Top BM: Care sunt cele mai scumpe avioane private din Romania (galerie foto)

Postat la 24 martie 2009 4733 afişări

Anul trecut, doi oameni de afaceri romani au cumparat cele mai scumpe doua avioane private care au fost vreodata inmatriculate in Romania. Nota de plata pentru cele doua achizitii a fost de peste 60 de milioane de dolari si a dus o piata aflata la inceput in jurul a aproape 100 de milioane de dolari.

Bombardier Global 5000 este un avion transcontinental de generatie noua, care poate zbura fara escala pe distante lungi. De fapt, modelul s-a impus inca de la lansarea din 2005, cand a parcurs distanta de 6.500 de kilometri dintre Chicago si Paris in sapte ore si 15 minute (un timp mai bun decat cel obtinut de Concorde). Aeronava, care deserveste zborurile private ale omului de afaceri, a fost inclusa in flota Tiriac Air, afacerea de zboruri private care face parte din Tiriac Holdings, si a inlocuit in pozitia de varf de lance al companiei aeronava Gulfstream 200 – care a avut un accident in urma cu cateva luni pe aeroportul din Timisoara si la care compania a renuntat. Tiriac Air mai detine si alte trei aeronave, printre care si un Boeing 737-300 (aeronava care se afla si in flota TAROM, avand 140 de locuri) echipat insa pentru clasa business in varianta de 44 de locuri.

Tot elementul central al unei flote de private jet este si avionul achizitionat anul trecut de Eurojet, compania de profil parte a grupului Rompetrol - cumparata de Dinu Patriciu tot in 2008 intr-o tranzactie de aproximativ un milion de dolari (dupa vanzarea catre compania kazaha KazMunaiGaz a 75% din Rompetrol, Dinu Patriciu a ramas CEO al Rompetrol si a cumparat in nume propriu o serie din activele scoase la vanzare de grup). Avionul ales de Dinu Patriciu este tot un Bombardier, de aceasta data un Challenger 604 – model foarte popular in ultimii ani printre oamenii de afaceri din intreaga lume. Acesta a completat flota Eurojet, care era compusa pana atunci dintr-un avion Cessna Citation Excel, dar si dintr-un avion din aceeasi clasa al omului de afaceri Viorel Catarama, aflat in administrare si operare la Eurojet.

Un exemplu similar cu Boeingul din flota Tiriac Air (avion de talie mare modificat pentru clasa business) se afla si in flota Jetran Air, companie cumparata anul trecut de catre omul de afaceri Ovidiu Tender. Jetran nu este insa o companie de private jet, precum Tiriac Air sau Eurojet, ci este o companie care inchiriaza avioane de talie mare (peste 100 de locuri) companiilor de linie. Pe langa cele 7 avioane McDonnell Douglas din flota Jetran (pe care Ovidiu Tender a platit 45 de milioane de dolari anul trecut), omul de afaceri detine un Fairchild Dornier 328-300 Jet, cu 32 de locuri (fata de 100 in varianta standard).

Nici vanzarea de mai multe avioane, nici cresterea pietei de aerotaxi nu se intrevad in acest an din cauza scaderii pietei de aviatie in general. Dorin Ivascu crede ca situatia va aduce poate niste lucruri bune pe piata de profil: “Poate ca aeroporturile vor deveni mai flexibile cu avioanele private pentru a nu pierde banii pe care acestea le-ar putea aduce, poate vor mai scadea costurile si poate vor aparea si reglementarile pe care le tot asteptam”. Si mai este ceva: criza ieftineste avioanele, mai ales pe cele la mana a doua, asa ca este posibil ca un an de criza sa fie si un an al inmatricularii a tot atatea avioane ca anul trecut.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
avioane private,
top,
aviatie,
avioane
/topurile-business-magazin/top-bm-care-sunt-cele-mai-scumpe-avioane-private-din-romania-galerie-foto-4075480
4075480
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.