Noua modă printre miliardari: turismul spaţial privat, una dintre afacerile viitorului

Autor: Georgiana Călin Postat la 24 septembrie 2016 131 afişări

Noua modă printre miliardari: turismul spaţial privat, una dintre afacerile viitorului

Al treilea a fost Gregory Olsen, în octombrie 2005, urmat de primul turist spaţial de sex feminin, Anousheh Ansari, care şi-a terminat excursia de zece zile în spaţiu în septembrie 2006. Charles Simonyi, un fost executiv la Microsoft, a devenit al cincilea turist spaţial, în aprilie 2007, apoi din nou în martie 2009, fiind primul explorator privat care a zburat în spaţiu de două ori.

În anul 2008, dezvoltatorul de jocuri Richard Garriott a devenit al şaselea client, iar în octombrie 2009 fondatorul Cirque du Soleil, Guy Laliberté, a petrecut şi el un sejur la mare depărtare de Pământ. Dacă până de curând singurele „curse spaţiale“ disponibile pentru transportul galactic aparţineau NASA, accesate şi prin intermediul Space Adventures, care presupuneau costuri de milioane de dolari, iniţiativele private de cercetare şi dezvoltare în domeniu au dus la construirea şi testarea a tot mai multor nave spaţiale. Acestea au fost lansate la costuri mult mai mici, iar pasionaţii de zboruri în spaţiu au la dispoziţie preţuri mai accesibile pentru a-şi împlini visul. Acum Anderson simte competiţia, căci oameni ca Paul Allen, cofondator al Microsoft, Richard Branson, proprietarul Virgin Group, şi Jeff Bezos, fondatorul Amazon.com, vin cu mulţi bani şi cu propriile nave spaţiale în terenul turismului spaţial.

Paul Allen şi Richard Branson sunt alţi doi miliardari care au investit sume mari pentru a facilita accesul în spaţiul cosmic, iar hobby-ul comun i-a transformat în parteneri de afaceri. În 2001, cofondatorul Microsoft a decis să-şi pună în aplicare viziunea asupra transportului spaţial şi a fondat împreună cu celebrul inginer aerospaţial Burt Rutan (CEO al companiei de design şi construcţii aerospaţiale Scaled Composites) compania Mojave Aerospace, destinată gestionării zborurilor suborbitale de persoane din cadrul proiectului Tier One. Proiectul are la bază nava spaţială reutilizabilă SpaceShipOne (SS1) şi lansatorul White Knight. 

Designul şi tehnologia îi aparţin lui Rutan, iar Paul Allen a contribuit cu o finanţare de 25 de milioane de dolari. În 2004, SS1 a fost lansată cu succes în spaţiu, reuşind să atingă o altitudine de peste 100 km sub comanda pilotului Mike Melvill. Succesul înregistrat de SS1 a atras atenţia mogulului afacerilor Richard Branson, care i-a contractat pe Rutan şi Allen în vederea înfiinţării The Spaceship Company, prima companie din lume destinată transportului comercial de persoane. The Spaceship Company a utilizat noile SpaceShipTwo (SS2) şi White Knight Two (WK2) construite la Scaled Composite, iar primul client al The Spaceship Company avea să fie un alt joint venture, firma de turism spaţial Virgin Galactic a lui Branson.

Pentru 250 de milioane de dolari, compania a comandat cinci nave SS2 şi două lansatoare WK2, cu posibilitatea efectuării unor comenzi ulterioare, asigurându-şi practic exclusivitatea asupra folosirii tehnologiei inovatoare a lui Rutan pentru primele 18 luni de transport spaţial de persoane. La fel ca în cazul Space Adventures, clienţii au depus cu mult timp înainte aconturi substanţiale pentru a-şi rezerva un loc în primul zbor al VSS Enterprise, printre aceştia numărându-se celebrităţi ca Dave Navarro, Sigourney Weaver, Bryan Singer, Moby, Paris Hilton şi, bineînţeles, Richard Branson. Virgin Galactic a lansat în urmă cu şase luni noua rachetă pentru turism spaţial, o versiune îmbunătăţită a rachetei SpaceShipTwo, care revine la zborurile de test pentru prima dată după ce un accident a distrus în 2014 racheta originală şi a dus la moartea unuia dintre piloţi; evenimentul a dat cu un pas înapoi industria. 

Primul vehicul SpaceShipTwo s-a rupt în bucăţi în timpul unui zbor de test, în octombrie 2014, iar în urma investigaţiei s-a constatat că pilotul a deschis prea devreme un sistem menit să încetinească şi să stabilizeze nava când reintra în atmosferă. SpaceShipTwo este creată pentru a fi pilotată de două persoane şi să transporte şase pasageri într-un zbor suborbital, la o altitudine de peste 100 de kilometri, unde călătorii vor avea parte de câteva minute de imponderabilitate şi vor putea vedea Pământul dedesubt. Virgin Galactic a adunat deja 60 de milioane de dolari în depozite pentru viitoare zboruri turistice în spaţiu, iar un astfel de zbor costă 200.000 de dolari de persoană. După ani întregi de cercetare, dezvoltare şi investiţii în astfel de proiecte, visul oamenilor de a cuceri spaţiul cosmic se apropie tot mai mult de realitate.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.