Pro si contra regionalizarii. Ce avem de castigat si de pierdut?

Autor: Mihai Mitrica Postat la 19 iunie 2011 981 afişări

Voievodate, tinuturi, judete sau regiuni? Poate fi Constanta capitala Moldovei de Sud? Are sens o regiune Crisana cu capitala la Cluj? Lansarea brusca in discutie de catre presedintele Traian Basescu a ideii de reorganizare teritoriala a Romaniei n-a fost insotita si de o evaluare a impactului cultural si a costurilor, despre care pana acum nu s-au dat decat asigurari ca vor fi nesemnificative. Deocamdata, pe piata avem viziuni, nu proiecte; intentii, iar nu studii de impact, ceea ce pentru o tema atat de importanta este periculos de putin.

Pro si contra regionalizarii. Ce avem de castigat si de pierdut?

Ironia istoriei face ca, pe cand Polonia renunta la 49 de judete si le transforma in voievodate cu personalitate juridica si parlamente locale, acum motoare ale absorbtiei fondurilor comunitare, Romania sa aleaga tocmai actualul model, al regiunilor de dezvoltare, fara personalitate juridica si practic asistente de rang inferior ale Ministerului Dezvoltarii Regionale in accesarea banilor europeni. Se intampla in 1998, iar pe atunci guvernul polonez era condus de Jerzy Buzek, acum presedinte al Parlamentului European; in Romania, la conducere era guvernul Radu Vasile, iar Traian Basescu - actualul presedinte - si Crin Antonescu - actualul co-lider al opozitiei - erau membri in cabinet, titulari la portofoliile Transporturi, respectiv Tineret si Sport.

Legea respectiva a fost intre timp abrogata de guvernul Adrian Nastase si inlocuita cu una care a infiintat de facto cele sapte actuale regiuni de dezvoltare.

Uniunea Social-Liberala a venit cu propriul proiect de reorganizare, dupa model francez, potrivit caruia se pastreaza judetele si structura lor, dar actualele regiuni de dezvoltare vor avea consilii regionale care sa administreze, prin presedintii lor alesi uninominal, fondurile distribuite in regiune. In plus, viitoarele regiuni ar urma sa aiba mai multe centre, specializate pe activitati: unul economic, altul cultural, unul administrativ, altul universitar.

Reactia PDL si a premierului Emil Boc a fost unanima in a acuza opozitia de hiper-birocratizare, desi nici din viziunea vehiculata de cei dintai nu reiese cu necesitate concluzia reducerii aparatului birocratic din teritoriu. In fata ideilor opozitiei, trecute si prin sita experientei istoriei recente, Catalin Olteanu, general manager al FM Romania SRL, are o exprimare foarte plastica: "Daca tot facem o struto-camila, sa-i punem si niste ciucurasi... Cu cat vor fi mai multi poli ai puterii, cu atat vom avea mai multa incapacitate de decizie, cearta, clientelism politic etc.".

Dar cearta, dupa cum s-a vazut din plin saptamana trecuta, a inceput deja si inca in tabara puterii: UDMR, titulara a unui proiect separat cu 16 regiuni aflat in dezbatere parlamentara, a dat de inteles ca de reunirea celor trei judete preponderent maghiare intr-o regiune exclusiva depinde viitorul coalitiei guvernamentale si e de asteptat sa-si sustina aprig cauza la consultarile de la Cotroceni din 21 iunie. Subiectul nu va disparea, deci, prea curand din dezbaterea publica, desi vine cu pasi repezi vacanta parlamentara. Insa cu asemenea teme fierbinti de clarificat, cui ii mai arde de vacanta?

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/pro-si-contra-regionalizarii-ce-avem-de-castigat-si-de-pierdut-8353597
8353597
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.