Pe scurt, empatia cognitivă este atunci când o persoană este capabilă din punct de vedere intelectual să înţeleagă ce gândeşte sau simte o altă persoană şi este chiar capabilă să folosească aceste cunoştinţe pentru a prezice modul în care persoana respectivă va acţiona sau se va simţi în viitor. Astfel, dacă, de exemplu, o persoană vă spune că a avut o perioadă neplăcută cu familia în timpul vacanţei, o persoană cu empatie cognitivă va înţelege cum se simte acea perioadă neplăcută, punându-se în mod intelectual în locul celeilalte persoane, ca să spunem aşa.

Acest tip de empatie este diferită de empatia afectivă - sau emoţională - atunci când o persoană simte emoţiile alteia şi răspunde cu o reacţie sau o emoţie adecvată. De exemplu, dacă cineva plânge din cauza unei relaţii destrămate, o persoană cu empatie emoţională ar începe să se simtă şi ea tristă şi, ca urmare, ar simţi compasiune pentru acea persoană.

Ce arată studiul pe 306.000 de persoane din 57 de ţări

Pentru a realiza acest nou studiu, cercetătorii au folosit un test diferit - ceva numit „Reading the Mind in the Eyes Test”, sau pe scurt „Eyes Test”. Acesta ajută la măsurarea abilităţii unei persoane de a recunoaşte starea mentală sau emoţiile unei alte persoane.

Testul le cere participanţilor să se uite la fotografii ale zonei din jurul ochilor unei persoane. Persoana face un anumit tip de expresie facială, iar participantul la studiu trebuie să identifice ce gândeşte sau ce simte acea persoană dintr-un set de posibilităţi. Oamenii de ştiinţă vor folosi adesea acest test pentru a ajuta la determinarea dacă cineva are probleme mentale sau cognitive. Cercetările anterioare au arătat că persoanele cu autism, de exemplu, obţin adesea scoruri mai mici la aceste teste; la fel şi persoanele cu demenţă şi persoanele cu tulburări de alimentaţie, printre altele.

Pentru a vedea dacă există diferenţe culturale care au avut un impact asupra scorurilor de empatie, au fost colectate date de la echipe din întreaga lume. Autorii studiului au lucrat, în cadrul cercetării, la Universitatea Cambridge şi la Universitatea Harvard din Statele Unite, la Universitatea Bar-Ilan şi la Universitatea Haifa din Israel, precum şi în Italia, la IMT School for Advanced Studies Lucca.

Combinând rezultatele lor cu eşantioane mari de pe diferite platforme online, autorii studiului au reuşit să strângă rezultate de la aproape 306.000 de persoane din 57 de ţări, printre care Argentina, Croaţia, Egipt, India, Japonia şi Norvegia.

În 36 de ţări, femeile au obţinut, în medie, scoruri semnificativ mai mari decât bărbaţii în ceea ce priveşte empatia cognitivă. În 21 dintre ţări, scorurile femeilor şi bărbaţilor au fost similare. Nu a existat nici măcar o singură ţară în care bărbaţii să fi obţinut scoruri mai bune, în medie, decât femeile. Rezultatele s-au menţinut în opt limbi şi au fost consecvente pe tot parcursul vieţii, de la persoane cu vârste cuprinse între 16 şi 70 de ani.

Cititi mai multe pe www.mediafax.ro

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
studiu,
barbati,
femei,
extindere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.