Afacerea românească pornită cu un malaxor improvizat dintr-o oală de fiert rufe care acum produce peste 2 milioane de euro

Autor: Georgiana Călin, Ioana Matei Postat la 22 noiembrie 2017 4840 afişări

De la o idee de afaceri a unei farmaciste, care a plecat la drum cu un malaxor improvizat dintr-o oală de fiert rufe, afacerea Cosmetic Plant a ajuns astăzi unul dintre principalii producători locali de cosmetice, cu rulaje de 10,4 milioane de lei. Fiica fondatoarei, Susana Laszlo, care a preluat conducerea firmei, povesteşte despre cum a evoluat compania în cei 26 de ani de activitate, care este poziţionarea sa în contextul pieţei locale şi care sunt ultimele investiţii şi planuri ale Cosmetic Plant.

Afacerea românească pornită cu un malaxor improvizat dintr-o oală de fiert rufe care acum produce peste 2 milioane de euro

Planurile includ şi lansarea de noi game de produse, dar şi extinderea prezenţei la nivel internaţional, participând la mai multe târguri de specialitate, deoarece „produsele noastre, fabricate în România, au un potenţial foarte mare”, spune antreprenoarea. Printre planurile pe termen scurt, Cosmetic Plant are în plan o extindere a sediului sau chiar relocarea, întrucât spaţiul devine limitat, atât din punctul de vedere al zonei de producţie, cât şi la nivel de depozitare şi spaţii de birouri, adaugă aceasta.

Pe de altă parte, pe termen lung compania mizează pe creşterea exporturilor, extinderea distribuţiei şi a punctelor de desfacere, precum şi pe lărgirea sortimentaţiei de produse la partenerii existenţi. Compania are în prezent trei acţionari - Susana Laszlo, cu 40% din acţiuni, sora sa, Katalin-Erzsebet Racz, cu 40%, şi tatăl acestora, Tiberiu Mester, cu un procent de 20%. Înainte de a se implica în afacerea mamei sale, Susana Laszlo a urmat o carieră în medicină, obţinând în Ungaria rezidenţiatul şi specializarea în pediatrie. „Aveam 30 de ani când am renunţat la halatul alb şi am ales o industrie nouă, care îmi era cunoscută doar prin intermediul mamei. Treptat, m-am implicat în fiecare arie a acestui business, ceea ce înseamnă că am etichetat, am lucrat în depozit, am ţinut contabilitatea primară. Abia după câţiva ani de cunoaştere a companiei am fost pregătită să ocup o funcţie care să-mi ofere putere decizională”, povesteşte antreprenoarea.

Din punctul său de vedere, un bun manager trebuie să fie un vizionar şi să ştie ce vrea să facă. Mai exact, trebuie să fixeze obiective clare, mobilizatoare, dar fezabile, să se consulte permanent cu echipa şi să ţină cont de părerile şi propunerile colegilor. „Principala calitate a unui manager bun este nu să devină un şef, ci un lider pentru echipa sa. Şeful dă ordine, liderul atrage şi motivează, şeful inspiră teamă, liderul entuziasm, şeful conduce, liderul conlucrează, şeful caută vinovaţi, liderul caută remedii, şeful spune «eu», liderul spune «noi», şeful spune «fă», liderul spune «hai să facem»”, spune Susana Laszlo despre calităţile unui bun manager.

Piaţa locală de produse cosmetice a ajuns anul acesta la o valoare de aproximativ 800 de milioane de euro, cu o creştere semnificativă faţă de anul anterior, potrivit directoarei Cosmetic Plant. Cu toate că în fruntea clasamentului rămân în continuare brandurile internaţionale, este important că producătorii autohtoni deţin o cotă de 10% din piaţă, un procent care creşte de la an la an, adaugă ea. „Din experienţa noastră, putem afirma faptul că românii acordă o importanţă din ce în ce mai mare produselor destinate îngrijirii tenului şi se documentează atent cu privire la provenienţa ingredientelor. Pentru produsele de îngrijire a pielii, magazinele fizice şi farmaciile rămân în continuare destinaţiile preferate de cumpărături, însă şi online-ul a cunoscut un avans puternic în ultimii trei ani”, adaugă Laszlo.

În prezent, piaţa de cosmetice din România este una dintre cele mai puţin dezvoltate din Europa şi din regiune, în contextul în care la o populaţie de 20 de milioane de oameni şi o piaţă de 780 de milioane de euro, cheltuiala medie per capita este de nici 40 de euro pe an, respectiv 3,3 euro pe lună, conform Ziarului Financiar. În 2015, ultimul an analizat, românii au cheltuit 3,5 miliarde de lei pe produse cosmetice, de îngrijire şi parfumerie, cu 2,8% mai mult decât în 2014.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.