Salvarea lumii vine din Asia

Postat la 26 ianuarie 2009 39 afişări

Cand consumatorii din America inceteaza sa mai cumpere, companiile din lumea intreaga sufera, chiar si acelea care nu au afaceri de anvergura cu SUA.

Compania incearca sa atraga alti clienti, reducand tarifele in acelasi rim cu competitorii. “Incercam sa castigam cota de piata”, spune Hermann Ude, care conduce divizia de livrari de marfuri. “Asta nu inseamna in mod necesar ca vom avea cresteri in volum.”

Dandu-si seama ca trebuie sa vanda mai mult pe piata interna pentru a compensa scaderea vanzarilor din exterior, multe state ale caror economii se bazau pe exporturi au adoptat pachete de stimulare a consumului intern, pentru a diminua pierderile. Japonia a anuntat recent un program de stimulare economica de 250 de miliarde de dolari, in vreme ce China si-a bugetat investitii de 586 de miliarde de dolari pentru urmatorii doi ani in infrastructura si nu numai.

Administratia Obama discuta despre cheltuirea a cel putin 500 de miliarde de dolari - cel mult 1.000 de miliarde in urmatorii doi ani in incercarea de a revitaliza economia SUA, aflata in declin accelerat. Dar nu si Germania. Cea mai aspra disputa politica din istoria recenta a izbucnit in Europa din cauza lipsei de vointa a Germaniei de a pompa cantitati mai mari de lichiditati in economia proprie.

Multumiti, cel putin deocamdata, cu un pachet modest si cu inca unul in stadiul de proiect, oficialii germani sunt reticenti la scheme de finantare care ar da peste cap un buget aproape echilibrat. Ministrul german al economiei, Michael Glos, s-a zbatut sa obtina mai multe stimulente pentru consumul intern, anemic prin traditie, dar a pierdut in fata ministrului de finante Peer Steinbrueck.

Aceasta l-a facut pe Glos sa observe laconic ca poate doar pachetele altor state “sa ne stimuleze exporturile”. Aceasta perspectiva da sperante unor companii precum Hawe. “Teama mea este ca in general chinezii reactioneaza mai decis, in sens psihologic, decat alte state”, spune Haeusgen.

“Speranta noastra este ca totusi cineva va decide sa aprinda din nou lumina in urmatoarele luni.” Intr-adevar, companiile germane, care nu se asteapta la cresteri pe plan intern, folosesc criza ca sa identifice cele mai profitabile ocazii de export. Designerii de produs de la Hawe, spun cei din companie, folosesc linistea ca sa lucreze mai mult, iar sediul lor din München freamata de energie.

S-ar putea sa apara un nou model de comert. In locul consumatorilor americani, considera companiile germane, acum prin cipala miza devin clientii chinezi, care economisesc mai putin si consuma mai mult, pe masura ce Beijingul incurajeaza cresterea economica venita din cererea interna. “Imi imaginez ca un viitor boom va veni din statele care au economisit consistent, in special cele din Asia”, spune Ude de la Deutsche Post. “N-ar trebui sa pierdem asta din vedere.”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/salvarea-lumii-vine-din-asia-3805523
3805523
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.