Prin mainile lor trece 2% din PIB-ul mondial. Cum se vede de la Köln afacerea curieratului

Autor: Razvan Muresan Postat la 02 noiembrie 2010 72 afişări

Curieratul a ramas o afacere profitabila chiar si pe timp de criza. Numarul de colete este in crestere, dar pachetele nu mai sunt la fel de grele ca in urma cu cativa ani, iar destinatarul parca nu se mai grabeste sa le primeasca.

De fapt, daca vorbim de Europa, Kölnul este creierul care organizeaza "mainile" din teritoriu, unde, spre deosebire de orasul de pe Rin, lucrurile se intampla mai mult in timpul zilei si nu noaptea. Constructia celor 30.000 de metri patrati de platforma din incinta aeroportului german, o investitie de 135 de milioane de euro, nu a fost deloc intamplatoare. Cand alegi locul pentru un hub de asemenea dimensiuni trebuie luate in calcul mai multe variabile, iar Kölnul le-a bifat pe toate: situarea in centrul zonei europene de business, in apropierea oraselor-cheie, buna dezvoltare a infrastructurii rutiere si feroviare, sistemul care sa permita zboruri 24 de ore din 24, pistele cu dimensiuni adaptate avioanelor de mare capacitate, conditiile meteorologice favorabile (lipsa cetii si a zapezii) si situarea intre doua mari orase care sa permita un flux mare de personal calificat.

Criza nu le-a stricat prea mult planurile curieristilor. Desi in 2009 vanzarile au scazut atat in volum, cat si in valoare, finele anului a dat semne de revenire, iar plusurile au inceput sa apara la ambele capitole. Scaderea nu a venit nicidecum din micsorarea volumelor, ci, in special, din pricina diminuarii greutatii coletelor, pe de-o parte, iar de cealalta parte, din mutarea solicitarilor dinspre livrarea expres (in termen scurt) catre cea normala. "In unele zile, se vedea ca sunt mai putine pachete, dar daca inainte imi incapea sub brat un singur colet, erau zile cand erau mai usoare si mai mici, deci angajatii duceau chiar trei deodata", spune Carsten Helssen.

Explicatia directorului de comunicare al UPS pentru scaderea totusi rezonabila in parametri economici actuali se refera la faptul ca multi dintre clienti au nevoie de livrarea rapida a produselor, ca parte a modelului lor de business: "Daca distribui de exemplu DVD-uri sau noi aparate electronice, livrarea e extrem de importanta pentru ca toate trebuie sa ajunga simultan in diverse colturi ale lumii. E absurd sa fi aparut pe rafturile magazinelor din Paris si nu si pe cele din Vancouver".

Asa se face ca sefii marilor companii de curierat se gandesc in continuare la dezvoltare. Huburile europene ale UPS (Köln), DHL (Leipzig), FedEx (Paris) si TNT (Liege) isi trimit avioanele catre tot mai multe destinatii. Iar cererea din noile tari cucerite nu e un criteriu strict la care se opresc. "Avem un avion chiar si catre Andorra. Daca un client ne contacteaza si vrea sa livreze colete catre Argentina, Japonia, Franta, Andorra si Cipru, am putea pierde contractul daca nu ii acoperim doua din cinci destinatii", ilustreaza Helssen printr-un exemplu cat se poate de relevant.

Asa au ajuns marile businessuri europene si in Romania, iar 2008 a fost anul in care si-au facut simtita prezenta. Topul companiilor din curierat nu s-a schimbat fata de 2009, cel mai mare jucator privat ramanand Fan Courier, care a rulat afaceri de 40 de milioane de euro si a avut un profit net de 8,3 milioane de euro. Anul trecut, mai multi jucatori locali din curierat, care au fost preluati de companiile internationale in 2008, au trecut prin procese de reorganizare. In top urmeaza granzii TNT, DHL si UPS, cei din urma estimand o crestere de 20% pentru anul in curs fata de perioada similara a anului trecut.

Sperantele pentru aceasta crestere se bazeaza si pe rezultatele din trimestrul IV al lui 2010. Nu de alta, dar luna decembrie e de departe cea mai activa pentru firmele de curierat, activitatea din preajma Sarbatorilor fiind chiar si cu 50% mai mare fata de o perioada normala. "Lucram la foc continuu si pe 23 si pe 24 decembrie si practic Craciunul e sarbatorit la noi cu intarziere", marturiseste Iulia Nartea, country manager al UPS Romania, in asteptarea rezultatelor peste obiective din ultima luna a anului.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
special,
UPS,
curierat,
avioane,
aeroport,
Koln,
DHL,
TNT,
FedEx,
afaceri
/special/prin-mainile-lor-trece-2-din-pib-ul-mondial-cum-se-vede-de-la-k-ln-afacerea-curieratului-7618756
7618756
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.