Ce trebuie să înveţe Europa din restructurarea industriei auto americane

Autor: Marius Oncu Postat la 24 ianuarie 2013 82 afişări

În industria auto, anul 2012 a aparţinut companiilor cu prezenţă puternică în economiile dezvoltate mai stabile, precum SUA, şi pe marile pieţe emergente, în special cele din Asia. Volkswagen a condus autoritar piaţa europeană, General Motors s-a menţinut pe prima poziţie în SUA, în timp ce constructorul nipon Toyota a redobândit primul loc la nivel global.

IMPREUNĂ, COMPANIILE AUTO AMERICANE AU ÎNCHIS 18 FABRICI PENTRU A SE RESTRUCTURA. Devenind mai mici şi mai bine concentrate pe producţia de maşini adaptate pieţei, companiile au fost pregătite să profite la momentul revenirii cererii. Consumatorii, în loc să fie atraşi, ca în trecut, de promoţii, au venit, firesc, să-şi înlocuiască maşinile vechi. GM, Ford şi Chrysler îşi permit acum să deschidă fabrici şi să creeze locuri de muncă în loc să concedieze. De situaţia din Statele Unite nu profită doar producătorii americani. Grupul german Volkswagen se extinde pe piaţa americană, la fel ca producătorii niponi, pentru a profita de revenirea pieţei. Revenirea sectorului auto din SUA oferă lecţii pentru multe pieţe, inclusiv Europa. Criza din SUA a reprezentat un şoc pentru sistem şi a forţat şefii şi angajaţii să abordeze problemele majorării costurilor şi supracapacităţii.

EUROPA ROMANTICĂ. "Europa este din multe puncte de vedere aproape ca un romantic fără speranţă. Stă şi îşi doreşte ca lucrurile să fie altfel decât sunt", a declarat directorul general al Chrysler, Sergio Marchionne. Fiat a preluat Chrysler după ieşirea producătorului american din faliment, în 2009, iar ambele companii sunt conduse de Marchionne. În pofida situaţiei din Europa, închiderea unei fabrici auto este un eveniment extrem de rar din cauza opoziţiei sindicatelor şi politicienilor. Apelurile la restructurare sunt întâmpinate cu proteste, chiar dacă fabricile operează cu mult sub capacitate şi dealerii sunt blocaţi de stocuri consistente de maşini.

Constructorii europeni vor fi nevoiţi să adopte noi măsuri pentru a nu ieşi din afaceri, dacă piaţa va înregistra în acest an o scădere mai mare decât aşteptările de 3-5%. PSA Peugeot Citroën şi divizia Opel a GM se află sub presiunea cea mai ridicată din cauza dependenţei mai mari de piaţa regiunii faţă de rivali. Cele două companii au anunţat măsuri de reducere a costurilor pentru a reveni pe profit, inclusiv desfiinţarea a mii de locuri de muncă şi o alianţă pentru reducerea cheltuielilor de dezvoltare de noi modele, însă acestea ar putea fi insuficiente pe termen scurt, caz în care companiile vor fi nevoite să vândă active pentru a face rost de bani, afirmă bancheri şi analişti.

PSA Peugeot Citroën, pe poziţia a doua pe piaţa europeană după Volkswagen, este compania lovită cel mai tare de situaţia din Europa. PSA are o prezenţă foarte puternică pe marile pieţe din Sud, precum Franţa, Spania şi Italia, unde scăderile au depăşit 10% anul trecut. Potrivit guvernului francez, compania a făcut în ultimii 20 de ani o greşeală strategică prin decizia de a nu se extinde în afara Europei. Având în vedere restructurarea consistentă a industriei europene în general, inclusiv a producătorilor de componente auto, este de mirare cât de puţine fabrici de maşini au fost închise. Singurele închideri semnificative au fost o uzină Fiat în Sicilia şi o fabrică Opel în Belgia.

Iniţiativele pentru diminuarea supracapacităţii vin însă tot din partea constructorilor americani. Ford intenţionează să renunţe la două fabrici din Marea Britanie şi Belgia în următorii doi ani, în timp ce GM are planuri să oprească o uzină Opel din Germania în 2016. Aceasta ar fi prima închidere a unei fabrici auto germane după al Doilea Război Mondial. Şefii Renault şi Fiat, Carlos Ghosn, respectiv Sergio Marchionne, au declarat recent că nu se aşteaptă să închidă fabrici în ţările de origine ale companiilor pe care le conduc. Cei doi producători auto au în plan, însă, desfiinţarea de mii de locuri de muncă pentru a diminua costurile.

CHINA - O PIAŢĂ CARE POATE AJUNGE CÂT SUA ŞI EUROPA LA UN LOC. Vânzările de autoturisme au urcat cu 7% anul trecut pe cea mai mare piaţă auto din lume, la 15,5 milioane de unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor de Automobile din China. Piaţa chineză va continua să crească şi ar putea ajunge cât SUA şi Europa la un loc, a declarat Ferdinand Dudenhoeffer, şef pentru cercetare auto la Universitatea Duisburg-Essen, pentru cotidianul Sueddeutsche Zeitung. Potrivit unor proiecţii ale Financial Times, China va depăşi în acest an Europa şi va deveni cel mai mare producător de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare la nivel global. China va atinge 19,6 milioane de unităţi, comparativ cu 18,3 milioane de unităţi în cazul Europei. Ascensiunea Chinei este şi mai izbitoare ţinând cont că estimările pentru Europa includ pe lângă UE şi producţia unor state precum Rusia şi Turcia. În 2012, pe baza datelor estimate în industria auto, Europa a produs 18,9 milioane de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare, faţă de 17,8 milioane în China. Numărul autovehiculelor private de pasageri din China se situa la 62,4 milioane la sfârşitul anului 2011, de şapte ori peste nivelul de la sfârşitul anului 2003, potrivit datelor biroului de statistică de la Beijing. Conform unor estimări ale Ministerului Transporturilor, citate de agenţia de presă Xinhua, numărul maşinilor ar putea depăşi 200 de milioane până în 2020.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
special,
industrie,
auto,
restructurare,
sua,
europa
/special/ce-trebuie-sa-invete-europa-din-restructurarea-industriei-auto-americane-10519754
10519754
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.