Paşi spre evoluţie în aceeaşi companie. Cum poţi avansa în carieră fără să apelezi la scrisoarea de demisie

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 09 martie 2024 186 afişări

Când simt nevoia de o schimbare, mulţi aleg să schimbe compania şi să se îndrepte spre altă funcţie ori industrie. Cum poţi evolua însă în cadrul aceleiaşi echipe, migrând spre roluri şi responsabilităţi noi, fără să apelezi la scrisoarea de demisie? Răspunsul ni-l dau patru reprezentanţi ai furnizorului de servicii de outsourcing Genpact România.

În perioada 2003 – 2007, industria serviciilor centralizate atingea doar primul prag evolutiv la nivel global, în sensul că primul eşalon al companiilor mari a adoptat modelul de Global Business Services şi au început să aibă o strategie în acest sens. În România, această industrie era la un stadiu incipient, existând doar câteva centre specializate. Nu eram foarte sigur de cum va arăta viitorul, dar perspectiva de a lucra într-o companie cu atât de multă deschidere către multinaţionale şi de a înţelege cum operează şi cum pot fi transformate în interior a fost fascinantă”, descrie Alexandru Stoenescu, country leader Romania & Bulgaria la Genpact, motivele pentru care s-a alăturat companiei. De atunci, a avut un parcurs profesional „dinamic, provocator şi versatil”. L-a ajutat în procesul de angajare şi faptul că vorbea fluent limba germană şi a intrat în Genpact preluând un rol de helpdesk pentru una dintre primele trei companii din domeniul pharma de la nivel mondial. „După scurt timp, am înţeles că pentru a contribui cu adevărat e nevoie să înţeleg ceea ce înseamnă Lean & Six Sigma, cum se aplică ştiinţa eficientizării proceselor şi cum se îmbină aceasta cu diferitele tehnologii pentru acel plus de valoare pe care îl căutau clienţii noştri. Au urmat o serie de diferite roluri în consultanţă, solutioning şi în cadrul echipei de Lean Digital Transformation înainte de a mă întoarce în ceea ce numim Operations (echipa de livrare) care le înglobează pe toate”, a povestit pentru BUSINESS Magazin Alexandru Stoenescu.

El a adăugat că fiecare zi aduce noi provocări, mediul în care activează fiind unul foarte dinamic, pentru că lucrează cu mai mult de o treime dintre companiile incluse în Fortune 500, iar fiecare industrie are propriile particularităţi, riscuri şi oportunităţi. „Rolul nostru este de a ne înţelege clienţii şi de a crea modele de lucru care le generează valoare în domeniul reducerilor de cost, de implementare de noi tehnologii, creştere a lichidităţii sau eficientizare a diferitelor procese organizaţionale - fie că ele se află în zona financiară, de vânzări, logistică, achiziţii etc. Totodată, fiecare industrie trece printr-o perioadă relativ tumultuoasă în ultimii ani: companiile din domeniul pharma încearcă să îşi consolideze poziţiile în era post-Covid-19, cele din CPG şi retail au trecut printr-o perioadă cu multă presiune pe lanţurile de aprovizionare, iar cele din zona high tech experimentează o perioadă de acalmie după ce au crescut agresiv în ultimii ani. În acelaşi timp, revoluţia AI, cu precădere în ultimii ani, transformă modul de lucru într-un ritm alert şi există o cursă în momentul acesta pentru materializarea avantajelor derivate din folosirea noilor tehnologii. Aşadar, au fost multe provocări. Dar parcă niciodată în ultimii 15 ani lucrurile nu au fost mai interesante şi mai volatile ca acum.”

Genpact România este furnizor de servicii de outsourcing american, compania fiind fondată în India în 1997, iar în prezent având sediul central în New York. Genpact România are la nivel naţional peste 3.000 de angajaţi, iar la finalul anului 2022 (ultimul an pentru care există dat publice) subsidiara locală a înregistrat afaceri de peste 128,2 mil. euro (peste 637,6 mil. lei - 138 mil. dolari), în creştere cu aproape 22% faţă de anul precedent. De asemenea, compania deţine birouri în Bucureşti (din 2005) şi Cluj (din 2007), iar în toamna anului 2023 Genpact România a deschis un birou şi în Iaşi.

Întrebat cum a fost experienţa de a schimba jobul dar nu şi compania pentru care lucrează, Alexandru Stoenescu a spus că un lucru care a facilitat această „jonglare” a fost reprezentat de faptul că rolurile au fost similare. „Am lucrat pentru clienţi complet diferiţi sau pe portofolii din ce în ce mai mari care au adus cu sine întotdeauna provocări pe care nu le-am mai întâlnit şi care, inerent, au făcut rolurile foarte atractive. De altfel, unul din atributele mele prevalente este curiozitatea. Mai mult, dinamica industriei a ajutat, mediul de shared services a tot crescut în această parte a Europei, numărul de oameni care activează în industrie a crescut şi cu el şi businessul Genpact. Dar, cred că cel mai atractiv element a fost posibilitatea de a colabora cu diferite culturi şi naţionalităţi având un job, teoretic, în România. Spun teoretic pentru că în ultimii 15 ani am vizitat clienţi în peste 40 de ţări şi în prezent am echipe în multe ţări din Europa, Africa, America de Sud, India etc. Evident că toate elementele acestea reprezintă o continuă curbă de învăţare, au constituit întotdeauna un element atractiv în munca de zi cu zi şi m-au învăţat că diversitatea culturală în cadrul unei echipe e o condiţie primordială pentru că generează diversitate în gândire şi generează o coeziune foarte puternică”, a spus Alexandru Stoenescu.

De asemenea, provocările care au venit odată cu rolul actual pe care îl ocupă sunt legate în mare parte de ritmul de creştere în regiune al companiei. „Am crescut cu 40% în ultimii trei ani şi avem peste 17 centre de livrare în Europa şi Africa. Creşterea aceasta rapidă, deşi binevenită, aduce cu sine o suită de elemente care trebuie înţelese în ceea ce priveşte pieţele în care activăm, talentele din acele pieţe şi nevoia de a fi eficienţi în momentul în care investim în locaţii noi. Inclusiv în România ne extindem aria de livrare: după Bucureşti şi Cluj-Napoca vrem să creăm un centru de livrare de până la 1.000 de angajaţi în Iaşi şi împrejurimi printr-un model de muncă hibrid. Totodată, încercăm să fim foarte atenţi cu toţi colegii noştri, pe care încercăm să îi integrăm cât mai bine în cultura Genpact şi în ritmul industriei, care este destul de alert. Din punct de vedere personal, ultimii ani au fost cu adevărat interesanţi pentru că am avut şansa de a fi parte din această creştere şi de a pune umărul la consolidarea poziţiei Genpact atât în Europa, dar mai ales în România.”

Ultimii ani au adus o schimbare de dinamică în industria de shared services, a punctat country leaderul pentru România şi Bulgaria al Genpact. Pe de o parte scurtarea ciclurilor tehnologice a generat aşteptarea din partea clienţilor (interni şi externi ai Genpact) de a avea soluţii cu un ROI de maximum 18 – 24 luni. Pe de altă parte, pentru că acestea să fie eficiente, expertiza de proces trebuie neapărat combinată cu expertiza tehnică în implementarea şi eficientizarea diverselor ERP-uri sau a soluţiilor tehnologice, a explicat Alexandru Stoenescu. „Astfel, modelele operaţionale au devenit mult mai complexe. Marea provocare a profesioniştilor din domeniu va fi să îşi antreneze abilitatea de a continua să înveţe şi să se adapteze la un mediu tehnologic care se schimbă în mod accelerat şi care schimbă, de asemenea, mediul de lucru. Diferite joburi care existau acum 10 ani sunt în prezent complet automatizate, iar o mare parte dintre joburile de astăzi nu existau atunci, ele apărând că urmare a dezvoltărilor tehnologice. Astfel, abilitatea de a fi nu numai tolerant la schimbare, ci un liant al acesteia, va reprezenta diferenţa dintre succes şi eşec în industrie în următorii ani. Pentru 2024, mi-am propus să fiu mai curajos în experimentarea cu soluţii şi tehnologii noi şi să ofer un spaţiu de «eşec prin încercare» pentru echipele mele.” De altfel, principalele sale obiective din rolul actual sunt maximizarea avantajelor prin noile tehnologii pentru clienţii Genpact, precum şi creşterea profitabilităţii în regiune.             

Despre industria locală de profil, Alexandru Stoenescu spune că România este un jucător important pe harta cu aproximativ 70.000 de profesionişti în zona de shared services şi mult mai mulţi în zona IT. „Cu toate astea, potenţialul ţării este încă foarte mare şi estimările noastre sunt că ar putea să crească de până la de trei ori. Desigur, este foarte important să protejăm şi să ajutăm mentalul colectiv şi profesioniştii din domeniu, iar organizaţii precum ABSL (Asociaţiei Business Service Leaders în România) – asociaţia reprezentativă a industriei de outsourcing – îşi propun exact acest lucru. Mediul academic este de asemenea foarte important şi în ultimii ani am constatat o deschidere din partea acestuia pentru că foarte mulţi studenţi aleg o carieră în domeniu, fapt care a generat colaborări în diverse forme pentru a pregăti nouă forţă de muncă încă de pe băncile facultăţii. Astăzi, România joacă un rol important în ecosistemul european al industriei de shared services, dar din punct de vedere personal cred că putem face mult mai mult”, consideră Alexandru Stoenescu.

El a adăugat că în primul rând piaţa trebuie să realizeze că este o industrie care poate aduce beneficii României pe termen lung şi trebuie să se folosească de această poziţie pentru a limita numărul de profesionişti care îşi doresc să plece din ţară oferindu-le oportunităţi aici. „Totodată, trebuie să învăţăm de la ţări precum Polonia sau Bulgaria care prin sisteme deştepte de taxare, programe universitare susţinute naţional sau programe de repatriere reuşesc să alimenteze un cumul de forţă de muncă care le face foarte atractive pentru invesţii. Personal mi-aş dori să realizăm cât potenţial are această industrie şi ce poate oferi ea la nivel de dezvoltare personală şi carieră pentru generaţiile noi care intră în câmpul muncii.”

Echipa pe care o conduce Alexandru Stoenescu s-au alăturat în jur de 500 de oameni cu preponderenţă din România, Polonia şi Bulgaria în ultimii doi ani, iar extinderea a venit în urma demarării a trei proiecte noi cu clienţi din zona de healthcare şi CPG. În ceea ce priveşte agenda zilnică a lui Alexandru Stoenescu, aceasta este plină. „Calendarul meu este de obicei un slalom printre situaţiile interne care au nevoie de rezolvare, şedinţe cu clienţii şi întâlniri cu diferiţi angajaţi sau şefi de departamente. Faptul că lucrez cu echipe pe mai multe fusuri orare nu este întotdeauna un avantaj în menţinerea echilibrului, dar îmi fac tot timpul timp să duc şi să aduc copiii de la grădiniţă şi să fiu cu adevărat prezent câteva ore seară, mai ales la cină. Weekendul este întotdeauna dedicat familiei şi am o regulă strictă prin care îmi impun să nu răspund la emailuri în concedii.” Alexandru Stoenescu consideră că nu există persoane care pot excela la locul de muncă dacă nu le place ceea ce fac. Astfel, sfatul lui pentru cei aflaţi la început de carieră este să meargă către ceea ce le face şi aduce plăcere. „Orice ai face, trebuie ca plăcerea de a începe ziua să fie constantă. În momentul în care acea plăcere nu mai există, ar trebui să te reorientezi. Nevoia de schimbare nu este universal valabilă şi nici imperios necesară, dar dacă nu îţi găseşti cel puţîn un motiv să zâmbeşti în timpul zilei probabil că eşti în locul nepotrivit.”

Carieră definită de perseverenţă. Cosmin Crăciun, finance leader Europe, UK & Africa în cadrul Genpact, îşi dorea să devină arheolog, însă în final a ales Facultatea de Management din cadrul ASE Bucureşti. Ca proaspăt absolvent, povesteşte că s-a uitat în piaţă să vadă ce oportunităţi există, iar la acel moment, nu erau multe companii care să aibă o ofertă interesantă de roluri. „Astfel, pot să spun că am avut noroc. Aveam o prietenă, o colegă de facultate care lucra (şi încă lucrează) la Genpact. Prin intermediul ei am aflat de rolul de analist servicii clienţi. De acolo, totul e istorie.”

El a spus că dacă şi-a rezuma într-un singur cuvânt parcursul profesional, acel cuvânt ar fi „perseverenţă”. De altfel, luând în considerare faptul că lucrează într-un domeniu aflat în continuă schimbare, una dintre principalele provocări pe care o îmbrăţişează întotdeauna este să ţină pasul cu schimbările din acest domeniu: din punct de vedere economic, tehnologic şi aşa mai departe. „În cadrul Genpact, avem un model de învăţare continuă, iar cu ajutorul platformei noastre de învăţare, Genome, informaţiile sunt mereu la îndemână. În Genpact, niciun ciclu de business nu seamănă cu celălalt. Întotdeauna au existat noi provocări care m-au atras către o altă arie de dezvoltare. De asemenea, am avut ocazia să lucrez cu oameni care mi-au oferit încredere şi noi oportunităţi de creştere. La fiecare doi sau trei ani, am schimbat rolul. Astfel, am avut şansa să mă dezvolt în cadrul organizaţiei atât pe verticală, cât şi pe orizontală.”

Lecţiile din ultimii doi ani l-au învăţat să lucreze mai eficient de la distanţă, dar şi cum să integreze mai uşor în echipe şi procese colegii cu care nu s-a întâlnit niciodată. „Având în vedere că la bază sunt informatician, au fost multe momente în care mi s-a activat atracţia pentru tehnologie şi transformările pe care le poate aduce în domenii precum cel în care activăm. În aceeaşi notă, sunt extrem de încântat că am ocazia să fiu alături de colegi, să păşim împreună în această nouă revoluţie tehnologică: AI. În această sferă de interes se află şi obiectivele mele pentru 2024. Cum să avem proiecte sustenabile în acest domeniu, care să genereze valoare pentru clienţii noştri, pentru companie, dar şi pentru angajaţii noştri. Pe plan personal, ca în fiecare an, îmi propun să bat recordul în ceea ce priveşte timpul de calitate petrecut alături de familie şi de prieteni. Vreau să dedic şi mai mult timp unui alt hobby de-al meu: grădinăritul. Câţiva pomi îmi duc lipsa, dar promit să mă revanşez în 2024.”

Rolul actual, de regional CFO, povesteşte că a venit cu planuri ambiţioase de creştere atât a businessului, cât şi a calităţii serviciilor pe care le oferă compania. „Noi stakeholderi, noi relaţii de afaceri, mai mult timp petrecut alături de clienţi. Lucruri care au adus un aport de valoare considerabil în munca mea la Genpact. Din poziţia de lider, am şi responsabilitatea de a ajuta la formarea unei noi generaţii de lideri, situaţie în care şi eu m-am aflat în trecut.”

De asemenea, Cosmin Crăciun este de părere că mentorii sunt importanţi pentru dezvoltarea în carieră. „La orice nivel ai nevoie de sprijin, de idei, de critici. Am fost mereu privilegiat să am alături oameni care să mă susţină. Am făcut multe greşeli. Unul dintre liderii din Genpact care mi-a influenţat extraordinar de mult carieră îmi spunea că este în regulă să greşeşti, atât timp cât ai încercat ceva nou. Fără încrederea că pot încerca, nu aş fi putut progresa în carieră. Aşadar, sfatul meu pentru alţii ar fi: greşeşte, dar învaţă din greşeli”, a adăugat Cosmin Crăciun.

Astfel, el consideră că empatia nu trebuie să îi lipsească unui bun lider sau manager de echipă. „Nu vei avea succes mai mult decât succesul oamenilor din echipă. Or, pentru că ei să fie de succes, trebuie să fii mereu alături de ei şi să îi sprijini în ceea ce fac. Unui angajat îi cer mereu, mai presus de orice, responsabilitate. Acest lucru nu se învaţă foarte uşor, iar într-o echipă fiecare trebuie să îşi asume ceea ce are de făcut.”

Întrebat ce funcţie şi în ce domeniu şi-ar dori să lucreze în următorii 10 ani, Cosmin Crăciun a răspuns că, la fel ca mulţi alţi oameni, este foarte interesat de modul în care inteligenţa artificială va impacta viitorul, lucru care îl influenţează şi din punct de vedere profesional. „Iar zona financiară are o mulţime de oportunităţi de transformare la care lucrăm activ alături de clienţii noştri. Consider că experienţă umană în domeniu va fi potenţată de tehnologie, iar combinaţia om – tehnologie va face ca deciziile de business să se ia mult mai rapid şi în mai multă cunoştinţă de cauză. Acest aspect mă motivează foarte mult să continuu în acest domeniu, care de multe ori este în prima linie a schimbării. Unul dintre cele mai importante obiective este să contribui la expansiunea Genpact în România. Acum câteva luni am anunţat, odată cu deschiderea noului centru din Iaşi, că vom crea până la 1.000 de noi locuri de muncă în regiune.”

De asemenea, Crăciun a punctat faptul că i-ar plăcea să vadă mai multă implicare în formarea de baza a elevilor şi studenţilor. „Parteneriatele cu universităţile, investiţii în

ONG-uri care promovează egalitatea de şanse sunt totodată aspecte importante. Aş vrea să văd mai multă responsabilitate pentru a ajuta comunităţile în care sectorul nostru operează. Ritmul accelerat de creştere pe care sectorul serviciilor l-a avut în ultimii ani a făcut ca tot mai mulţi clienţi să concureze pe piaţa din România. Perseverenţa, calitatea pe care mulţi români o au, este un avantaj. Iar acest lucru sporeşte şansele ca un nou client să deschidă operaţiuni aici”, a mai spus Cosmin Crăciun.

Parcursul profesional, o aventură. Diana Voiculescu şi-a început activitatea în cadrul Genpact în 2016, ca senior manager, iar în prezent, aceasta deţine funcţia de vicepreşedinte operaţiuni hitech Europe, UK & Africa în cadrul companiei internaţionale, deşi povesteşte că face parte din generaţia care avea două opţiuni atunci când discuţia ajungea la întrebarea „Ce îţi doreşti să ajungi când vei deveni adult?”, iar cele două opţiuni erau – medic sau balerină. „Cred că mai degrabă domeniul m-a ales pe mine. Cu toate acestea, ambiţia şi determinarea m-au făcut să vreau mereu să excelez în ceea ce fac. Dacă ar fi să rezum într-un cuvânt/sintagmă întregul meu parcurs profesional aş spune «PortAventura».”

În cei aproximativ opt ani de activitate în cadrul Genpact, Diana Voiculescu s-a lovit de multiple provocări, însă rar a refuzat o oportunitate de a învăţa ceva nou în cadrul companiei. „Dacă ar fi să mă opresc la câteva, aş enumera: dorinţa, uneori prea aprigă, de a avansa în situaţia în care cu siguranţă mai aveam nevoie să învăţ şi să sedimentez anumite cunoştinţe, barierele culturale şi sociale în echipe globale şi abilitatea de a menţine un echilibru între carieră şi familie.”

În ceea ce priveşte ultimii doi ani de activitate, aceştia au venit cu multe provocări, având în vedere dezvoltarea rapidă a noilor tehnologii şi implementarea acestora în diverse domenii şi arii de activitate. „Ultimii doi ani au venit cu destul de multe provocări în industrie. Un exemplu relevant ar fi diferitele Gen AI technologies care încep să revoluţioneze realitatea pe care o percepeam până de curând. Unele dintre iniţiativele principale ale departamentului pe care îl reprezint presupun să pilotăm şi să experimentăm cât mai mult cu aceste tehnologii pentru a învăţa şi pentru a fi, uneori, în faţa celorlalţi. Printre obiectivele principale aş putea enumera creşterea cifrei de afaceri în zona Europa, UK şi Africa, deschiderea unor centre noi în oraşe conexe şi invariabil crearea unor noi locuri de muncă şi continuarea dezvoltării angajaţilor prin oferirea de noi platforme de învăţare (Gen AI spre exemplu)”, a punctat Diana Voiculescu.

Ea consideră că industria de managed services este foarte dinamică şi agilă, iar aceste caracteristici îi oferă un avantaj – fiind flexibilă în ceea ce priveştea adaptarea la tendinţele din piaţă. „De exemplu, Gen AI – fiecare dintre actorii de pe această piaţă deja pilotează mici proiecte. Aşadar, nu cred că aş schimba ceva la industrie în acest moment. De asemenea, cred că am crescut destul de mult şi am început să explorăm multe alte oraşe din România cum ar fi Iaşi, unde în 2023 am creat un nou centru care are undeva la 150 de angajaţi cu un plan agresiv de a ajunge la 600 în imediata perioadă. România rămâne un hub important în industrie împreună cu alte state, cum ar fi Polonia.”

Cum portofoliul ei cuprinde mai multe ţări din Europa, dar şi India şi Mexic, acesta s-a dublat din perspectiva cifrei de afaceri în ultimii doi – trei ani şi a crescut şi în ceea ce priveşte numărul de angajaţi, până la aproximativ 2.300 de persoane.

De altfel, întotdeauna cariera ei este şi a fost influenţată pozitiv de diverşi mentori, mai mult sau mai puţin formali, a adăugat Diana Voiculescu. „Dacă mă gândesc mai bine, primii mentori sunt chiar părinţii. Din punctul meu de vedere, relaţia cu un mentor este una de succes atunci când: există chimie cu persoana respectivă; reuşim să învăţăm ceva; ne provoacă să gândim diferit. Am avut de-a lungul timpului doi mentori care şi-au pus amprenta semnificativ în ceea ce priveşte cine sunt eu astăzi şi cărora le sunt recunoscătoare.”

Voiculescu consideră că un lider bun este umil, mereu dornic de a învăţa ceva nou şi deschis la feedback. Iar aceleaşi lucruri consideră că trebuie să fie valabile şi în cazul unui angajat. De asemenea, ea este de părere că în orice context se regăseşte o persoană, important este să aibă curajul să încerce lucruri noi. „Dar la fel de important este să ai pe cineva alături, fie că este vorba despre managerul tău, de un mentor, care să te ghideze în direcţia potrivită. Uneori poate fi doar o chestiune de schimbat departamentul sau de un proiect nou. Fă-ţi o listă cu noile responsabilităţi pe care le-ai dori şi porneşte o discuţie sinceră cu managerul tău. De obicei, acesta are o vizibilitate mai mare în organizaţie şi te poate recomanda.” De asemenea, un sfat pe care îl are Diana Voiculescu pentru tinerii aflaţi la început de carieră este să înveţe din propriile greşeli. „Nu te feri să greşeşti şi să înveţi din greşeli. Învaţă şi ţine-te mereu la curent cu ultimele noutăţi, în special în domeniul tehnologiei.”

Pivotare totală. Liviu Anghel, recruitment leader EMEA în cadrul Genpact, povesteşte că a ajuns în acest rol după o schimbare semnificativă, migrând, în urmă cu 10 ani, din zona de operaţiuni şi coordonare de servicii pentru clienţi către departamentul de HR. În cei 20 ani de activitate petrecuţi în acest domeniu, a întâlnit multiple provocări. „Cred că cea mai semnificativă dintre acestea este să poţi ţine pasul cu schimbările frecvente şi rapide. Lucrurile se pot schimba de la o zi la alta şi este nevoie de agilitate şi rezilienţă.” De asemenea, cuvintele „rezilienţă” şi „echilibru” consideră el că îi descriu cel mai bine parcursul profesional. El a povestit că a fost pasionat de mic de industria de IT şi i-a plăcut să afle ce este nou, tendinţele, evoluţiile şi noile tehnologii care se dezvoltă şi mereu a sperat că acesta este „drumul” lui profesional. „La început nu ştiam ce presupune acest domeniu şi cât de dinamic este. Pot spune că, iniţial, soarta m-a făcut să ajung aici. Aici nu te plictiseşti niciodată, nu sunt momente «liniştite», şi cred că acest lucru mă ţine motivat şi cu gândul la «ceea ce urmează»”, a răspuns Liviu Anghel, întrebat cum şi-a ales cariera în acest domeniu.

De altfel, consideră că zona de recrutare este vitală într-o organizaţie, principalul obiectiv fiind acela de a avea oamenii potriviţi în locul potrivit la momentul potrivit. Iar orice aspect care nu merge conform planului poate genera o pierdere a veniturilor sau chiar pierderea anumitor clienţi. „Astfel, una dintre responsabilităţile departamentului este de a ne asigura că toate lucrurile se desfăşoară conform planificărilor, fără întârzieri în procese. Şi cred că ultimii doi ani nu au făcut decât să confirme faptul că totul se poate schimba peste noapte, iar felul în care reuşim să ne adaptăm la noile realităţi este critic pentru succes. Pe plan profesional avem ambiţii mari şi dorim să creştem agresiv. Pentru acest obiectiv echipa de recrutare este un element important.”

În rolul său, spune că foarte importantă este comunicarea. „Astfel, o parte importantă de timp mi-o petrec fie cu membrii echipei, fie cu colegii din business pentru a ne asigura că suntem aliniaţi pe aceeaşi direcţie. De asemenea, încerc să-mi dedic zilnic o parte din timp pentru învăţare, fie că este vorba de platforma noastră Genome, de căutarea de informaţii şi noutăţi online sau de întâlniri şi evenimente cu diverşi parteneri pentru a afla şi înţelege tendinţele pieţii.”

El consideră că mentorii sunt importanţi indiferent de cât de „înaltă” este funcţia pe care un om o deţine. „Cred că partea de mentoring devine din ce în ce mai importantă, doar că probabil se schimbă contextual şi formatul. S-ar putea ca o singură persoană să nu mai fie suficientă, trebuie să discuţi cu mai mulţi şi să alegi ce iei de la fiecare şi să înveţi din experienţele lor.”

În plus, Anghel a punctat şi faptul că un lider trebuie să se asigure în primul rând că echipa are structura şi resursele necesare să poată performa, iar un element foarte important este ca liderul să creeze o direcţie/viziune împreună cu echipa care să fie urmată de toţi. „Dorinţa de învăţare cred că este cea mai importantă calitate pentru un angajat nou. Nimeni nu ştie tot, mai ales la început, dar dacă depui efort să înveţi, poţi să treci peste orice lipsă iniţială de abilităţi sau cunoştinţe.”

El îşi propune ca într-un orizont de 10 ani să ajungă în zona de consultanţă în domeniul serviciilor profesionale şi HR. „În viitor, m-aş îndrepta spre zona de consultanţă în domeniul serviciilor profesionale şi HR, implementare de soluţii tehnologice în domeniu, procese, optimizare, integrări de servicii.”

Despre piaţa de profil din România, Liviu Anghel consideră că a devenit mult mai dinamică. „Nu mai suntem o destinaţie low-cost, şi asta pune presiune pe tipurile de activităţi pe care le desfăşurăm. Companiile trebuie să evolueze şi să creeze joburi care aduc valoare adăugată mai mare, pentru a justifica prezenţa lor aici. În plus, din cauza faptului că piaţa este în continuare în lipsă de forţă de muncă în acest domeniu, se creează o presiune constantă pe salarii şi fiecare companie trebuie să devină cât mai creativă în acţiunile de retenţie.” Astfel, el este de părere că industria de servicii profesionale trebuie să fie mult mai activă în piaţa din România, trebuie să se investească mai mult în dezvoltarea industriei –începând cu mediul academic – şi să se asigurăm dezvoltarea talentelor pentru viitor.

Un sfat pe care îl are Liviu Anghel pentru tinerii aflaţi la început de carieră este compus din următoarele cuvinte: explorează, învaţă, munceşte. „Nu te lăsa ademenit de social media, lucrurile nu vin fără muncă şi fără să depui efort. Vei face greşeli, dar e important să înveţi din ele. Cred că este foarte important să decizi ce vrei să faci şi să acţionezi în această direcţie. Nu te aştepta că alţii să ştie ce vrei sau să crezi că se întâmplă de la sine. Sfatul meu ar fi: preia controlul, nu aştepta.”    ■

Carte de vizită

Alexandru Stoenescu, country leader România & Bulgaria

1. A absolvit şcoala şi Liceul German Goethe în Bucureşti, apoi a urmat cursurile Facultatăţii de Comerţ din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE);

2. S-a alăturat Genpact în 2007. De altfel, acela a fost primul său job;

3. În prezent, conduce segmentul Life Sciences & Healthcare al Genpact în EMEA şi este, de asemenea, country leader pentru România şi Bulgaria.

„Diferite joburi care existau acum 10 ani sunt în prezent complet automatizate, iar o mare parte dintre joburile de astăzi nu existau atunci, ele apărând cA urmare a dezvoltărilor tehnologice. Astfel, abilitatea de a fi nu numai tolerant la schimbare, ci un liant al acesteia, va reprezenta diferenţa dintre succes şi eşec în industrie în următorii ani.”

Alexandru Stoenescu, country leader Romania & Bulgaria, Genpact

Carte de vizită

Cosmin Crăciun, finance leader Europe, UK & Africa

1. A absolvit Colegiul Naţional I.C. Brătianu din Piteşti, profilul matematică-informatică. Ulterior, a urmat Facultatea de Management din cadrul ASE Bucureşti. Apoi a urmat şi un masterat în marketing şi comunicare în afaceri;

2. El s-a alăturat echipei Genpact în urmă cu 15 ani, mai exact în 2008. Între 2010 şi 2012 a avut o etapă profesională în cadrul altei multinaţionale;

3. În timpul liber, îi place să meargă în drumeţii şi încearcă să aibă cât mai multe activităţi petrecute în familie, alături de cele două fetiţe ale lui.

„Am avut ocazia să lucrez cu oameni care mi-au oferit încredere şi noi oportunităţi de creştere. La fiecare doi sau trei ani, am schimbat rolul. Astfel, am avut şansa să mă dezvolt în cadrul organizaţiei atât pe verticală, cât şi pe orizontală.”

Cosmin Crăciun, Finance Leader Europe, UK & Africa

Carte de vizită

Diana Voiculescu, Vicepreşedinte operaţiuni hitech, Europe, UK & Africa

1. Diana Voiculescu este economist de profesie şi a terminat facultăţile de Relaţii Economice Internaţionale şi Limbi Străine (secţia Engleză-Greacă); deşi a cochetat cu lumea academică a decis să aleagă o companie multinaţională pentru a-şi începe cariera profesională;

2. După multe experienţe şi creşteri profesionale în zona de hitech software, în 2016 s-a alăturat echipei Genpact ca senior manager, rol din care a evoluat până în funcţia actuală;

3. În timpul liber, îi place să călătorească cu familia, să citească şi îşi promite de circa trei ani că în curând o să înveţe să navigheze.

„Dacă mă gândesc mai bine, primii mentori sunt chiar părinţii. Din punctul meu de vedere, relaţia cu un mentor este una de succes atunci când: există chimie cu persoana respectivă; reuşim să învăţăm ceva; ne provoacă să gândim diferit.”

Diana Voiculescu, VicepreŞedinte OperaŢiuni HiTech, Europe, UK & Africa

Carte de vizită

Liviu Anghel, Recruitment leader, EMEA

1. A finalizat studiile la Academia de Studii Economice, specializarea Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică;

2. Ulterior, a absolvit masteratul de Administrare a Afacerilor din cadrul FABIZ – ASE. În perioada respectivă, acesta s-a alăturat echipei Genpact, fiind vorba de anul 2005, iar primul rol a fost cel de suport IT;

3. De-a lungul timpului, el a avut mai multe roluri în zona de operaţiuni – specialist IT, coordonare de echipe. Ulterior, a trecut în zona de project mangement, iar într-un final s-a alaturat echipei de HR;

4. În prezent, conduce departamentul de recrutare pentru regiunea EMEA (Europa, Middle-East & Africa);

5. Liviu Anghel este un mare pasionat al jocurilor, astfel încât îşi petrece timpul liber fie cu jocuri online, fie cu jocuri de societate.

„Nu te lăsa ademenit de social media, lucrurile nu vin fără muncă şi fără să depui efort. Vei face greşeli, dar e important să înveţi din ele. Cred că este foarte important să decizi ce vrei să faci şi să acţionezi în această direcţie. Nu te aştepta că alţii să ştie ce vrei sau să crezi că se întâmplă de la sine. Sfatul meu ar fi: preia controlul, nu aştepta.”

Liviu Anghel, Recruitment Leader, EMEA

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.