Ferdinand Piech, obligat să demisioneze de la şefia Volkswagen. 
Culisele unei cariere de 51 de ani

Autor: Anca Dumitrescu Postat la 07 mai 2015 793 afişări

Domnia de fier a lui Ferdinand Piech la conducerea grupului german Volkswagen l-a ajutat să construiască un imperiu auto care produce de la automobile de oraş eficiente energetic până la camioane de tonaj greu. În cele din urmă şi-a supralicitat influenţa şi a fost obligat să demisioneze înainte să îşi atingă obiectivul de a transforma VW în cel mai mare producător de automobile la nivel mondial.

Ferdinand Piech, obligat să demisioneze de la şefia Volkswagen. 
Culisele unei cariere de 51 de ani

Huber, care este preşedinte adjunct, va prelua responsabilităţile lui Piech, de preşedinte al consiliului de su-praveghere, până la desemnarea unui succesor.

În nouă ani în care a fost director general şi 13 în care a deţinut funcţia de preşedinte al consiliului de supraveghere al VW, austriacul Piech a coordonat expansiunea grupului la 12 mărci, 118 fabrici în 31 de ţări şi 600.000 de angajaţi.

Piech a devenit cel mai vârstnic preşedinte din istoria companiilor germane listate la bursă, iar în 2014 a fost cel mai bine plătit şef de consiliu de supraveghere, primind din partea VW beneficii în valoare de 1,47 milioane de euro. El a preluat conducerea diviziei Audi a Volkswagen în 1988, apoi a lucrat la compania mamă VW, la care a devenit ulte-rior director general. În cadrul Audi, Piech a dezvoltat tehnologia cu tracţiune integrală Quattro, depăşind imaginea de producător al unor vehicule anoste precum coupe-ul Fox şi sedanul 100, creând condiţiile pentru ca Audi să poată concura cu BMW şi Mercedes-Benz pentru poziţia de lider pe piaţa automobilelor de lux.

În perioada în care Piech a deţinut funcţia de director general al Volkswagen, grupul a cumpărat mărcile de lux Bugatti, Bentley şi Lamborghini şi a integrat mărcile Seat şi Skoda, promovând şi lansarea noului Beetle, o recreare a maşinii dezvoltate de bunicul său.

Piech a luat însă şi decizii controversate, precum dezvoltarea sedanului Phaeton, care a costat peste 1 miliard de euro. Fabrica din Dresda unde este fabricat Phaeton a lucrat sub capacitate ani de zile, iar modelul a fost retras din Statele Unite în 2006, după ce nu a reuşit să atingă ţintele de vânzări.

Piech este tatăl a 12 copii, cu patru femei, ultimii trei cu cea de-a doua soţie, Ursula, o fostă bonă pe care a instalat-o în consiliul de supraveghere al VW în 2012.

Apartenenţa la clanul Porsche-Piech, care controlează 51% din drepturile dec vot din cadrul Volkswagen, i-a permis lui Piech să conducă grupul cu o mână de fier, angajând şi concediind directori după plac.

Piech deţine o colecţie de pumnale şi este fascinat de tacticile militare japoneze din Al Doilea Război Mondial, potrivit unor persoane cu care a lucrat. El l-a înlăturat din funcţie pe predecesorul lui Winterkorn, Bernd Pischetsrieder, la doar o jumătate de an după ce îi fusese prelungit contractul. Pischetsrieder a fost cel care a decis retragerea mode-lului Phaeton din Statele Unite şi l-a contrazis pe Piech în privinţa utilităţii deţinerii unei participaţii la producătorul de camioane Scania.

”Dorinţa mea de armonie este limitată„,  a scris Piech în cartea sa ”Auto.Biographie„, publicată în 2002.

În 2009, Piech l-a concediat pe şeful Porsche, Wendelin Wiedeking, acuzat că a îndatorat producătorul de maşini de lux prin utilizarea de opţiuni de achiziţie de acţiuni pentru a cumpăra acţiuni Volkswagen.

”Piech este un tactician. Este un om care nu cedează„, a declarat pentru Reuters o persoană care îl cunoaşte bine pe Piech, după izbucnirea conflictului cu Winterkorn.

Fostul preşedinte al VW a accelerat prin atitudinea sa un proces pe care a dorit să îl evite. Potrivit analiştilor, Win-terkorn, cu care Piech a lucrat la Audi în anii ’80, are şanse să fie numit preşedinte al consiliului de supraveghere în locul acestuia, cu doi ani mai devreme decât era aşteptat.

Winterkorn a fost considerat de mult timp drept succesorul natural al lui Piech, dar nu se ştie care a fost impactul conflictului cu Piech şi ar putea fi mai dependent ca oricând de sindicatul care i-a salvat cariera, în condiţiile în care Berthold Huber, fostul şef al influentului sindicat IG Metall, a devenit preşedinte interimar.

”Nimic nu funcţionează la VW fără sindicat, este un adevăr trist. Winterkorn a câştigat, dar cel mai probabil cu preţul de a deveni mai vulnerabil la influenţa sindicatului„, consideră Juergen Pieper, analist la Bankhaus Metzler.

Winterkorn a lansat un plan de reducere a costurilor anuale cu 5 miliarde de euro până în 2017, la producţia ve-hiculellor de pasageri a VW, unde marja de profit este cu mult sub cele ale unor companii concurente precum Toyota. Planul este aplicat cu sprijinul sindicatului, într-o manieră consensuală tipică culturii VW. Această colaborare are însă un preţ, faptul că au fost identificate economii de numai 
1,5 miliarde de euro din cele 5 miliarde de euro avute în ve-dere.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/ferdinand-piech-obligat-sa-demisioneze-de-la-sefia-volkswagen-culisele-unei-cariere-de-51-de-ani-14205595
14205595
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.