Povestea omului care vrea să cumpere Hollywoodul

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 24 noiembrie 2016 819 afişări

Povestea omului care vrea să cumpere Hollywoodul

„Să ignori Wanda ar fi acum o greşeală. Este o companie de divertisment foarte mare. Trebuie să-i iei în serios”, a explicat executivul unui studio de film sub rezerva anonimatului.

Însă viteza cu care se mişcă Wanda a început să-i facă nervoşi pe unii dintre cei mai atenţi observatori ai Chinei de la Washington. În septembrie, 16 membri ai Camerei Reprezentanţilor au scris o scrisoare comună în care cer agenţiei guvernamentale care furnizează Congresului servicii de investigaţie să ia în considerare extinderea domeniului de acţiune al Comisiei pentru Investiţii Străine astfel încât aceasta să cerceteze achiziţiile pe care chinezii le fac în sectorul divertismentului din SUA după aceleaşi criterii regăsite în investigaţiile din sectoarele considerate ca având interese de siguranţă naţională. 

Semnatarii au menţionat expres Wanda şi au scris că frenezia cu care compania face achiziţii în SUA a trezit „îngrijorări legate de eforturile Chinei de a introduce cenzura şi de a folosi mass-media americană pentru propagandă”. Din 2010, una dintre principalele ţinte ale politicii guvernului de la Beijing este de a-şi întări prin mijloace paşnice influenţa la nivel internaţional pentru ca aceasta să se ridice la nivelul puterii sale economice.

Mulţi observatori au remarcat cu câtă îndrăzneală Wang s-a folosit de acest curent pentru a primi sprijin din China pentru expansiunea afacerilor sale în străinătate. Însă specialiştii din industrie sunt sceptici că Wanda va fi atât de nesăbuită încât să administreze propaganda specifică Chinei audienţei americane.

„De vreme de Hollywoodul îşi modifică stilul pentru a-şi face filmele mai accesibile publicului din China, sau cel puţin să nu supere publicul chinezesc, pentru a avea acces la piaţa de acolo nu cred că ar fi nevoie ca Wanda să intervină pentru a schimba ceva”, spune Stanley Rosen, profesor de ştiinţe politice la USC. „Să zicem că cineva de la Sony începe să trimită e-mailuri în care să scrie că «Ne confruntăm cu presiuni enorme din partea Wanda pentru a face filme pro-China». Ar fi ceva devastator pentru afacerile lor de peste tot din lume. Wang este destul de isteţ să-şi extindă imperiul fără a înspăimânta oamenii prea mult.”

Thomas Tull, fondator şi CEO al Legendary, spune că Wang nu a făcut nicio modificare în echipa sa managerială şi până acum nu a lăsat să se înţeleagă că ar vrea să influenţeze în vreun fel conţinutul produselor studioului. „Este un om de afaceri pursânge şi despre asta vorbeşte tot timpul: ieşim pe plus sau pe minus?”, povesteşte Tull.

Wang prezintă o perspectivă modestă în ceea ce priveşte cursa industriei divertismentului din China pentru a-i ajunge din urmă pe rivalii din SUA pe scena globală. „Dacă suntem optimişti, vor trece cel puţin 10 ani până când vom putea face filme în engleză cu care să concurăm la nivel internaţional. Ne va lua mult timp pentru a ajunge din urmă Hollywoodul. Şi pentru această cursă ne va trebui mai multă energie decât este nevoie pentru cursa economică.” Atracţia pe care Hollywoodul o exercită asupra lui Wang derivă cu siguranţă mai degrabă din pragmatism, din strategiile de business, şi mai puţin dintr-o pasiune personală pentru industria filmului şi tot ce o înconjoară. Celebrităţile par să-l intereseze prea puţin pe omul de afaceri chinez. Întrebat ce actori îi plac, Wang enumeră numele obişnuite: Tom Cruise, Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence – „îmi plac”, spune el sec. 

Există însă un star de cinema care îl impresionează. „Sincer, muza mea este Nicole Kidman. Când eram tânăr, o adoram. Este foarte frumoasă şi este şi celebră aici, în China”, spune Wang.

Chinezul a început să-şi ajusteze uşor mesajele pe care le emite către lume. Acasă obişnuia să sugereze mulţimii că achiziţiile sale din străinătate vor amplifica vocea Chinei în afară. Acum el insistă că strategia sa în SUA are scopuri pur comerciale. Păstrarea acestui echilibru geopolitic va fi o provocare permanentă pentru afacerile sale.

Wang oferă şi câteva remarci admirative la adresa preşedintelui Walt Disney Co. Robert Iger şi a CEO-ului NBCUnivers Steve Burke – ceea ce ar fi surprinzător dacă este avut în vedere că la începutul anului chinezul sugera că el crede că zilele Disney sunt numărate. „Aceştia sunt lideri foarte talentaţi şi foarte creativi”, spune Wang despre cei doi executivi.

Despre Donald Trump, chinezul crede că baronul imobiliar „are oarecare succes ca om de afaceri, dar nu foarte mare succes”. Când a făcut această remarcă i s-a citit o urmă fină de amuzament pe faţă. „Modul în care Trump face bani din numele său este chiar isteţ. Dar dacă îl consider un om care a atins un succes real? Nu pot spune că se poate compara cu adevăraţii megamiliardari ai Americii, cu Bill Gates, de exemplu, sau cu alţi mari antreprenori.”

Wanda Group are circa 130.000 de angajaţi, ceea ce face din companie unul dintre cei mai mari angajatori privaţi din China. Wang este însurat şi are un băiat. Familia sa locuieşte în Shanghai.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.